InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?

Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?

Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret? Om te stoppen met roken durven sommige rokers wel eens overschakelen van de sigaret naar de sigaar. Ze argumenteren dan dat ze sigarenrook niet inhaleren en dat ze dus minder nadelige effecten voor de gezondheid zullen ondervinden. Nochtans is dit relatief, want de rook van sigaren is sterker dan die van sigaretten en verhoogt de kans op mondkanker en lipkanker. Bovendien blijft bij het roken van sigaren het risico op longkanker aanwezig en ondervinden passieve rokers meer schade van sigaren. De mening dat sigaren "gezonder" zouden zijn dan sigaretten is dus moeilijk vol te houden. Hoe kan je de nadelen van deze twee tabaksproducten op een correcte wijze met elkaar vergelijken?

Gemeenschappelijke nadelen sigaar & sigaret

Zowel de sigaret als de sigaar bezitten tal van nadelen voor de gezondheid. De rook die vrijkomt bij het roken van een sigaar bevat net als sigarettenrook een hele resem van schadelijke stoffen. De stoffen die zowel deel uitmaken van sigarenrook als van sigarettenrook zijn onder meer nicotine, koolmonoxide, gassen en teer. De mogelijke schade van deze stoffen is bijvoorbeeld het verslavend effect bij nicotine, en het kankerverwekkende effect bij teer. Deze schadelijke effecten voor de gezondheid hebben sigaar en sigaret met elkaar gemeen.

Sigaar minder ongezond?

Sigaren zijn voor sommige rokers een tussenstap, een springplank om op lange termijn te stoppen met roken. Ze stoppen met de sigaret om over te schakelen naar de sigaar, die minder ongezond lijkt te zijn. Door de sigarenrook niet te inhaleren lijkt het erop dat je minder schade ondervindt dan bij sigaretten. Bovendien is de rook die zich in de mond ontwikkelt bij de sigaar zwaarder dan bij een sigaret, waardoor je geneigd zou zijn om, althans qua hoeveelheid, minder te roken dan bij een sigarettenverslaving. Dit lijken allemaal "voordelen" van de sigaar tegenover de sigaret, maar is dat ook werkelijk zo?

Nadelen sigarenrook

Sigarenrook is heel erg sterk en irritant. / Bron: L. Bartha, Flickr (CC BY-2.0)Sigarenrook is heel erg sterk en irritant. / Bron: L. Bartha, Flickr (CC BY-2.0)

Longkanker

Het specifieke aan de rook van sigaren is dat hij sterker en irritanter is dan de rook van sigaretten. Daardoor kan hij minder diep geïnhaleerd worden, wat op zich positief is in vergelijking met de sigarettenrook die je dieper kan inhaleren. Toch is er bij de niet-inhalerende sigarenroker nog steeds een risico op longkanker aanwezig. Bovendien zorgt de rook van sigaren voor een felle hoestreactie bij de roker.

Hart- en vaatziekten

Bij de sigarenroker die zijn rook niet inhaleert ligt de kans op hart- en vaatziekten wel gevoelig lager dan bij de inhalerende sigarettenroker. Men gaat er zelfs van uit dat het risico op hart- en vaatziekten bij de niet-inhalerende roker slechts weinig hoger ligt dan bij de persoon die helemaal niet rookt. Toch kan je dit niet als een voordeel beschouwen, want de sigaar heeft voldoende negatieve eigenschappen om van het roken ervan beter geen gewoonte te maken.

Passieve rokers zijn de sigaar

Sterkere tabaksrook

Een belangrijk verschil met de sigarettenrook is dat de rook van sigaren een groter effect heeft op de omgeving. Vermits de sigarenrook sterker is dan sigarettenrook, is de sigarenroker storender en schadelijker voor de mensen rondom hem. Bovendien wordt dat negatief effect op de omgeving nog eens versterkt doordat hij minder inhaleert dan de sigarettenroker of helemaal niet inhaleert.

Rook uitblazen

De niet-geïnhaleerde rook wordt dus niet "gefilterd" in de longen maar blijft in de mond, waarna hij uitgeblazen wordt. De sigarenroker blaast dus meer rook in de lucht die een schadelijk effect zal hebben op zijn omgeving. Passief roken is dus schadelijker als je bij een sigarenroker in de buurt bent dan wanneer je je tussen sigarettenrokers bevindt.

