InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat een paniekaanval is

Wat een paniekaanval is

Wat een paniekaanval is Paniekaanvallen kunnen verschillende oorzaken hebben. Gelukkig kun je paniekaanvallen voorkomen en de symptomen onderdrukken op het moment dat zo optreden. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan ademhalingsoefeningen en nog veel meer. Lees hier alles over het voorkomen van paniekaanvallen.

Wat een paniekaanval is

Een paniekaanval is een plotseling gevoel van angst of vrees. Een paniekaanval wordt gekenmerkt door kortademigheid, duizeligheid en misselijkheid. Een persoon die een paniekaanval heeft ervaren kan zich rot voelen en kan de aanval zelf vaak maar moeilijk verklaren. Het is mogelijk om paniekaanvallen op verschillende manieren te behandelen. Over het algemeen behandelen artsen paniek aanvallen via medicatie of cognitieve gedragstherapie.

De behandeling van paniekaanvallen

Om paniekaanvallen te kunnen behandelen schrijven artsen antidepressiva of anti angst medicatie voor aan patiënten. Bij het gebruik van antidepressiva kan het enkele weken duren voordat het effect er van blijkt. Anti angst medicijnen moeten worden genomen tijdens een paniekaanval. Aangezien zij snelwerkende stoffen bevatten, kunnen de symptomen snel worden verlicht. Helaas, kan het gebruik van dit anti angst geneesmiddel leiden tot verslaving en ontwenningsverschijnselen.

Cognitieve gedragstherapie

De meest effectieve methode voor het behandelen van paniekaanvallen is het gebruik van cognitieve gedragstherapie. Deze bijzondere vorm van therapie leert de patiënten hoe ze hun denkpatronen of gedragingen kunnen veranderen waardoor de paniek aanvallen afnemen. Een andere handige methode om paniekaanvallen te behandelen is het gebruik van een ander soort therapie.
Deze vorm van behandeling houdt in dat de patiënt in een veilige omgeving gaat liggen waar hij of zij wordt aangemoedigd om de lichamelijke sensaties van een paniekaanval evenaren. Zo kan de patiënt worden gevraagd om te gaan hyperventileren of het hoofd van links naar rechts te schudden. Door het gebruik van deze gecontroleerde omgeving kan de patiënt gezondere manieren ontdekken om, om te gaan met de angst.

Oorzaken van paniekaanvallen

Mensen lijden door verschillende oorzaken aan paniekaanvallen. Ze kunnen worden veroorzaakt door medische omstandigheden, een familie geschiedenis van paniekaanvallen, of grote veranderingen in het leven van een persoon. Ernstige stress, een sterfgeval in de familie, verlies van een baan of een echtscheiding kan ook leiden tot het ontstaan van paniekaanvallen.

Symptomen van paniekaanvallen

  • Pijn op de borst
  • Misselijkheid
  • Zweten
  • Kortademigheid
  • Duizeligheid
  • Gevoelloosheid
  • Warm of koud voelen
  • Gevoel van een hartaanval
  • Flitsen zien
  • Het gevoel dat je op het punt staat om te sterven

Oorzaak van een paniekaanval

Een paniekaanval kan op elk moment van de dag optreden. Het kan gebeuren wanneer een persoon aan het rijden, winkelen, werken of slapen is, of bijvoorbeeld tijdens de voorbereiding voor een belangrijke presentatie, of zelfs zittend op de bank in de woonkamer. De meerderheid van paniekaanvallen duurt tussen 20 en 30 minuten. In zeldzame gevallen duren ze ongeveer een uur.

Voorkomen van paniekaanvallen

Het vermijden van cafeïne en roken zijn twee andere manieren om paniekaanvallen te kunnen voorkomen. Ten slotte is leren hoe je, je eigen ademhaling onder controle kunt houden zeer belangrijk. Het helpt patiënten hyperventilatie te vermijden wanneer de symptomen van een paniekaanval ontstaan. Als je verschillende ademhalingstechnieken leert kan dit je helpen om kalm te blijven in plaats van toe te geven aan de symptomen van een paniekaanval..
© 2010 - 2018 Bastiaan271, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat een paniekaanval is"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 03-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!