InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Witte plekjes in mond of keel: oorzaken van vlekjes in mond

Witte plekjes in mond of keel: oorzaken van vlekjes in mond

Witte plekjes in mond of keel: oorzaken van vlekjes in mond Witte plekjes of vlekjes in mond en keel kunnen bij meerdere aandoeningen voorkomen. Aandoeningen waarbij je witte plekjes in mond en keel kunt krijgen zijn onder meer amandelontsteking, lichen planus, spruw, leukoplakie en vlekjes van Koplik. Dit laatste is een bij mazelen voorkomende uitslag waarbij er kleine witte vlekjes op het rode wangslijmvlies ontstaan. Als je witte vlekken, stipjes of puntjes in je mond of keel signaleert, kan het even schrikken zijn. Je kunt hierbij ook last krijgen van andere klachten. Witte vlekken in de mond en keel kan een symptoom zijn van verschillende gezondheidsproblemen, zoals bacteriële infecties of een schimmelinfectie. Deze symptomen moeten niet genegeerd worden, omdat de onderliggende aandoening een bedreiging kan vormen voor je algehele gezondheid. Raadpleeg je huisarts als je deze plekken opmerkt, vooral als je daarbij last hebt van koorts.

Witte plekjes in mond of keel

Bacteriële en virale keelontsteking / Bron: Designua/Shutterstock.comBacteriële en virale keelontsteking / Bron: Designua/Shutterstock.com

Vuurrode keel met witten plekken door een bacteriële keelontsteking

Een keelontsteking door streptokokken kan een waaier aan klachten geven, waaronder keelpijn, pijn bij het slikken en/of een branderig gevoel, een vuurrode keel met soms witte of gele plekken en een schorre of hese stem. Ook kun je last krijgen van koorts, soms met rillingen, hoofdpijn, misselijkheid, braken, en algehele malaise. Daarnaast kunnen de amandelen gezwollen zijn en de lymfeklieren in de nek kunnen opgezwollen en gevoelig zijn, vooral bij aanraking. Keelontsteking is een aandoening die vaak voorkomt bij kinderen en tieners, maar ook volwassenen kunnen het krijgen. Een keelontsteking door streptokokken kan vervelende complicaties geven, zoals een abces of acuut reuma.

Wat te doen?

Een keelontsteking gaat vaak vanzelf over in ongeveer 10 tot 14 dagen. Bij een keelontsteking die niet ernstig verloopt worden vaak geen antibiotica voorgeschreven. Je kunt keelpijn verlichten door veel te drinken, vooral zeer hete en koude dranken. Het eten van een koud ijsje of het zuigen op een dropje helpen ook. Gorgelen met zout water en rust zal ook helpen om de pijn te verlichten. Verder kunnen pijnstillers (bij voorkeur paracetamol) de pijn verzachten

Amandelstenen / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comAmandelstenen / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Stinkende witte brokjes in de keel door amandelstenen

Amandelstenen worden veroorzaakt door een opeenhoping van afscheiding vanuit de neus, dode witte bloedcellen en voedselresten, aan de achterkant van de keel in de spleten van de amandelen. Bacteriën verblijven graag in deze opeengepakte voedsel- en celresten, wat een vieze geur teweeg kan brengen. De steentjes verschillen in grootte, maar ze zijn vaak zeer pijnlijk. Andere symptomen van amandelstenen zijn onder meer een slechte adem, moeilijk slikken en een metaalachtige smaak in de mond of gewoonweg een vieze smaak in de mond. Oorpijn komt soms ook voor.

Wat te doen?

Het tweemaal daags gorgelen met een mondspoeling of zout water, kan helpen de deeltjes te verwijderen. Om herhaling te voorkomen, is een goede mondhygiëne belangrijk. Dit zorgt ervoor dat voedselresten minder kans krijgen zich in de amandelcrypten op te hopen. Tweemaal daags tandenpoetsen en dagelijks je tong schrapen is verstandig.

Gewone amandelen en amandelontsteking / Bron: Solar22/Shutterstock.comGewone amandelen en amandelontsteking / Bron: Solar22/Shutterstock.com

Witte vlekken in de keel door amandelontsteking

Amandelontsteking of tonsillitis is een bacteriële of virale infectie die witte vlekken in de keel, gezwollen amandelen, pijn, moeite met slikken en koorts veroorzaakt. Zwelling van de lymfeknopen kan ook voorkomen aan de zijkant van de hals.

Wat te doen?

Antibiotica wordt alleen voorgeschreven bij ernstige amandelontsteking. Het eten van vloeibaar voedsel wordt aanbevolen als je moeite hebt met slikken; rust en gorgelen met zout water zijn ook effectieve behandelingen. De amandelen worden verwijderd als amandelontsteking blijft terugkeren.

