InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Moeite met slikken en keelpijn

Moeite met slikken en keelpijn

Moeite met slikken en keelpijn Het moeite hebben met slikken, een gevoel van een brok in de keel en keelpijn zijn symptomen die vaak samengaan. Bekende ziekten als keelontsteking of keelkanker kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Belangrijk is om bepaalde symptomen te herkennen zodat er gericht behandeld kan worden. Een arts kan de keel altijd grondig onderzoeken.

Schildklieraandoening

De schildklier is een klein orgaan dat zich aan de onderkant van de hals bevindt. Het zit tegen de luchtpijp aan. De schildklier is meestal voelbaar aan weerszijden van de hals, vooral tijdens het slikken. De schildklier maakt schildklierhormoon aan, die een belangrijke functie heeft bij de stofwisseling. Aandoeningen aan de schildklier kunnen slikklachten keelpijn geven. Door een opgezette schildklier kan er moeite ontstaan met slikken en het gevoel dat er een brok in de keel zit. Ook keelpijn wordt veel gezien. Aandoeningen aan de schildklier bestaan uit een niet goede werking van de schildklier waardoor er een tekort of een teveel aan het schildklierhormoon optreedt of schildklierkanker.

Keelontsteking

Bij een keelontsteking is er sprake van een ontsteking van de keelholte, veroorzaakt door en virus of bacterie. Het slijmvlies achter in de keel ziet er rood en gezwollen uit. Soms zijn er witte puntjes zichtbaar in de keel. De patiënt heeft last van keelpijn, vooral bij het slikken. Deze pijn kan uitstralen naar het oor. Soms heeft de patiënt ook moeite met slikken of is er een gevoel van een brok in de keel hebben. Soms treedt er koorts op. Keelontsteking geneest meestal vanzelf binnen 5 tot 7 dagen. Antibiotica geeft geen aantoonbare snellere genezing: wel kunnen klachten hiermee sneller afnemen. Een virusinfectie is niet te bestrijden middels antibiotica; een ontsteking veroorzaakt dor een bacterie wel. In de helft van de gevallen is er bij een keelontsteking sprake van een virusinfectie.

Keelkanker en slokdarmkanker

Moeite met slikken en pijn in de keel kan een teken zijn van kanker. Slokdarmkanker komt jaarlijks bij 1.450 Nederlanders voor. Slokdarmkanker bestaat vaak wanneer de slokdarm gedurende langere tijd geïrriteerd is, bijvoorbeeld door veelvuldig braken of door brandend maagzuur. Ook slecht gekauwd voedsel of te heet voedsel irriteert de slokdarm. Daarnaast is roken een risicofactor. Het eerste symptoom van slokdarmkanker is pijn bij het slikken, vooral bij hard voedsel en moeite met slikken. De prognose van slokdarmkanker is niet heel goed: slechts 14 procent van de patiënten leeft na vijf jaar nog. Het is bij slokdarmkanker belangrijk dat deze in een vroeg stadium ontdekt wordt zodat behandeling aanslaat. Bij slikproblemen en keelpijn is het belangrijk om niet te lang af te wachten wanneer kanker wordt vermoed.

Keelkanker wordt ook wel keelholtekanker genoemd. Er bestaan meerdere vormen van kanker, afhankelijk van de plek waar deze zich bevindt. Zo is er de hypopharynxkanker: deze bevindt zich in het onderste gedeelte van de keel. Mondkeelholtekanker betreft de mondkeelholte, en komt jaarlijks bij 400 Nederlanders voor. Mondholtekanker komt jaarlijks bij 800 Nederlanders voor. Er is ook nog speekselklierkanker en strottenhoofdkanker. Oorzaken zijn onder andere alcoholgebruik, roken, asbest, bacteriën in de mondholte of chemische dampen. Wanneer de tumor zich laag in de keel bevindt dan merkt de patiënt dat hij moeite heeft met slikken. Een zweer, bultje of bobbeltje in de mond ontstaat in de helft van alle gevallen. Deze plek of bultje kan pijnlijk zijn.

