InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leukoplakie: aandoening van het slijmvlies in de mond

Leukoplakie: aandoening van het slijmvlies in de mond

Leukoplakie: aandoening van het slijmvlies in de mond Leukoplakie is een aandoening waarbij er keratose ontstaat in de vorm van witte plekken op de slijmvliezen in de mond. Dit kan voorkomen in het gehele spijsverteringskanaal, maar wanneer het zich in de mond, voornamelijk aan de binnenkant van de wang en de zijkant van de tong bevindt dan noemen we het (orale) leukoplakie, wat zoiets als 'witte plek' betekent. De oorzaken moeten gezocht worden bij het roken, gebruik van alcohol en gebrek aan verse groenten in de dagelijkse voeding.

Leukoplakie in de mond

Symptomen van leukoplakie

Wanneer je last hebt van witte plekken in de mond, zou het om leukoplakie kunnen gaan. Dit moet altijd goed gecontroleerd worden omdat het kan gaan om een voorstadium van kanker, al ligt het percentage van gevallen waarbij de aandoening kwaadaardig wordt onder de 1%. De aandoening wordt vaak in verband gebracht met roken of het gebruik van pruimtabak, welke tevens een verhoogde kans op mondkanker geeft. De verschijning ervan kan van persoon tot persoon erg uiteen lopen. Er kan het volgende over gezegd worden:
  • Het is niet afschraapbaar of afstrijkbaar
  • Het kan pijn of een vervelend gevoel geven maar dit hoeft niet
  • De plek kan wit, geelig wit of grijs zijn
  • De plek van enkele vierkante millimeters tot enkele vierkante centimeters groot zijn
  • Het kan voorkomen op de aan de binnenkant van de wangen, onderkant en zijkant van de tong en op het tandvlees

De witte plekken aan binnenkant wang of zijkant tong worden soms onjuist in verband gebracht met candida (Candidiasis) of lichen planus, waarbij soortgelijke symptomen kunnen optreden. Ook wordt het nog wel eens onterecht verward met aften. Candida is een schimmelinfectie (mycose) die wordt veroorzaakt gistachtige schimmels. In het geval van Candida albicans in de mond is ook een witte uitslag zichtbaar. Deze verschilt echter en kan door een arts duidelijke onderscheiden worden van leukoplakie.

Lichen planus is een huidaandoening waarbij sprake is van een goedaardige keratose in de mond en dan met name op het wangslijmvlies en de tong. Deze aandoening gaat meestal gepaard met andere, elders op het lichaam waar te nemen aandoeningen en ook dit is door een arts eenvoudig te onderscheiden van leukoplakie.

Oorzaak van leukoplakie

De precieze oorzaak van leukoplakie is onbekend, maar het is waarschijnlijk dat een combinatie van factoren hier een rol bij speelt. Het roken of kauwen van tabak wordt gezien als belangrijkste oorzaak. Meer dan 80% van de patiënten met leukoplakie is roker. Er is tevens een verband geconstateerd tussen hoeveel iemand rookt en hoe ernstig de leukoplakie is. Ook het kauwen van betelpeper of Sirih wordt ermee in verband gebracht.

Wie veel gebruik maakt van mondwater met een hoog alcoholpercentage krijgt soms ook last van witte plekken in de mond. Deze zijn in tegenstelling tot leukoplakie echter wel makkelijk weg te schrappen en worden daarom niet als zodanig gekwalificeerd. Wel kan er een specifieke vorm van keratose optreden als gevolg van het gebruik van sanguinaria, een kruidenextract dat wel gebruikt wordt in bepaalde soorten tandpasta.

Roken of kauwen van tabak, (overmatig) gebruik van alcohol, de aanwezigheid van Candida albicans, humaan papillomavirus en een gebrek aan verse groenten en fruit (waarin vitamine A, B12, C, van bèta-caroteen en foliumzuur zitten) lijken de voornaamste oorzaken te zijn.

Behandeling van leukoplakie

Behandeling van leukoplakie wordt vooral belangrijk geacht omdat het een voorstadium van kanker kan zijn. Behandelingen die erop gericht zijn om de witte plekken in de mond te verwijderen hebben echter nooit tot gevolg dat de ontwikkeling van kwaadaardige cellen kan worden afgestopt. Welke behandelwijze ook gekozen wordt, het advies van een arts zal altijd zijn om teven te stoppen met datgene dat de aandoening veroorzaakt heeft zoals roken of overmatige alcoholconsumptie.