Sigaar niet "gezonder"

Stoppen met sigaretten

Heel wat sigarettenrokers gaan er van uit dat het roken van sigaren een goeie springplank is om helemaal te stoppen met roken. Ze willen overschakelen van sigaretten op sigaren precies omdat ze sigarenrook veel moeilijker kunnen inhaleren en dus minder nadelige gevolgen voor de gezondheid zullen ondervinden. Hierop kan je aanmerken dat de sigarettenroker een natuurlijke neiging tot inhaleren heeft ontwikkeld en dat dus maar moeilijk zal kunnen veranderen wanneer hij van sigaretten op sigaren zal overschakelen.

Sigaren inhaleren

De kans bestaat dat je dan uit gewoonte toch weer gaat inhaleren, wat maakt dat die geïnhaleerde sigarenrook dan eigenlijk weer meer negatieve effecten zal hebben dan de sigarettenrook die je voordien inhaleerde. Het overschakelen van sigaretten naar sigaren kan eigenlijk alleen maar zinvol zijn als je het ziet in een planning om helemaal te stoppen met je rookverslaving. Op die manier kan het roken van een sigaartje deel uitmaken van het geleidelijk afbouwen van je rookgewoontes om uiteindelijk helemaal te kunnen stoppen met roken.

Sigaren en kanker

Sigaren hebben met sigaretten gemeen dat ze allebei een risico inhouden op longkanker. Bovendien is de rook van sigaren zodanig veel sterker dan sigarettenrook dat er een groter risico ontstaat op mondkanker en lipkanker. Bij rokers van sigaren komen opvallend meer lip- en mondkankers voor dan bij sigarettenrokers. Hetzelfde geldt trouwens voor pijprokers, vermits ook daar de rook heelwat sterker is dan bij een sigaret.

Stoppen met roken

Wat is beter: sigaar of sigaret, waterpijp of kauwtabak? Altijd zullen rokers wel willen kiezen voor een "minder ongezond" rookartikel om hun geweten te sussen op het vlak van nadelen voor hun gezondheid. Voor elke vorm van roken zullen wel argumenten pro en contra aangehaald kunnen worden. Echter, de enige juiste keuze om je gezondheid te respecteren en het risico op long-, keel-, of mondkanker drastisch te verkleinen, is om eenvoudigweg te stoppen met roken. Stoppen met roken kan op een geleidelijke of drastische wijze, en met of zonder hulpmiddeltjes. Wie ervoor kiest om eindelijk maar eens te stoppen met roken, kan bijvoorbeeld gebruik maken van nicotinepleisters, nicotinegel of kauwtabletten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het genieten van een sigaarVoor het roken van een sigaar moet je, in tegenstelling tot een vluchtige sigaret, je tijd nemen. Het is als het ware ee…
De Sigaar van La Palma (Spanje)De enige plaats in Spanje waar Tabak verbouwd en verwerkt wordt is op La Palma, één van de Canarische Eilanden. Er zijn…
Sigaren - voor langzame genieters, maar ook voor vluggertjesSigaren - voor langzame genieters, maar ook voor vluggertjesSigaren roken is een kunst apart. Tegenstanders van roken (waar ik zelf inmiddels hartstochtelijk bij hoor) kunnen er na…
Hajenius sigarenHajenius sigarenSinds lange tijd wordt het roken van een sigaar na een exclusief diner gezien als het puikje van de zalm. De fijnproever…
Sigaar (genotsmiddel om te roken)De sigaar is een genotsmiddel om te roken, gemaakt van tabaksbladeren. De tabak komt van de tabaksplant waaraan tabaksbl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ba Su, Pixabay
  • https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/zijn-sigaren-beter-dan-sigaretten/
  • www.maakjekeus.nl/drugsinfo/roken/vragen/sigaren-minder-slecht-sigaretten (bronnen geraadpleegd op 21/05/2016).
  • Afbeelding bron 1: L. Bartha, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Sigaren roken: is de sigaar minder ongezond dan de sigaret?"