Candida-infectie van de mond / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comCandida-infectie van de mond / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Candida-infectie van de mond (spruw)

De symptomen van candida-infectie van de mond zijn onder meer romig-witte tot gele, enigszins verhoogde laesies in de mond, meestal op de tong, de wangen en het verhemelte, met keelpijn, pijnlijke mondhoeken, en moeite met slikken. Deze infectie wordt veroorzaakt door een door gistachtige schimmels en komt voor bij kinderen en volwassenen met een verzwakt immuunsysteem. Bij kinderen wordt een candida-infectie van de mond ook wel spruw genoemd.

Wat te doen?

Voor de behandeling van spruw, worden schimmeldodende medicijnen gebruikt. Moeders die borstvoeding geven met deze infectie krijgen een schimmeldodende crème om deze op de tepels aan te brengen om te voorkomen dat de ziekte doorgeven wordt aan hun baby's. Om de verspreiding van de infectie naar andere delen van de mond te verminderen, wordt aanbevolen dat kinderen en volwassenen gorgelen met zout water.

Wit vlekkerige laagje op keelamandelen door ziekte van Pfeiffer

Chronische vermoeidheid, wit vlekkerig of grijs slijmerig laagje op de keelamandelen en gezwollen lymfklieren, zijn veel voorkomende symptomen die worden geassocieerd met de ziekte van Pfeiffer. Dit is een virale infectie die wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus. Deze infectie kan leiden tot (ernstige) complicaties, zoals een vergrote milt of een beschadigde lever.

Wat te doen?
Er bestaat geen behandeling tegen de ziekte van Pfeiffer. Wel kunnen zo nodig de klachten bestreden of verzacht worden. Pijnklachten kunnen verlicht worden met paracetamol. Als je je ziek voelt en koorts en pijn hebt, is het verstandig om rust te nemen. Verder is gezond eten en drinken belangrijk.

Witte slijmvliesafwijking in de mond door leukoplakie

Leukoplakie is een witte slijmvliesverandering of -afwijking in de mond die niet afschraapbaar is. Het wordt vaak veroorzaakt door chronische irritatie, met name in de vorm van tabaksrook.

Wat te doen?

Stoppen met roken. Eventueel kan de leukoplakie verwijderd worden middels een operatie of laserbehandeling.

Witte vlekken in de keel door geneesmiddelen

Het veelvuldig gebruik van bepaalde geneesmiddelen, zoals aspirines, kunnen witte vlekken in de keel veroorzaken die lijken op brandwonden. Dit doet zich vooral voor als op op de pil wordt gekauwd in plaats van met wat water wordt doorgeslikt.

Wat te doen?

Gebruik geneesmiddelen zoals voorgeschreven. Overleg met apotheek of huisarts als je vermoedt dat je witte plekken in de mond krijgt als bijwerking van een bepaald geneesmiddel dat is voorgeschreven door de arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plekjes van Fordyce: kleine witte gele plekjes, talgbultjesPlekjes van Fordyce: kleine witte gele plekjes, talgbultjesHet hebben van gesloten poriën, waardoor bultjes ontstaan kan iedereen overkomen. In het geval van de plekjes van Fordyc…
Spruw bij pasgeborenen en zuigelingenSpruw bij pasgeborenen en zuigelingenSpruw is zichtbaar als witte plekjes in de mondholte, en als je verder kijkt zitten ze vaak ook in de keelholte. Een pas…
Kleine, witte bultjes op de (boven)lipKleine, witte bultjes op de (boven)lipAls je je lip strak trekt, zijn er bij sommige mensen kleine, witte stipjes zichtbaar. Wat zijn dit voor stipjes en zijn…
Candida-infectie van de mond (spruw): symptomen en oorzaakCandida-infectie van de mond (spruw): symptomen en oorzaakEen candidainfectie van de mond (spruw) wordt veroorzaakt door gistachtige schimmels. De gistsoort Candida albicans komt…
Verkleuring op tanden en kiezenVerkleuring op tanden en kiezenVerkleuringen op tanden of kiezen hebben vaak verschillende oorzaken. Voedsel, drank, roken, een val, gaatjes en nog vee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Luis Molinero/Shutterstock.com
  • http://www.newhealthadvisor.com/White-Spots-on-Throat.html
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/vlekjes-van-koplik/item39246
  • http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec17/ch190/ch190t.html
  • https://www.gezondheidsnet.nl/mondverzorging/amandelstenen-stinksteentjes-in-je-mond
  • https://thuisarts.nl/ziekte-van-pfeiffer/ik-heb-ziekte-van-pfeiffer
  • http://www.kaakchirurgie-anna.nl/leukoplakie-slijmvlies-afwijking-behandeling.html
  • http://www.md-health.com/White-Spots-On-Tonsils.html
  • Afbeelding bron 1: Designua/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Alila Medical Media/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Solar22/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Witte plekjes in mond of keel: oorzaken van vlekjes in mond"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!