InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom we winden laten

Waarom we winden laten

Winden laten hoort erbij en is heel normaal. Waarom de een er meer last van heeft dan de ander, heeft vooral te maken met voedsel of de manier van eten.

Stinkbommen

Winden kunnen ware stinkbommen zijn, of soms helemaal onopgemerkt blijven, Ze kunnen hard klinken of juist helemaal niet. Feit is wel dat ieder mens winden laat, de een meer dan de ander. Ook dieren laten scheten, van zoogdieren tot vogels en insecten. Waarom mensen en dieren winden laten, heeft te maken met de gassen die zich in het lichaam bevinden.

Gassen

Tijdens de vertering van voedsel, vind er gasvorming plaats. Dit gas wordt geproduceerd door bacteriën. Deze helpen samen met gisten voor de afbraak van het voedsel. Bij de afbraak wordt gas geproduceerd. Maar ook kan je gas inslikken, via de lucht of via dranken. in frisdrank zoals cola zit veel lucht. Deze lucht wordt vaak via de maag weer vrij gegeven door middel van een boer, maar kan ook in de darmen terecht komen. Daar aangekomen zal het als winden het lichaam verlaten.

Teveel gassen

Mensen met teveel gassen in het lichaam zullen ook vaker winden laten. Maar ook kan het zijn dat je buikkramp krijgt dor een teveel aan gassen. Het inhouden va een wind is dan ook niet aan te raden. Hoe vervelend het ook is. Soms zit je in een gezelschap of bevindt je je ergens waar je geen wind durft te laten. Ga dan naar en andere ruimte of naar het toilet, maar houdt geen gassen binnen. Het inhouden hiervan heeft alleen als gevolg dat er buikpijn ontstaat, en uiteindelijk zullen de gassen toch het lichaam verlaten.

Voedsel dat gassen veroorzaakt

Bepaalde voedselsoorten veroorzaken extra veel gassen, zoals kool, bruine bonen en uien. Dit komt door de stof inuline die in het voedsel zit. Deze stof zorgt ervoor dat de chemische reactie groter is, waardoor er meer gassen ontstaan. Het is dus ook niet gek dat je na het eten van bepaalde voedingsproducten meer scheten moet laten. Ook het drinken van veel frisdrank kan meer winderigheid veroorzaken.

Er is ook voedsel dat juist minder gassen produceert, zoals aardappelen en brood. Deze producten staan ook wel bekend om hun bindende werking.

Aantal winden per dag

Een mens laat gemiddeld 10 tot 25 winden per dag. Bij sommige mensen kan dit behoorlijk stinken. Dit hangt vaak samen met het voedsel dat men eet, maar ook met de verbindingen waaruit de wind bestaat. Mensen die te snel eten en slecht kauwen zijn ook winderiger.

Winden die worden ingehouden, kunnen niet alleen buikpijn veroorzaken, maar ook hoofdpijn. Dit komt omdat de giftige gassen uiteindelijk in het bloed worden opgenomen. En dit veroorzaakt dus andere klachten.

Wist je dat er trouwens in iedere wind een zeer kleine hoeveelheid ontlasting zit? Ben je daar ook weer mooi vanaf.
Gerelateerde artikelen
Flatulentie of winderigheidSommigen zijn er trots op en knallen er met hun scheten vrolijk op los, anderen vinden het heel normaal, maar veel mense…
Flatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tipsFlatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tipsHet laten van scheten of winden is voor sommigen een handeling die met heel wat humor gepaard gaat. Maar voor wie last h…
Winderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomenWinderigheid: verschijnselen, oorzaken, voorkomenAls je bepaalde gerechten hebt gegeten zoals uiensoep of een gerecht met bonen dan vind je het niet vreemd als je de vol…
Winderigheid: oorzaken, behandelingWinderigheid: oorzaken, behandelingWinden laten doet iedereen, ongeveer 15 tot 25 keer per dag en dit is normaal. Vervelend wordt het echter als u veel mee…
Behandeling van winderigheid/flatulentieJe bent in gezelschap en voelt een wind opkomen. Je geneert je, want het is alweer de zoveelste keer. Wat kun je tegen w…

Reageer op het artikel "Waarom we winden laten"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!