InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De nadelen van roken

De nadelen van roken

De nadelen van roken Dat roken slecht voor de gezondheid is, weten we allemaal. Maar wat zijn nu de feiten? Wat zijn de daadwerkelijke gevaren van het roken? En hoe gevaarlijk is meeroken? Is het nu allemaal echt zo slecht?

Gezondheidsproblemen

Roken beschadigt vrijwel elk orgaan van je lichaam. Het is bijzonder slecht voor de luchtwegen en bloedsomloop, roken veroorzaakt 90% van alle gevallen van longkanker en is de grootste oorzaak van de ontwikkeling van chronische longziektes.

Rokers hebben bovendien een verdubbeld risico om te overlijden aan hart- en vaatziektes dan niet-rokers. Daarnaast zorgt roken voor talrijke andere soorten van kanker. Het beschadigt de ogen, de tanden, het spijsverteringsstelsel, het skelet, de geslachtsorganen en de vruchtbaarheid. Bovendien kan het zwangerschappen negatief beïnvloeden, het beschadigt het ongeboren en pasgeboren kind.

Roken verkort het leven met gemiddeld 10 jaar, meer dan de helft van de rokers sterft vroegtijdig aan de gevolgen ervan. De helft van deze gevallen hebben nog maar de middelbare leeftijd bereikt tussen 35 en 69 jaar. Slechts 58% procent bereikt het 70e levensjaar en maar 26% het tachtigste levensjaar. 81% Van de niet-rokers daarentegen worden 70 jaar oud en 59% wordt zelfs 80 jaar.

Schade door passief roken

De tabaksrook, die bij passief roken ingeademd wordt, bevat dezelfde giftige en kankerverwekkende stoffen als de rook die door rokers wordt geïnhaleerd. Dus passief roken veroorzaakt ook talrijke en gevaarlijke ziektes. Slechts kortdurend passief roken irriteert de luchtwegen al en leidt tot brandende en tranende ogen en beschadiging van de slijmvliezen. Bovendien kan ook hoofdpijn, duizeligheid, kortademigheid en vermoeidheid ontstaan. Tevens verhoogt het de kans op infecties.

Passief roken beschadigt ook heel snel het bloedvatenstelsel: het bloed klontert, de bloedvatwanden worden beschadigd en alle organen (vooral het hart) worden slechter doorbloed. Op de langere termijn verhoogt het risico op aderverkalking, angina pectoris, acute en chronische hartproblemen, hartinfarct, en beroerte.

Wie met een roker samenleeft of op het werk met rokers te maken heeft, heeft een verhoogd risico van 25 tot 30% op kransslagaderproblemen, 20 tot 30% op longkanker en daarbij veroorzaakt meeroken borstkanker bij jonge vrouwen en zware en veel voorkomende astma-aanvallen.

Als vrouwen tijdens de zwangerschap tabaksrook inademen, kunnen de kinderen bij de geboorte kleiner zijn, een kleiner hoofd hebben en het lichaamsgewicht kan beduidend lager zijn. Bij zuigelingen kan passief roken een plotselinge sterfte veroorzaken.
Kinderen van rokende ouders leiden vaker aan acute en chronische luchtwegproblemen zoals hoesten, braken, gierende ademgeluiden en ademnood. Ook hebben deze kinderen vaker last van middenoorontsteking dan kinderen van niet-rokende ouders.

Bij kinderen die al lijden aan astma, zorgt passief roken voor een verslechtering van de ziektesymptomen.

Stoppen met roken

Wanneer iemand stopt met roken, gaat het risico op ziektes als bijv. longkanker omlaag en na meerdere jaren niet roken bereikt men hetzelfde resultaat als niet-rokers. Het is dus altijd zinvol om te stoppen met roken. Helaas is niet alle, door het roken ontstane, schade terug te draaien.
© 2010 - 2019 Nadasha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Redenen om wel of niet te rokenRoken is het inhaleren van de vrijkomende rook van smeulende tabak. Er zijn ook andere genotmiddelen en drugs die gerook…
Kanker in de longen: mogelijke oorzaken van longkankerKanker in de longen: mogelijke oorzaken van longkankerLongkanker is een ernstige ziekte waarvan je de kans om ermee opgescheept te worden, kan verkleinen door niet te roken.…
Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?Om te stoppen met roken durven sommige rokers wel eens overschakelen van de sigaret naar de sigaar. Ze argumenteren dan…
Nadelen van rokenDat roken veel schade berokkent, is algemeen bekend. De waslijst van ziektes en aandoeningen die het gevolg zijn van rok…
Roken tijdens zwangerschap, mag het? Ontdek de risico's!Roken tijdens zwangerschap, veel vrouwen doen het. Andere zwangere vrouwen mijden het als de pest aangezien zij vrezen v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jeny, Pixabay

Reageer op het artikel "De nadelen van roken"

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 23-05-2011
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!