InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker in de keel: symptomen & behandeling van keelkanker

Kanker in de keel: symptomen & behandeling van keelkanker

Kanker in de keel: symptomen & behandeling van keelkanker Heb je een zweertje achteraan in de mond dat pijnlijk aanvoelt en maar niet verdwijnt? Laat je dan voor alle zekerheid eens testen om er zeker van te zijn dat het niet gaat om keelkanker. Keelkanker kan zorgen voor symptomen als keelpijn, heesheid en moeilijkheden bij het slikken. Een kwaadaardige tumor in de keel komt vaker voor bij rokers en chronische gebruikers van alcohol. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van kanker in de keel en waaruit bestaat de behandeling ervan?

Kanker in de keel

De keel is een lichaamsdeel dat veel stoffen dient te verwerken, gaande van voeding tot alcoholische dranken en toxische dampen. Bij keelkanker is er sprake van een tumor die kwaadaardig is en ernstige gezondheidsrisico's kan inhouden. Kankergezwellen kunnen niet alleen in de keel zelf toeslaan maar ook op de amandelen, de stembanden en het strottenhoofd (larynxkanker). De kans op genezing van keelkanker is zoals bij alle kankers groter wanneer de kanker snel ontdekt werd. Keelkanker komt vaker voor bij mensen die veel gerookt hebben en bij mensen die op regelmatige basis schadelijke stoffen hebben ingeademend.

Symptomen keelkanker

Het is aan de arts om uit te maken of bepaalde symptomen, of een combinatie ervan, kunnen wijzen op keelkanker. Symptomen die vaak worden gemeld bij keelkanker zijn onder meer praten met een hese stem, pijn bij het slikken of slikproblemen. Bovendien is ook keelpijn heel frequent bij keelkanker, net als langdurig en vaak moeten hoesten. Keelkanker kan zelfs zorgen voor pijn aan het oor. Bij een pijnlijke opzwelling of zweer in de mond die niet verdwijnt vraag je best advies aan een arts.

Oorzaken keelkanker

Roken

De precieze oorzaken van keelkanker zijn moeilijk specifiek aan te duiden; meestal gaat het om een samenloop van risicofactoren die aanleiding hebben gegeven tot de ontwikkeling van kwaadaardige keeltumoren. In de eerste plaats is roken een uiterst belangrijke risicofactor voor de ontwikkeling van keelkanker. En dan gaat het niet alleen om sigaretten, maar ook om het roken of inhaleren van sigaren, verdovende middelen en de waterpijp. Al deze vormen van roken kunnen op lange termijn leiden tot kanker in de keel. Zelfs het pruimen van tabak kan aanleiding geven tot kankers in de mondholte en keel.

Alcohol

Het lijkt op het eerste zicht misschien niet zo evident maar ook chronisch alcoholgebruik kan een verhoogde kans betekenen op het verkrijgen van keelkanker. Hoe lekker het ook kan zijn, alcohol bevat giftige stoffen die de keel bij langdurig gebruik kunnen schaden. Sterke dranken met een hoog alcoholisch percentage kunnen op dat vlak erg veel negatieve invloed uitoefenen.

Giftige stoffen

Arbeiders die voor hun dagelijkse werkactiviteiten in aanraking komen met giftige dampen maken een grotere kans op keelkanker. Vezels van asbest en dampen afkomstig van chemische stoffen of metalen zijn in die zin erg schadelijk. Bouwvakkers en arbeiders die werken in de metaalindustrie maken dan ook meer kans op het ontwikkelen van keelkanker. Ook personen die regelmatig blootgesteld zijn aan radioactieve straling kunnen kwetsbaar zijn voor de ontwikkeling van keeltumoren.

Behandeling keelkanker

Keelkanker wordt behandeld met de klassieke therapieën tegen kanker: chemotherapie, radiotherapie en eventueel een operatie. Veel hangt af van de specifieke toestand van de patiënt, van het stadium waarin de kanker zich bevindt en van de ernst van de tumor. Het hoeft niet gezegd dat roken en het drinken van alcohol absoluut uit den boze zijn na vaststelling van de keelkanker. Wordt er besloten tot een operatie, dan kunnen er complicaties uit volgen zoals bijvoorbeeld slikproblemen, moeilijkheden met spreken en met ademhalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Keelkanker oorzaken, symptomen en behandelingKanker ontstaat wanneer cellen zich ongeremd delen en hun functie verliezen. Wanneer een kwaadaardige tumor zover groeit…
Keelkanker: symptomenKeelkanker: symptomenKeelkanker is kanker van de keel. Er zijn meerdere vormen van keelkanker. Jaarlijks komt bij ongeveer 1.500 mensen keelk…
Moeite met slikken en keelpijnMoeite met slikken en keelpijnHet moeite hebben met slikken, een gevoel van een brok in de keel en keelpijn zijn symptomen die vaak samengaan. Bekende…
Kanker in de mond: oorzaken en symptomen van mondkankerKanker in de mond: oorzaken en symptomen van mondkankerKanker in de mond: het is een van de meest stiekeme, maar ook gevaarlijkste vormen van kanker. Doordat mondkanker niet a…
Meer mensen met HPV-keelkanker: feiten en adviezenMeer mensen met HPV-keelkanker: feiten en adviezenHet aantal mensen dat keelkanker krijgt in ons land is relatief gezien niet heel hoog, vergeleken bij andere vormen van…
Bronnen en referenties
  • http://www.kanker.be/keelkanker.
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/keelkanker_symptomen_405697_0.html
  • http://www.symptomen-van.nl/symptomen-keelkanker (bronnen geraadpleegd op 15/08/2015).

Reageer op het artikel "Kanker in de keel: symptomen & behandeling van keelkanker"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-04-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Kankerbestrijding
Medische informatie…
Schrijf mee!