InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap

Bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap

Bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap Tijdens de zwangerschap wordt het bekkengebied onder invloed van zwangerschapshormonen weker om zodoende tijdens de bevalling voor een goede geboorte te kunnen zorgdragen. Het verweken van het bekken geeft bij sommige vrouwen problemen. Er kunnen diverse klachten ontstaan die verband houden met het week worden van het bekken. Al deze klachten vallen onder de noemer bekkeninstabiliteit of bekkenpijn. Hieronder de veelvoorkomende klachten en wat je er tegen kunt doen.

Hoe ontstaat bekkeninstabiliteit?

Pijn in en rond het bekkengebied ontstaat doordat de verbinding tussen de schaambeenderen soepeler en rekbaarder is geworden. De zwangerschapshormonen zorgen dat deze verbindingen weker worden om een kindje goed te kunnen laten passeren als het moment daar is. Deze bekkenklachten ontstaan normaal gesproken rond de twintigste week maar bij een tweede of derde kind kunnen deze klachten veel eerder ontstaan. Bij belasting van dit gebied, door bepaalde bewegingen, veroorzaakt pijn. Rust is dan de enige oplossing op dat moment. Een vrouw met deze klachten dient zichzelf goed in de gaten te houden en bij de eerste signalen van vermoeidheid of pijn haar lichaam rust te bieden.

De klachten en symptomen:

  • Pijn op of rond het schaambeen met eventuele uitstraling aan de binnenzijde van het bovenbeen richting de lies of naar de schede;
  • Pijn ter plaatse van het stuitje die vaak toeneemt bij inspanning zoals bij bukken, draaibewegingen van de rug (bijvoorbeeld in bed) of bij andere onverwachte schokachtige bewegingen;
  • Een bekend kenmerk is startpijn. De pijn ontstaat of neemt toe bij een beginnende beweging, zoals bij het opstaan uit een stoel of vanuit een stilstaande positie weglopen;
  • Vermoeidheid gaat gepaard met bekkenklachten. Na een bepaalde inspanning heeft men langer nodig om te herstellen, soms is de vrouw daags na de inspanning nog vermoeid in het lichaam.

Wat kan je doen?

  • Rust is belangrijk na een inspanning en voorkomt verergering van de klachten. Blijf in beweging, maar wissel het af met voldoende rust.
  • Doorlopen is beter dan slenteren
  • Fietsen is makkelijker dan wandelen en belast minder
  • Verander regelmatig van zit- of ligpositie
  • Denk na bij elke houding: zorg dat je bekken zoveel mogelijk rechtstaat bij iedere beweging, ook bij het zitten. Buk bijvoorbeeld niet scheef naar beneden en zit niet met het ene been over het andere been, maar met twee benen recht naast elkaar. Een houten stoel is beter dan een stoel waar je in wegzakt. Een tuinstoel kan ook comfort bieden.
  • Onthoud wat een bepaalde beweging met je doet. Hoelang heb je nodig om te herstellen? Doe de klus in etappes en rust goed tussendoor.

Andere mogelijkheden zijn:

  • Schaf een speciale bekkenband aan. Deze band geeft ondersteuning aan het bekkengebied. Overleg met je arts of het verstandig is om in jouw situatie een dergelijke band aan te schaffen en wanneer je deze band dan het beste kunt dragen.
  • Slaap op je zij met een kussen tussen de benen. Vaak voelt dit erg prettig.
  • Bij het opstaan uit bed is het verstandig om jezelf vanuit je armen vanuit de zijligging omhoog te duwen en dan vanuit de zitpositie op te staan.
  • Kleed jezelf zittend aan en uit.
  • Tijdens het vrijen zijn standjes met gesloten benen het beste! Dus bijvoorbeeld in de zijligging.
  • Verricht het huishouden zittend op een krukje met wieltjes. Daarbij is het wel verstandig om met de voeten het krukje achteruit te duwen als je ergens naar toe wilt gaan. Om zittend vooruit te rijden, is namelijk zwaarder en meer belastend voor het lichaam.

Bezoek een arts als de klachten te zwaar worden

Bespreek je klachten met een arts. Er kan dan een gericht plan van aanpak gemaakt worden. Een chiropractor of manueel therapeut kan ook eens gericht kijken naar je lichaam en een eventuele scheefstand van het bekken eenvoudig rechtzetten waardoor pijnklachten soms direct verwijderen. Juist tijdens de zwangerschap is een goede balans van het lichaam belangrijk. Laat je daarbij goed adviseren én serieus nemen! Bekijk ook thuis de mogelijkheden om de klachten zodoende zoveel mogelijk te beperken. Misschien tijdelijk een huishoudelijke hulp? Misschien kunnen opa of oma wat vaker oppassen zodat jij even kunt rusten?

En zodra je pijn voelt, direct gaan zitten of liggen. Zorg dat het niet erger wordt en geef je lichaam rust als het erom vraagt. Na de bevalling nemen de klachten vaak snel af. Soms houden de klachten nog een half jaar aan, maar ook na een bevalling is het zinvol een therapeut te bezoeken om alles weer even na te laten kijken. Zoek wel een therapeut die kundig is op het gebied van bekkenproblematiek.

Lees verder

© 2014 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bekkenpijn of bekkeninstabiliteitBekkenpijn of bekkeninstabiliteitVeel vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap, doorgaans de tweede helft van de zwangerschap, last van bekkenpijn, ook we…
Zwanger: pijn in de liesZwanger: pijn in de liesZwanger en pijn in de lies. Liespijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral tegen het einde. Toch kan het al vee…
Zeurende pijn in liesstreek  Wat kan de oorzaak zijn?Zeurende pijn in liesstreek Wat kan de oorzaak zijn?Een zeurende pijn in de liesstreek kan heel lastig zijn. Vooral als je niet weet wat de oorzaak is. Heel veel mensen heb…
BekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteit is een heel normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap. Vervelender wordt het als de bekkeninstabi…
Bekkentherapie: Cecile RöstBekkentherapie: Cecile RöstHelaas ervaart ongeveer de helft van de zwangere vrouwen rond en na hun zwangerschap pijn in de omgeving van het bekken.…
Bronnen en referenties
  • Lumc.nl

Reageer op het artikel "Bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 27-07-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!