InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Massage op je werk - Tegen spierspanning, werkstress en RSI

Massage op je werk - Tegen spierspanning, werkstress en RSI

Het met regelmaat ondergaan van een vitaliserende en ontspannende stoelmassage verbetert de concentratie, vermindert spierspanning, werk stress, en RSI-klachten en zorgt voor een moment van ontspanning tijdens de drukke werkweek.

Wat is Stoelmassage?

Stoelmassage of bedrijfsmassage is een 15 tot 20 minuten durende massage van nek, schouders, hoofd, armen, handen, rug en heupen. Een speciaal hiervoor opgeleide masseuse of masseur behandelt de meest belaste spieren en gewrichten. De massage wordt door de kleding heen gegeven, u zit voorover gebogen in een comfortabele stoel. Stoelmassage is een drukpunt massage die is afgeleid van traditionele massage technieken uit China en Japan (Shiatsu). Massage van specifieke drukpunten op het lichaam stimuleert de doorbloeding, verbetert de toevoer van zuurstofrijk bloed naar spieren en organen en de afvoer van afvalstoffen uit het lichaam. Het lichaam wordt van binnenuit gestimuleerd om blokkades op te heffen.

Effecten van Stoelmassage

  • Ontspanning van spieren
  • Ontspanning van hersenen
  • Toename concentratie vermogen
  • Verbetert de doorbloeding
  • Verminderen of opheffen van RSI / CANS / KANS klachten
  • Verminderen of opheffen van werk gerelateerde klachten als hoofdpijn, migraine, stress, werkstress, pijn in nek, pijn in schouders, rugpijn, frozen shoulder, tintelingen, muisarm, tennisarm, carpaaltunnel syndroom, koude handen en vingers
  • Draagt bij aan het verminderen van ziekteverzuim door het tijdig onderkennen en behandelen van beginnende klachten
  • Algeheel gevoel van welbehagen - verbetert het humeur
  • Positieve werksfeer
  • Waardering voor werkgever
  • Motivatie van personeel
  • Cadeau / Incentive voor personeel

Ziekteverzuim Preventie

Door zittend werk / werken achter de computer worden spieren vaak langdurig statisch (eenzijdig) belast. Indien dit langere tijd voortduurt kunnen hieruit werk gerelateerde klachten als hoofdpijn, pijn in nek en schouders, rugpijn, muisarm, frozen shoulder, carpaal tunnel syndroom e.d. ontstaan.

Hoge werkdruk zorgt in toenemende mate voor werk stress. RSI (Repetitive Strain Injury) of CANS/KANS (Klachten aan Arm, Nek en Schouder) en Stress op het werk zijn belangrijke oorzaken van ziekteverzuim (Bron: Arboned).

Een regelmatige bedrijfsmassage zorgt ervoor dat lichaam en geest telkens kunnen terugkeren naar de oorspronkelijke staat van ontspanning, waardoor statische aanspanning van spieren en/of stress worden onderbroken. Sluimerende klachten krijgen minder kans om op te bouwen en te leiden tot ziekteverzuim.

De bedrijfsmasseur m/v behandelt de meest belaste spieren en gewrichten en de medewerker wordt actief betrokken om zwakke plekken / aandachtspunten te verbeteren. Dit kan zijn op het gebied van werkhouding, werkplek instelling, sporten of eventueel belastende gewoontes en leefwijze.

Motivatie Personeel/Incentive

Stoelmassage biedt een moment van ontspanning tijdens de drukke werkweek. Tevens wordt er op een ontspannen wijze aandacht besteed aan het welzijn van de medewerkers. Dit zal de motivatie van medewerkers, de werksfeer en prestaties van personeel verbeteren.

Tarieven Stoelmassage

De kosten van Stoelmassage op locatie liggen tussen de 15,00 en 20,00 excl. btw. per massage; dit is afhankelijk van het aantal deelnemers en de frequentie. Daarbij kunnen nog reiskosten worden doorberekend. De werkelijke kosten van stoelmassage in bedrijven vallen echter veel lager uit, omdat deze kosten fiscaal aftrekbaar zijn.

Met de nieuwe werkkostenregeling 2011 valt stoelmassage onder de vrije arbo voorzieningen (Bron: Belastingdienst). inmiddels is stoelmassage met die regeling zonder verdere voorwaarden fiscaal verrekenbaar. Dit gaat niet ten koste van het forfait van 1,4 procent. Indien uw organisatie nog niet met deze werkkostenregeling werkt, is stoelmassage verrekenbaar indien aan een aantal voorwaarden (Bron: Belastingdienst) wordt voldaan.

Stoelmassage kan binnen uw organisatie volledig vanuit het bedrijf worden aangeboden, of met betaling van een eigen bijdrage door de medewerkers. Het bedrag van een eventuele eigen bijdrage is niet fiscaal aftrekbaar.

Toepassingen voor stoelmassage

  • Ter ontspanning bij hoge werkdruk
  • Anti werk stress
  • Ter preventie en behandeling van RSI / CANS / KANS klachten
  • Als onderdeel van een ziekteverzuim preventie beleid
  • Als Incentive of cadeau voor personeel
  • Ter motivatie/ stimulans van medewerkers
  • Als entertainment op bedrijfsfeesten en personeelsfeesten
  • Als gewilde publiekstrekker op uw beurs stand of bedrijfs evenement
  • Als persoonlijk en origineel relatiegeschenk
© 2011 - 2018 Infoteur88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Behandeling RSI: stoelmassageBehandeling RSI: stoelmassageJe kan een heleboel doen op de werkplek om de klachten van RSI terug te dringen. Het is immers ook erg belangrijk dat de…
Stoelmassage op het werkStoelmassage op het werkStoelmassage, daar wordt u helderder en fitter van. Onderstaand wordt besproken wat stoelmassage is, wat het doet, het w…
Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress of arbeidstress, wat is het? Welke oorzaken zijn er dat werkstress ontstaat? Wat is de bron van alle werkstre…
Stress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
Werk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerWerk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerDe meeste stress komt van het werk vandaan. Door het beantwoorden van een kleine testvraag, weet ook jij of je last hebt…
Bronnen en referenties
  • Vitalatwork.nl
  • Arboned
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Massage op je werk - Tegen spierspanning, werkstress en RSI"

Infoteur: Infoteur88
Laatste update: 13-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!