InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kenmerken, tekenen en signalen van werkstress

Kenmerken, tekenen en signalen van werkstress

Kenmerken, tekenen en signalen van werkstress Signalen van werkstress kunnen varieren van onschuldig tot levensbedreigend. Redelijk onschuldige kenmerken van werkstress kunnen wel eens levensbedreigend worden, als iemand met chronische en langdurige werkstress te maken krijgt! Welke kenmerken, signalen en tekenen van werkstress zijn redelijk onschukldig? Welke tekenen en symptomen van werkstress zijn levensbedreigend? Welke psychologische kenmerken en signalen van werkstress zijn er? Een overzicht:

Ernstige stressproblemen op het werk

Na intensieve en langdurige perioden van stress op het werk, kunnen er ernstige tekenen, symptomen en signalen van stress ontstaan. Sommigen van deze stresssignalen kunnen levensbedreigend zijn, anderen kunnen kwalen en ziekten veroorzaken.

Enkele, redelijk onschuldige, tekenen en signalen van werkstress zijn:
  • Moehied, vermoeidheid, sufheid en lusteloosheid,
  • Hartkloppingen,
  • Hoge bloeddruk,
  • Snelle en een oppervlakkige ademhaling,
  • Gespannen spieren en spierpijn,
  • Zenuwtrekjes en tics,
  • Diarree of juist verstopping,
  • Maagzuur,
  • Droge mond en droge keel,
  • Overmatig transpireren,
  • Vaker dan normaal moeten plassen,
  • Slaapproblemen,
  • Overmatig gebruik van alcohol, sigaretten, drugs of medicijnen,
  • Nagelbijten, friemelen, trekken aan het haar,
  • Jeuk, uitslag of netelroos,
  • Klamme handen en voeten,
  • Verminderd libido, geen zin in seksuele gemeenschap.

Psychologische tekenen, signalen en symptomen van werkstress zijn:

  • Verlies van het gevoel voor humor,
  • Concentratieverlies,
  • Verminderde productiviteit op het werk,
  • Grote ongeduldigheid,
  • Snel woedend,
  • Reageert snel vijandig,
  • Grote bezorgheid,
  • Angst,
  • Somberheid,
  • Grote ergenis,
  • Afwezig en afwezigheid op het werk,
  • Rondtollende gedachten, malen van gedcahten.

Werkstress intensiever? Gevolgen van stress worden ernstiger!

Al deze hierboven genoemde tekenen, signalen en kenmerken van werkstress worden steeds enrstiger als de werkstress langdurig aanhoudt. Redelijk onschuldige kenmerken van werkstress kunnen dus uiteindelijk wel eens levensbedreigend worden, als iemand met chronische en langdurige werkstress te maken krijgt!

Werkstress, of een andere medische oorzaak?

Alle tekenen, signalen en kenmerken van werkstress zoals hierboven beschreven, kunnen verschillende medische oorzaken hebben. Het hoeft niet veroorzaakt worden door werkstress. Neem altijd voor alle zekerheid contact op met de huisarts om zekerheid te krijgen over de oorzaak van de kwalen.

Werkstress: vermindert de weerstand tegen verkoudheid

Als je leven uit stress bestaat, loop je vanzelf een verkoudheid op. Stress, werkstress en arbeidstress vermindert de weerstand tegen verkoudheid.

Chronische werkstress: vaker verkouden!

Iemand met chronische werkstress (chronische stress: stress dat langer dan een maand aanhoudt) is het vaakst verkouden omdat zijn weerstand tegen verkoudheid sterk vermindert is.

Werkstress en gespannen spieren

Een van de eerste tekenen van stress, werkstress en arbeidstress zijn de gespannen spieren. Deze spierspanning kunnen de:
  • Bloedvaten,
  • Organen en de
  • Zenuwen
beinvloeden.

Gevolgen van werkstress en gespannen spieren

  • Verschillende vormen van hoofdpijn,
  • Pijn op de borst,
  • Pijn in de rug,
  • Spierpijn in de schouders en nek.

Werkstress: voornaamste oorzaak van hartziekten!

Door stress, werkstress en arbeidstress:
  • Verhoogt de bloeddruk,
  • Vernauwen de bloedvaten,
  • Verhoogt het de cholesterolspiegel,
  • Kan het hartritmestoornissen veroorzaken.
Hierdoor kan stress, werkstress en arbeidstress een grote rol spelen bij het ontstaan van:
  • Hartziekten,
  • Vaatziekten,
  • Hartinfact,
  • Hartstilstand en
  • Beroertes.
Gerelateerde artikelen
Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress: Wat is werkstress?Werkstress of arbeidstress, wat is het? Welke oorzaken zijn er dat werkstress ontstaat? Wat is de bron van alle werkstre…
Stress door het werk, herken de tekenen en signalenStress door het werk, herken de tekenen en signalenStress veroorzaakt door het werk, hoe herkennen we de tekenen en signalen van stress veroorzaakt door het werk? Welke sy…
Werk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerWerk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerDe meeste stress komt van het werk vandaan. Door het beantwoorden van een kleine testvraag, weet ook jij of je last hebt…
Stress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
Werkstress: Zondagavond StressWerkstress: Zondagavond StressNaarmate het weekeinde vordert, vrezen velen de maandagmorgen. De zondagavond is de boosdoener. De stress voor de werkst…

Reageer op het artikel "Kenmerken, tekenen en signalen van werkstress"

Reactie

Roger, 29-12-2015 17:27 #1
Ik herken heel veel van de genoemde punten in het bovenstaande artikel, mijn huisarts echter gaat daar anders mee om, zij reageert niet op de signalen die ik haar geef dus ben ik daar maar mee gestopt, daarnaast ben ik Crohn patiënt en van mijn lichaam krijg ik dus best veel signalen die ik moet negeren vanwege mijn werk aangezien mijn Manager weinig empathie heeft en mensen daarmee belast. Doordat ik al vanaf april van dit jaar niet weet wat ik in januari 2016 zal gaan doen bij mijn werkgever waar ik al bijna 14r jaar werk, gezien mij leeftijd (63) sta ik voortdurend onder druk, drie jaar terug heeft men mij al diverse malen onder druk gezet om met vervelende brieven en verzinsels, kortom het wordt er allemaal niet beter op. Medicatie voor mijn chronische ziekte trekt men in twijfel, ik kan er een boek over schrijven. Ik ben dus al moe als ik wakker wordt en val zelfs in slaap achter het stuur van de auto, allemaal zaken die mij en mijn gezin er niet gelukkiger op maken.De signalen als beschreven zijn voor 85% op mij van toepassing, echter de policy van mijn werkgever is Burn out - You loose!

Infoteur: Roberta
Laatste update: 23-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!