InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kleine, witte bultjes op de (boven)lip

Kleine, witte bultjes op de (boven)lip

Kleine, witte bultjes op de (boven)lip Als je je lip strak trekt, zijn er bij sommige mensen kleine, witte stipjes zichtbaar. Wat zijn dit voor stipjes en zijn ze schadelijk? Kun je ze ook op andere plekken van je lichaam vinden?

Fordyce spots of plekjes van Fordyce

Als je er zeker van bent dat je geen aften of SOA hebt, dan heb je waarschijnlijk Fordyce spots, ook wel de plekjes van Fordyce genoemd. De naam Fordyce is de naam van de arts die deze conditie voor het eerst beschreef. Vaak hangt het hebben van Fordyce spots samen met je hormoonhuishouding. De bultjes zijn onschuldig.

Wat zijn Fordyce spots?

Fordyce spots zien eruit als heel kleine bultjes, vaak geel of wit. Het zijn vergrote talgklieren van de huid.

Waar kun je Fordyce spots hebben?

  • Op je onder- of bovenlip
  • Op het slijmvlies aan de binnenkant van de wang
  • Bij vrouwen: op de schaamlippen
  • Bij mannen: op de penis of de balzakken
  • Minder vaak: rondom de mond, of onder de oksel

Kun je Fordyce spots behandelen?

Er is geen behandeling voor Fordyce spots. Je kunt ook niets doen tegen het verspreiden ervan. Je kunt over de Fordyce spots heen groeien; deze worden dan in de loop van de jaren minder. Soms wordt irritatie van een scheerapparaat of scheermesje als oorzaak gezien van de Fordyce spots. Je zou dan kunnen overwegen om voorzichtiger te scheren rondom het gebied waar je de spots hebt.

Als je echt last hebt van de spots - qua uiterlijk, aangezien de spots verder geen irritatie geven - kun je vragen om een behandeling met een gefractioneerde CO2-laser. Dit wordt echter niet vaak gedaan. De laserbehandeling is er in eerste plaats voor het verminderen van bijvoorbeeld littekens. Een ander middel voor eventuele behandeling is Tretinoïnegel.

Mogelijke andere oorzaken

Als je je niet in bovenstaande omschrijving(en) kunt vinden, dan kan het zijn dat de bultjes in je lip iets anders zijn. Hieronder vind je enkele andere mogelijke oorzaken.

Aften

Een aft is een (zeer) pijnlijke plek, veelal op de lippen en/of het tandvlees. De bultjes verschillen in grootte. Het verschil met Fordyce spots is dat aften pijnlijk en branderig zijn. Aften genezen vanzelf.

Op je onderlip, aan de binnenkant, heten het geen spots. Dan zijn het vaak aften en iets groter dan de kleine bultjes die we Fordyce spots noemen. / Bron: AdinaVoicu, PixabayOp je onderlip, aan de binnenkant, heten het geen spots. Dan zijn het vaak aften en iets groter dan de kleine bultjes die we Fordyce spots noemen. / Bron: AdinaVoicu, Pixabay

SOA's

Herpes kan uitslag veroorzaken op je lippen en geslachtsdelen. Het verschil met Fordyce spots is dat rondom de Herpes de huid vaak geïrriteerd en rood is, en de bultjes zijn gemiddeld groter. Genitale wratten kunnen ook een oorzaak zijn van bulten rondom het geslacht. Bij twijfel kun je een arts opzoeken.
© 2014 - 2018 Maresa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Plekjes van Fordyce: witte bultjes penis/gele bultjes vulvaPlekjes van Fordyce: witte bultjes penis/gele bultjes vulvaWitte bultjes op je penis of schaamlippen, kunnen talgklieren zijn. Op de penis zijn veel talgklieren aanwezig die voora…
Ziekte van Fox-Fordyce: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Fox-Fordyce: symptomen, oorzaak en behandelingDe ziekte van Fox-Fordyce symptomen bestaan uit vaak jeukende bultjes rond de haarfollikels van de oksels, schaamstreek…
Bultjes op de penis: symptomen, oorzaak en behandelingBultjes op de penis: symptomen, oorzaak en behandelingBultjes op de penis kan voor een jongen of man verontrustend zijn. Er zijn heel veel mogelijke oorzaken van bultjes op d…
Plekjes van Fordyce: kleine witte gele plekjes, talgbultjesPlekjes van Fordyce: kleine witte gele plekjes, talgbultjesHet hebben van gesloten poriën, waardoor bultjes ontstaan kan iedereen overkomen. In het geval van de plekjes van Fordyc…
Angiokeratomen: Goedaardige rode vlekjes of bultjes op huidAngiokeratomen: Goedaardige rode vlekjes of bultjes op huidAngiokeratomen zijn huidletsels met een rode tot zwarte kleur die zich mogelijk overal op het lichaam bevinden. Ze besta…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/huidaandoeningen-e-f/fordyce-spots/
  • Afbeelding bron 1: AdinaVoicu, Pixabay

Reageer op het artikel "Kleine, witte bultjes op de (boven)lip"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 12-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!