InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alles over winden

Alles over winden

Alles over winden Winden, scheten, flatulentie. Het zijn van die dingen waar veel mensen niet graag over praten, maar het gas in de darmen van ieder mens moet er op een gegeven moment toch echt uit, want anders krijgt iemand enorme pijn de buik. Maar hoe komt zo’n scheet nu tot stand? En hoe vaak laat iemand een wind? En waarom stinken winden?

Een wind: bacteriën die eten afbreken

Winden zijn het gevolg van de vertering van ons eten. Onze spijsverteringsenzymen kunnen niet alles van het eten dat we naar binnen werken verwerken. Toch is dat nodig. Daarom gaan de bacteriën in onze dikke darm er mee aan de slag. Zij breken de rest af van wat de spijsverteringsenzymen niet konden. Maar daarbij komen gassen vrij, die afhankelijk zijn van wat er gegeten is en ook van de soorten bacteriën in de darm.

Per dag produceert de mens tussen de 0,5 en 1 liter darmgas

Die gassen moeten weer uit het lichaam anders zou iemand op een gegeven moment ontploffen. Daar komt nog bij dat er meer gassen in het lichaam worden gevormd als iemand heel haastig eet en dus veel lucht mee naar binnen slikt. Per dag produceert iemand overigens tussen de 0,5 en 1,5 liter gas per dag. Overigens is deze hoeveelheid wel afhankelijk van het eten dat iemand heeft gegeten. Peulvruchten en kool zijn funest (of juist heel goed, het is maar net hoe je het bekijkt) voor de gasproductie. Dit komt omdat zij oligosacchariden bevatten. Voor de darmbacteriën een smakelijk hapje waar ze graag mee aan de slag gaan in de vorm van gas. Heel veel gas. Dat gas, in de vorm van winden of scheten verlaten via de anus het lichaam weer.

Winden worden vooral 's nachts gelaten

Overigens laten de meeste mensen vooral ’s nachts winden. Het lichaam ontspant zich dan tijdens de slaap en het gas kan heel gemakkelijk naar buiten. Overigens kunnen maar weinig mensen het waarderen dat er in hun buurt winden worden gelaten. Dat heeft met twee dingen te maken: de stank en het geluid. Overigens hangt de geur weer heel erg af van de samenstelling van de wind. Als er gassen zijn ontstaan met zwavel en boterzuur dan is de geur niet te harden. Dat die geuren van alle tijden zijn, bleek wel in 1781 toen de Amerikaanse wetenschapper en staatsman Benjamin Franklin in dat jaar de wetenschap vroeg om dingen toe te voegen aan het eten zodat winden in het vervolg lekkerder zouden ruiken.

Het geluid van een wind

Het geluid van een wind wordt veroorzaakt doordat de kringspier van de anus in een soort trilstand wordt gebracht. Je zou de trilspier als een soort stemband kunnen zien. Overigens zijn er veel factoren die het geluid van de wind bepalen. Dit zijn:
  1. De hoeveelheid gas
  2. De druk waarmee het gas de anus passeert
  3. De spanning op de kringspier
  4. Het vetweefsel rond de kringspier

Brandende winden

Iedereen heeft wel eens filmpjes gezien van mensen die een wind lieten en die dan vervolgens lieten ontvlammen. Dat kan, maar niet iedere wind brandt. Alleen scheten met genoeg waterstofgas of methaan kunnen worden aangestoken. Maar er is maar een deel van de mensen op de aarde die juist die gassen aanmaken.

Joseph Pujol - mister Scheet

Joseph Pujol was een bekende schetenlater die veel mensen heeft laten meegenieten van zijn gave. De Fransman stond tussen 1887 en 1914 op het toneel van ondermeer de Moulin Rouge in Parijs om daar hele melodieën te “gassen”. De man kon ondermeer O Sole Mio en de Marseillaise uit de krochten van zijn darmen laten komen. Pujol stond bekend onder de artiestennaam Le Pétomane en vermaakte beroemdheden als de Belgische Koning Leopold II, de Britse Kroonprins Edward en psychiater Sigmund Freud met zijn vieze spel. Mr. Methane is de hedendaagse variant van Le Pétomane. Wie meer wil horen van mister Methane kan terecht op de website: Mr. Methane

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over winden"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Subrubriek: Diversen
Special: Vieze lichamelijkheden
Medische informatie…
Schrijf mee!