InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is RSI, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen

Wat is RSI, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen

RSI staat voor Repititive Strain Injury. RSI is ook bekend onder de naam "muisarm". Toch is het gebruik van een computer of laptop slechts één van de oorzaken van RSI. Je herkent RSI aan pijnklachten in armen, nek en schouders.

Wat is RSI eigenlijk

RSI is een verzamelnaam voor een aantal pijnklachten. Deze klachten komen met name voor in:
  • nek
  • schouders
  • bovenrug
  • armen
  • ellebogen
  • polsen
  • handen
  • vingers

De pijn wordt veroorzaakt door het niet meer optimaal functioneren van zenuwen, pezen en spieren. Hierdoor kan er pijn ontstaan. Maar ook kramp, tinteling, krachtsverlies en verminderde oriëntatie behoren tot de klachten.

Wat is de oorzaak van RSI?

Eén van de meest genoemde oorzaken van RSI is veelvuldig computergebruik. Vandaar ook de naam "muisarm". Toch is de aandoening niet alleen te wijten aan het (teveel) gebruiken van een computer, laptop of muis.
RSI ontstaat door veel korte, repeterende handelingen. Hierbij is er ook sprake van een statische (stilstaande) of belastende houding. Andere oorzaken zijn onder andere:
  • stress
  • weinig variatie in het werk
  • hoge werkdruk
  • veel overwerk
  • slechte werksfeer

RSI ontstaat doordat de belasting van het lichaamsdeel groter is dan de belastbaarheid. Belastbaarheid is de hoeveelheid belasting die een lichaamsdeel kan hebben.

RSI ontstaat veelal op het werk

RSI wordt vaak veroorzaakt door taken die op het werk worden uitgeoefend. TNO heeft dit in 2002 onderzocht. Uit dit onderzoek bleek dat bijna 1 op de 3 Nederlanders met een baan te maken heeft met RSI of RSI-achtige klachten. De klachten kunnen erg verschillend zijn. Van een licht tintelend gevoel tot uitval van het lichaamsdeel en (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid.

Risicogroepen

Hoewel computergebruik niet de enige oorzaak is van RSI, zijn het wel mensen met een "computerbaan" die tot de risicogroep behoren. Denk hierbij onder andere aan:
  • mensen in de IT-branche algemeen
  • studenten
  • administratief personeel
  • callcenter medewerkers

Andere risicogroepen, buiten de mensen met een "computerbaan" zijn onder andere:
  • kappers
  • slachters en slagers
  • metselaars
  • musici

Wat kun je doen bij klachten?

Denk je dat je RSI hebt? Of heb je klachten die lijken op de symptomen van RSI? Neem deze klachten dan altijd serieus. RSI kan niet snel genoeg ontdekt worden. Zorg in ieder geval voor afwisseling in je werk. Is dat niet mogelijk, zorg er dan voor dat je voldoende pauze neemt. Kleine, regelmatige pauzes zijn vaak al voldoende.

Blijven de klachten of worden ze alleen maar erger? Ga dan naar een huisarts. Deze kan je eventueel doorverwijzen naar bijvoorbeeld een fysiotherapeut of houdingstherapeut. Zorg er ook voor dat je werkgever weet wat er speelt. Samen kunnen jullie wellicht een schema maken met meer afwisselend of minder belastend werk.

Blijven de klachten of gaat het ook wel een zo over

De klachten gaan gelukkig meestal over zonder behandeling. Wanneer je klachten hebt en rust neemt, helpt dit al. Ook een andere manier van werken kan helpen om de klachten te verminderen of zelf te laten verdwijnen. Hiervoor zijn houdingstherapieën en oefentherapieën ontwikkeld. Door gebruik te maken van deze mogelijkheden gaat bij ongeveer 80% van de mensen de klachten weg. Bij de overige 20% is er helaas wel sprake van een chronische aandoening.
Let wel, het herstellen van klachten die op RSI lijken duurt lang. Geduld is dus een schone zaak...
© 2010 - 2019 Alex1911, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voorkom de Repetitive Strain Injury, ofwel RSIVoorkom de Repetitive Strain Injury, ofwel RSIProbeer RSI-klachten te voorkomen, let op de arbeidsomstandigheden (arbo). RSI is geen ziekte, maar een letsel en een ve…
RSI: wat is het en wat kan je er aan doen?RSI: wat is het en wat kan je er aan doen?De meeste mensen hebben wel eens gehoord van RSI. Is het niet van een collega op het werk, dan is het mogelijk vanuit pr…
RSI/CANS, oorzaken, symptomen en behandelingRSI is de afkorting voor Repetitive Strain Injury en CANS staat voor Complaints of Arm Neck and Shoulder. Vroeger werd R…
Massage op je werk - Tegen spierspanning, werkstress en RSIHet met regelmaat ondergaan van een vitaliserende en ontspannende stoelmassage verbetert de concentratie, vermindert spi…
Voorkom RSI bij Laptop-gebruikVoorkom RSI bij Laptop-gebruikEen laptop computer is handig in gebruik. Neemt weinig ruimte in en kan makkelijk meegenomen worden. Wel is het uitkijke…

Reageer op het artikel "Wat is RSI, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doen"

Reactie

Ron, 02-11-2017 21:45 #1
Sinds 2 weken last van een zeer onrustige arm en meer specifiek pijn in hoek van de rechter onder- en bovenarm en op buitenkant biceps tot aan rechternekspier. Daarbij af en toe irritante pijnscheuten en energieverslindende jeuk/pijn. Denk dat dit toch echt wel een RSI is die ik heb opgelopen?

Infoteur: Alex1911
Gepubliceerd: 03-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!