De benadering is meestal om allereerst te adviseren om te stoppen met roken - wat in ruim 80% van de gevallen de oorzaak is - en vervolgens te controleren hoe de leukoplakie zich hierna ontwikkelt. Soms zal er een biopt genomen worden om in een laboratorium te onderzoeken op kwaadaardige celgroei. Indien noodzakelijk zal worden overgegaan op chirurgische verwijdering van de witte plekken. Dit gebeurt meestal met een laser of door middel van elektrocauterisatie of cryotherapie.

Mondflora verbeteren met Probio Oral

Wat je kunt doen is de mondflora verbeteren door middel van probiotica. Een spoelmiddel dat hiervoor speciaal ontwikkeld is is Probio Oral. Dit spoelmiddel bevat zes typen lactobacillen die ontkiemen tijdens het spoelen in de mond. De inhoud van een sachet dient vermengt te worden met een laagje water en na het spoelen kan het gewoon worden doorgeslikt, het heeft namelijk ook een goede werking in de darmen. Probio Oral is geen garantie voor succes tegen leukoplakie.

Probio Oral bevat de culturen Lactobacillus fermentum, Lactobacillus salivarius, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum, Lactobacillus rhamnosus en Lactobacillus casei. Probio Oral is verkrijgbaar van het merk Bonusan.
Gerelateerde artikelen
Witte plekjes in mond of keel: oorzaken van vlekjes in mondWitte plekjes in mond of keel: oorzaken van vlekjes in mondWitte plekjes of vlekjes in mond en keel kunnen bij meerdere aandoeningen voorkomen. Aandoeningen waarbij je witte plekj…
Wat kan je tong je vertellen over je gezondheid?Wat kan je tong je vertellen over je gezondheid?Voor aanwijzingen van problemen in de mond, steek je tong uit en kijk in de spiegel. Een gezonde tong hoort roze te zijn…
Tongaandoeningen: symptomen, oorzaak en behandelingTongaandoeningen: symptomen, oorzaak en behandelingIn verhouding is de tong de sterkste spier van het menselijk lichaam. De tong bestaat voornamelijk uit spieren die je in…
Witte aanslag op de tong: oorzaken en symptomen witte tongWitte aanslag op de tong: oorzaken en symptomen witte tongEen witte aanslag op de tong, ook wel 'wit beslag' genoemd, kan duiden op velerlei aandoeningen. Het kan wijzen op een v…
Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseMondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEr is een grote toename van mensen met hoofd-halskanker. Dit is een verzamelnaam voor verschillende typen kanker, waaron…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Endlesswatts, Pixabay
  • http://www.health24.com/Medical/Oral-health/Oral-diseases/Mouth-ulcers-20130416
  • Ned Tijdschr Geneeskd. 2003;147:2197-201
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Leukoplakie: aandoening van het slijmvlies in de mond"

Reacties

Mango, 13-02-2014 19:10 #2
Ik ben 29 en ik heb er een aantal jaren last van. Ook mijn dokter zei dat het niks was. Tot ik het nog een keer voor de zekerheid een keer aan mijn tandarts vroeg, die heeft mij doorverwezen naar de kaakchirurg. Nu moet ik in maart terug komen en halen ze er een stukje ervan af om op kweek te zetten en kijken of het kwaadaardig is. 'Maak je maar geen zorgen' zegt hij. Ik kan je vertellen, dat doe ik dus wel! Kan haast niet meer eten. Ben zo bang dat ik dood ga. Ik heb vanaf mijn 14e gerookt en vanaf mijn 19e wel een pakje per dag. Nu ben ik meer dan een jaar gestopt met roken. Pff, gelukkig. Ik loop hier nu denk ik 7/8 jaar mee. Nooit echt gedacht van goh is het ernstig en wat is het? Nee, ik dacht boeiend! Mijn omgeving reageert zo: Oh, en hoe ben je er nu onder? Met grote ogen, beetje stil staren. En DAT, DAT maak mij juist nog banger!

J., 27-09-2013 13:06 #1
En dan te bedenken dat ik dit al sinds mijn tienerjaren heb, niet rook of drink. Toen ik naar de arts hiermee ging destijds, werd het weggewuifd als normaal en 'het onderzoek is vervelend'. Toch maar weer eens een afspraak maken, inmiddels al ruim 20 jaar last van.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!