InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkanker

Kanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkanker

Kanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkanker Kanker in de mond: het is een van de meest stiekeme, maar ook gevaarlijkste vormen van kanker. Doordat mondkanker niet altijd goed zichtbaar of herkenbaar is, kan het soms lang duren voordat de diagnose gesteld wordt. Toch is een snelle opsporing van mondkanker erg belangrijk voor de kansen op genezing. Een grondig onderzoek van de tong, de lippen en de mondholte zijn daarbij cruciaal. Witte of rode vlekken, knobbels en pijn bij het kauwen kunnen slechte voortekenen zijn. Wat zijn de symptomen en oorzaken van mondkanker en wat kan je doen om deze kanker te voorkomen?

Kanker: waar in de mond?

Kanker is een vreselijke ziekte die zowat op alle plaatsen in het lichaam kan toeslaan, en ook op verschillende plekken in de mond. Een tumor in de mond kan de ong, de speekselklieren, de wangen, de keel en het strottenhoofd aantasten. Ook de zogenaamde mondbodem (de weefsels tussen het tongbeen en de onderkaak) kan getroffen worden door een tumor. Doordat de kanker zich vaak in de binnenkant van de mond bevindt, duurt het doorgaans lang voordat men beseft dat er iets mis is. Maar mondkanker kan ook vrij zichtbaar zijn: kanker op de lippen kan onder meer ontstaan door langdurige blootstelling aan zon en UV-stralen.

Symptomen mondkanker

Mondkanker kan zich uit in meerdere symptomen zoals zweren in de mondholte en witte of rode vlekken op de tong. Maar opgelet: ook buiten de mondholte kan mondkanker symptomen ontwikkelen. Ook op het hoofd en in de nek kunnen bijvoorbeeld knobbels ontstaan. Het probleem bij mondkanker is dat het ook voor een arts soms moeilijk is om te bepalen of het echt om mondkanker gaat. Zo kunnen ook de volgende symptomen soms - maar niet noodzakelijk - te maken hebben met mondkanker:
  • pijn in de mond
  • pijn aan de lippen
  • pijn bij het kauwen
  • pijn bij het slikken
  • zwelling aan de kaak
  • kortademigheid
  • chronische hoest
  • gevoelloze lippen
  • zweertjes op de lippen
  • vlekken op het tandvlees
  • ophoesten van bloed en slijm
  • bloedingen in de mond zonder duidelijke oorzaak

Oorzaken mondkanker

Het is altijd moeilijk om bij kanker de precieze oorzaak te bepalen. Toch kan je bij mondkanker met zekerheid stellen dat roken en het overdadig gebruik van alcohol een belangrijke rol spelen. Zowel het roken van sigaretten, sigaren, pijp, waterpijp of andere tabak verhoogt de kans op mondkanker. Vooral de schadelijke effecten van sigaren worden vaak onderschat, onder meer omdat men de rook van sigaren niet zou inhaleren. Niettemin komt er erg veel nicotine en teer in de mondholte terecht waar het de lippen, de tong, het verhemelte, de keel en het strottenhoofd kan aantasten. Ook het pruimen van tabak verhoogt de kans op mondkanker.

Behandeling mondkanker

Kans op genezing

Mondkanker is een van de dodelijkste vormen van kanker. Vaak is deze kanker pijnloos waardoor de patiënt er soms niet eens erg in heeft. Tegelijkertijd kan kanker in de mond erg snel groeien. Net zoals bij andere kankers is het erg belangrijk om mondkanker in een zo vroeg mogelijk stadium vast te stellen, zodat zo snel mogelijk met de behandeling begonnen kan worden. De kans op genezing is doorgaans afhankelijk van het moment van de diagnose: hoe vroeger, hoe minder de kanker zich heeft ontwikkeld en hoe groter de kans op genezing.

Behandelingswijzen

Mondkanker kan bestreden worden via de drie gebruikelijke behandelingswijzen tegen kanker: chemotherapie, radiotherapie en chirurgie. Soms worden meerdere therapieën gecombineerd. Bij een chirurgische ingreep bestaat de mogelijkheid dat een deel van de mondholte of het strottenhoofd wordt verwijderd. De verwijdering van het strottenhoofd wordt ook laryngectomie genoemd. Hierdoor kunnen na de operatie spraakproblemen ontstaan.

Hoe mondkanker voorkomen?

Het is in het algemeen moeilijk hard te maken dat mondkanker, en kanker in het algemeen, kan voorkomen worden. Daarvoor schiet de medische wetenschap nog steeds tekort. Toch kan je door middel van enkele leefregels de kans op kanker in de mond verkleinen. Dit zijn enkele tips om rekening mee te houden:
  • niet roken
  • alcohol beperken
  • versterk je immuunsysteem en eet veel groenten en fruit
  • vermijd giftige stoffen zoals asbest
  • vermijd radioactieve of chemische stoffen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseMondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEr is een grote toename van mensen met hoofd-halskanker. Dit is een verzamelnaam voor verschillende typen kanker, waaron…
Keelkanker: symptomenKeelkanker: symptomenKeelkanker is kanker van de keel. Er zijn meerdere vormen van keelkanker. Jaarlijks komt bij ongeveer 1.500 mensen keelk…
Mondkanker: Kanker in mond met slikproblemen en gezwelMondkanker: Kanker in mond met slikproblemen en gezwelMondkanker is een vorm van hoofd- en halskanker waarbij de kanker start in het slijmvlies van de mond. Vooral roken en a…
Mondkanker: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseMondkanker: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseMondkanker symptomen bestaan uit een zwelling, zweertje of wondje in de mond. In de mond komen zowel kwaadaardige als go…
Leukoplakie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLeukoplakie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLeukoplakie is te herkennen aan de grote dikke witte plekken die zich vormen op het slijmvlies in de mond of op de tong.…
Bronnen en referenties
  • http://www.tandarts.nl/mondverzorging/aandoeningen/kanker_in_de_mond-_en_keelholte
  • http://www.goedgezond.be/2011/01/04/mondkanker-zeldzame-maar-gevaarlijke-kanker/ (geraadpleegd op 19/05/2016).

Reageer op het artikel "Kanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkanker"

Reactie

Naambabett, 20-02-2017 17:17 #1
Behoorlijke pijn achter op mijn tong vooral bij slikken en eten. Ook wit en krijg het er niet vanaf ik heb dit al een paar dagen. Ook eet ik slecht en gebruik overmatig alcohol. Ik wacht u reactie af. Geen koorts.
Gr Babette

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-08-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!