Allergie

Bij een allergie kan er sprake zijn van keelpijn of een rauw gevoel in de keel en moeite met slikken. Soms is er sprake van een gevoel dat er een brok in de keel zit. Met name een allergie voor huisstofmijt kan deze klachten veroorzaken. Gemiddeld heeft 10-15 procent van de bevolking last van een allergie voor huisstofmijt. Een voedselallergie kan ook keelpijn veroorzaken, vaak in combinatie met moeilijk kunnen slikken. Ook kan de keel gaan opzwellen. Een voedselallergie kan gevaarlijk zijn wanneer deze ernstige reacties geeft.

De ziekte van pfeiffer

De ziekte van pfeiffer komt vooral voor bij jongeren tussen 25 en 20 jaar oud. Bijna iedereen komt ooit in aanraking met het virus die deze ziekte veroorzaakt. Bij meer dan de helft van de patiënten ontstaan er geen klachten. Hevige keelpijn en moeite hebben met slikken is een van de belangrijkste symptomen bij de ziekte van pfeiffer. Daarnaast kan koorts en zweten optreden, gepaard gaan de met opgezette lymfeklieren. Misselijkheid en hoofdpijn kunnen ook voorkomen. De ziekte van pfeiffer veroorzaakt een vermoeidheid die maandenlang aan kan blijven houden. Het herstel kan lang op zich laten wachten. Er is geen gericht medicijn tegen de ziekte van pfeiffer.

Andere oorzaken voor keelpijn en moeite met slikken

Er kunnen nog meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan keelpijn en moeite met slikken. Dit zijn onder andere:
  • reflux
  • amandelontsteking
  • abcesvorming
  • ontsteking van het strottenhoofd
Ga bij twijfel altijd langs een huisarts of de Kno-arts. Deze kan de keel nader onderzoeken, bijvoorbeeld door middel van een spiegeltje, een flexibel slangetje of via röntgen of echo.
Gerelateerde artikelen
Een brok in je keel, wat kan er aan de hand zijn?Een brok in je keel, wat kan er aan de hand zijn?Je voelt iets ter hoogte van het strottenhoofd, maar het gaat niet weg, ook niet als je slikt of kucht. Als het vervelen…
Gevoel alsof er iets in de keel zitGevoel alsof er iets in de keel zitHet gevoel alsof er iets in de keel zit, een brokgevoel in de keel of het lijkt alsof de keel wordt dichtgeknepen. Deze…
Keelpijn en tipsKeelpijn en tipsKeelpijn komt vaak voor, een kleine groep patiënten gaat met keelpijn ook naar de huisarts. Bij deze groep is er sprake…
Kanker in de keel: symptomen & behandeling van keelkankerKanker in de keel: symptomen & behandeling van keelkankerHeb je een zweertje achteraan in de mond dat pijnlijk aanvoelt en maar niet verdwijnt? Laat je dan voor alle zekerheid e…

Reageer op het artikel "Moeite met slikken en keelpijn"

Reacties

Grada Nelen, 04-10-2017 17:40 #3
Ik heb al een paar keer gehad dat ik na het overgeven pijn krijg bij het strottenhoofd, alsof er iets in mijn keel blijft steken. Veel pijn bij eten en drinken. Na een paar dagen van smelt paracetamol gebruiken gaat het over. Waardoor krijg ik dit iedere keer na het overgeven?

Sophie Pisters, 15-09-2017 22:37 #2
Ik heb al een paar weken last van pijn in de keel. Stem valt weg, ben doorgestuurd naar kno arts. Wat zou dat kunnen zijn?

Nil, 10-12-2013 23:09 #1
Hallo,

Ik heb al jaren last van chronische keel pijn waardoor ik mijn stem niet goed kan gebruiken en doordat ik mijn stem niet goed kan gebruiken krijg ik gespannen nek/schouder spieren. Heb letterlijk pijn bij praten. Heb 24 uur ieder seconde pijn. Ben 2x naar de kno arts geweest, naar de logopedie, fysio, manuele therapie, giropractor, nek scan, keel echo. maar niets gevonden.
Weet niet meer wat ik moet doen:( pijn gaat maar niet weg en niet goed kunnen communiceren vanwege niet kunnen praten door mijn stem. Wat moet ik?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 02-12-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!