Reacties

Hans, 17-02-2019 12:16 #4
Worden longen weer schoon na stoppen met roken? Reactie infoteur, 20-02-2019
Beste Hans,

Na het stoppen met roken begint er inderdaad een herstelproces voor de longen.
Zie voor meer details:

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/40864-stoppen-met-roken-herstel-longen-en-gevolgen-voor-lichaam.html

Vriendelijke groet,
Verdanov

Jan, 18-06-2018 17:36 #3
De FDA in Amerika heeft onderzocht hoe schadelijk sigaren zijn om te kunnen bepalen of de sancties op sigaren roken verzwaard moeten worden. Hun resultaten waren echter verrasend. Iemand die 2 longfillers per dag rookt heeft een iets grotere kans op long kanker en grotere kans mond, tong en keel kanker. Hart en vaatziekten, blindheid etc waren niet te bewijzen. Als iemand dus 1x per week een sigaar rookt is de schadelijkheid te overzien. Paar glazen alcohol zijn gevaarlijker.

Sigaren roken als alternatief voor je sigaret blijft zeker fout, maar het is jammer dat pijp en sigaren zo zwaar behandeld worden doordat sigaretten het imago van tabak zwaar beschadigd hebben. Alcohol is amper aan banden gelegd maar een sigaar is zwaar fout.

Bert Oskam, 25-12-2013 15:20 #2
Ik las vragen over het minder schadelijk voor de gezondheid zijn door o.a. het overstappen van sigaretten op sigaren en moest aan mijn eigen ervaringen denken.
Het is jezelf voor de gek houden!
Na ruim 60 jaar ben ik echt sinds 9 negen maanden gestopt met roken van sigaretten. Vanaf mijn vierde of vijfde jaar had ik chronische astmatische bronchitus zoals dat toen werd genoemd. Toen ik een jaar of 14 was en 's-morgens benauwd was ging ik naar de huisarts voor een spuitje. Dat hielp, maar kreeg na een paar keer er wel hartkloppingen van! Dus als ik twee dagen achter elkaar dat spuitje kreeg, werd ik de derde keer in zijn woonkamer gezet en kreeg een sigaret. Dat hielp enigszins!
De laatste vier of vijf jaar vertelde ik niet meer dan drie á vijf sigaretten per dag rookte of dat ik nauwelijks meer rookte! (er waren echter dagen bij dat ik er minstens 10 rookte. Weer onnodige leugen!) Om zover te komen was al heel moeilijk, want ik rookte de laatste 15 jaar ca. twee pakje per dag. Dat was een hele klus! Ik dacht daarbij dat die paar sigaretten ook geen kwaad meer konden doen! Ik was inmiddels al bijna 77 jaar dus er zou vanbinnen al wel zoveel kapot zijn dat er geen herstel mer mogelijk was. Echter nu ik 3/4 jaar 100% rookvrij ben merk ik dat mijn conditie merkbaar vooruit is gegaan. Gebruik ook nog minder ' variabele' medicijnen en moet er echt op letten de anderen in te nemen.
Heb nog een probleem en dat is het 'snoepen' vooral 's-avonds. Ben in een half jaar tijd ruim 10 kg aangekomen en moet die kilo's meesjouwen. Een dieet heeft maar twee en een halve kilo minder gewicht opgeleverd. Toch voel ik me fitter en actiever. Alleen de verwachting dat het niet meer roken minder moeite zou kosten is niet het geval. Dagelijks heb ik momenten waarop ik sterke behoefte voel een sigaret te roken. Ik ga er maar van uit dat die neiging blijft, maar dat ik nu meer gemotiveerd ben die verleidingen te weerstaan, omdat ik er van overtuigd ben dat ik door eigen schuld invalide wordt en daardoor 'onnodig' anderen er mee zou moeten belasten.

Nikos, 15-03-2012 11:35 #1
Ik ben nu 6 weken gestopt met roken, waarvan de eerste 2 weken 's avonds 1 sigaartje bij een glas wijn of whiskey. Zonder te inhaleren. Ik moet zeggen dat ik toch echt gestopt ben met roken, ook deels te danken aan de overstap van sigaret - sigaar - niets. Reactie infoteur, 15-03-2012
Hallo Nikos,

Wat leuk om te lezen dat ook jij bent kunnen stoppen met roken dankzij de overstap van sigaret naar sigaar. Het interessante hieraan is dat je geleidelijk kan afbouwen, zonder al teveel last te hebben van ontwenningsverschijnselen. Zelf ben ik ook op die manier kunnen stoppen, weliswaar niet op zo een korte termijn. Respect daarvoor!

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-10-2018
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!