InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose

Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose Er is een grote toename van mensen met hoofd-halskanker. Dit is een verzamelnaam voor verschillende typen kanker, waaronder mondkanker. Als wordt gekeken naar plaatsbepaling van de tumor in het hoofd-halsgebied, dan wordt er een toename gezien van het aantal nieuwe patiënten per jaar met een mondholtetumor en keelholtetumor. Het is belangrijk dat mensen weten wat de klachten/symptomen zijn in de beginfase. Als hoofd-halskanker te laat ontdekt wordt, is de persoon vaak niet meer te genezen.

Inhoud artikel

Mond

De mond kun je omschrijven als de ingang van het spijsverteringskanaal, begrensd door de lippen. We kunnen onze mond niet missen bij de spraak. De mondholte wordt gevormd door de wangen, de onder- en de bovenkaak. Het bevat het tandvlees, het gehemelte, de tong en het gebit. De mondholte is van binnen bedekt met slijmvlies. Het speeksel wat geproduceerd wordt door drie paar speekselklieren zorgt ervoor dat het slijmvlies vochtig blijft.

Mondkanker

Bij mondkanker is er sprake van een kwaadaardig gezwel van de lippen, de tong of het mondslijmvlies. Het komt het meest voor bij mensen ouder dan zestig jaar. Mondkanker komt bijna niet voor bij mensen onder de veertig jaar. Het komt twee keer zoveel voor bij mannen als bij vrouwen. Het aantal vrouwen met mondkanker neemt echter wel toe. Als je kijkt naar de plaats van de kanker in de mond, ontstaat ongeveer de helft van de tumoren op de tong of op de onderlip. Minder vaak zie je een kwaadaardige tumor in het tandvlees, aan de binnenkant van de wangen, het gehemelte en de bodem van de mond. Mondkanker komt veel meer voor in ontwikkelingslanden dan in ontwikkelde landen. In ontwikkelingslanden waar veel op tabak en op bladeren en noten van de betel (een van oorsprong Maleisische klimplant uit de peperfamilie) gekauwd komt mondkanker veel frequenter voor.

Oorzaken mondkanker

In vijftig procent van de gevallen ontstaat mondkanker uit orale leukoplakie. Kenmerkend voor leukoplakie zijn witte plekken die verschijnen in het slijmvlies in de mond of op de tong. Roken speelt een grote rol bij het ontstaan van leukoplakie en tumoren in de mond. Als een dieet weinig vitaminen (A, C, E) en ijzer bevat dan kan dit ook een rol spelen. Overmatige blootstelling aan zonlicht is ook een risicofactor. Dit kan het geval zijn bij mensen die door hun beroep veel buiten zijn. Andere risicofactoren: pruimen van tabak en overmatig gebruik van drank.

Symptomen mondkanker

Je kunt de volgende klachten hebben bij mondkanker:
  • Een zweertje in het slijmvlies van de mond of de tong, deze zweer groeit langzaam en gaat niet over;
  • Een verdikking of knobbel ergens in de mond of op de lippen;
  • Minder gevoel of het ontbreken van gevoel in een deel van de mond;
  • De stem kan veranderen;
  • Bij het dragen van prothesen, kunnen deze minder goed passen door zwelling van de kaak.

Complicaties mondkanker

Als mondkanker niet behandeld wordt dan kan de mondkanker zich verbreiden naar weefsel wat er omheen ligt en naar lymfklieren die gelegen zijn in de nek. Daarna kan verspreiding plaatsvinden naar andere plaatsen in het lichaam.

Diagnose mondkanker

Mondkanker wordt vaak in een vroeg stadium ontdekt tijdens een controle bij de tandarts. Als het de huisarts is die denkt aan een tumor, dan zal er een doorverwijzing volgen naar een specialist. Er zal een biopsie gedaan worden voor microscopisch onderzoek. Gaat het om kanker, dan zullen er onderzoeken volgen om te kijken in hoeverre de kanker zich heeft verspreid.

Behandeling mondkanker

Als het gaat om een kleine tumor die in een vroeg stadium wordt ontdekt, dan kan deze met een operatie of behandeling met laser worden weggehaald. Bij veel mensen is dit succesvol (en komt de kanker niet meer terug na het weghalen). Bij een grote tumor is alleen operatief ingrijpen mogelijk en soms is er daarna plastische chirurgie nodig. Het kan zijn dat na de operatie bestraling nodig is om ervoor te zorgen dat alle kankercellen vernietigd worden.

Prognose mondkanker

Als tumoren in de mond in een vroeg stadium worden ontdekt en ze bevinden zich in een gemakkelijk bereikbaar deel van de mond dan is een behandeling vaak succesvol. De prognose voor lipkanker is het gunstigst voor andere vormen van mondkanker is de prognose minder gunstig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leukoplakie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLeukoplakie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLeukoplakie is te herkennen aan de grote dikke witte plekken die zich vormen op het slijmvlies in de mond of op de tong.…
Mondkanker: Kanker in mond met slikproblemen en gezwelMondkanker: Kanker in mond met slikproblemen en gezwelMondkanker is een vorm van hoofd- en halskanker waarbij de kanker start in het slijmvlies van de mond. Vooral roken en a…
Kanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkankerKanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkankerKanker in de mond: het is een van de meest stiekeme, maar ook gevaarlijkste vormen van kanker. Doordat mondkanker niet a…
Leukoplakie: Verdikte witte vlekken in mond en wangenLeukoplakie: Verdikte witte vlekken in mond en wangenLeukoplakie is een aandoening die het slijmvlies van de mond aantast. Hierdoor bevinden zich verdikte witte vlekken op d…
Rokersgehemelte: Slijmvliesveranderingen op gehemelteRokersgehemelte: Slijmvliesveranderingen op gehemelteBij een rokersgehemelte ontstaan slijmvliesveranderingen op het dak van de mond (gehemelte). De geconcentreerde warmtest…
Bronnen en referenties
  • Kanker.nl
  • Colgate.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Mijnzorgnet.nl

Reageer op het artikel "Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognose"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 09-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofd-halskanker
Medische informatie…
Schrijf mee!