InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxide

Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxide

Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxide Acné vulgaris is een van de meest voorkomende huidziekten waar (jonge) adolescenten regelmatig mee te maken krijgen. Kenmerkend aan acne vulgaris zijn de puisjtes. De behandeling en/of therapie van de acne hangt af van de ernst van de acné. Veelgebruikte medicatie tegen acné is antibiotica met isotretinoine (met name Roaccutane) en benzoylperoxide.

Hoe ontstaat acné vulgaris?

Acné vulgaris is de vorm van acné of puistjes die met name voorkomen in het gezicht. Acné vulgaris is een huidaandoening die ontstaat ten gevolge van een overactieve werking van de talgkliertjes in de huid. Hoe meer talg je talgkliertjes aanmaken, hoe groter de kans is dat deze ontsteken en tot een puistje leiden. Hoeveel talg jouw talgkliertjes aanmaken is hoofdzakelijk afhankelijk van je leeftijd en de hoeveelheid geslachtshormonen die je lichaam aanmaakt.

Behandelen acné vulgaris met het benzoylperoxide

Benzoylperoxide is een stof die je plaatselijk op de huid smeert en welke geen ernstige bijwerkingen geeft. De stof is over het algemeen vewerkt in gelvorm. De gel moet tweemaal daags opgesmeerd worden op de plekken waar de acné zich bevindt, het beste kan je dit een keer s'morgens en een keer s'avonds doen. Benzac is een gel die het meest populair is als behandeling van acné met benzoylperoxide.

Hoe werkt benzoylperoxide?

Benzoylperoxide beschadigt de bovenste huidlaag, waardoor de acné geen kans heeft zich te manifesteren. Daarnaast droogt het de huid uit, waardoor tevens de acné uitdroogt en verdwijnt. Benzoylperoxide mag maximaal drie aaneenvolgende maanden gebruikt worden, daarna moet de huid de tijd hebben om volledig te herstellen, aangezien benzoylperoxide een vrij agressief goedje is.

Kan ik benzoylperoxide veilig gebruiken?

Benzoylperoxide heeft net als Roaccutane enkele mogelijke bijwerkingen. Benzoylperoxide is een stof die al erg lang bij medici bekend is en op dit moment zijn de volgende bijwerkingen bekend:
  • Geïrriteerde huid (roodheid, jeuk, zwelling)
  • Overgevoeligheid voor zonlicht

Behandelen acné vulgaris met het antibioticum Roaccutane

Wanneer de meest voor de hand liggende middelen niet gewerkt hebben in het bestrijden en voorkomen van jeugdpuistjes, kan de arts je een antibioticum voorschrijven. In de meeste gevallen zal dit een antibioticum zijn dat de naam Roaccutane draagt. Roaccutane is een middel dat met zorgvuldigheid gebruikt dient te worden gezien de mogelijke bijwerkingen.

Hoe werkt Roaccutane?

De werkzame stof in Roaccutane is een synthetische vitamine A welke isotretinoine genoemd wordt. Isotretinoine heeft een viertal belangrijke werkingen:
  • Remming van de overvloedige talgproductie
  • Voorkomen van het groter worden van de talgklieren
  • Voorkomen van vormen van nieuwe puistjes
  • Remmen van de ontstekingsreactie die door de bacterie wordt veroorzaakt

Kan ik Roaccutane veilig gebruiken?

Zoals vrijwel elk geneesmiddel heeft ook Roaccutane bijwerkingen. De volgende bijwerkingen komen het meest voor:
  • Droge lippen, huid en slijmvliezen
  • Verhoging van het gehalte aan vet en cholesterol in het lichaam
  • Verstoorde leverfunctie
  • Tijdelijke haaruitval
  • Verminderde traanproductie
  • Psychische problemen
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Overgevoeligheid voor zonlicht

Een belangrijk punt waar bij stil gestaan moet worden in de invloed van Roaccutane op een ongeboren baby en de borstvoeding. Isotretinoine wordt beschouwd als een zogenaamd teratogen, een schadelijke invloed op de ontwikkeling van de ongeboren baby. Mannen die het middel gebruiken hoeven hier geen rekening mee te houden, voor vrouwen is het van zeer groot belang dat zij een adequate en effectieve anticonceptie gebruiken. Roaccutane heeft geen invloed op de vruchtbaarheid van zowel man als vrouw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: AcneAandoeningen: AcneAcne wordt ook wel jeugdpuistjes genoemd. Veel jongeren in de puberteit krijgen er last van. Het kan ook psychische prob…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Acne bij volwassenen wordt verholpen met de juiste medicatieAcne komt niet enkel voor tijdens de pubertijd, ook als volwassene kan je last hebben van acne. Vooral vrouwen zijn er g…
Acne; oorzaken en behandeling met medicijnenAcne; oorzaken en behandeling met medicijnenBij acne ontstaan puistjes, doordat vet uit de talgklieren van de haarzakjes en dode huid zich ophoopt in de haarzakjes.…

Reageer op het artikel "Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxide"

Infoteur: Melod
Laatste update: 06-09-2009
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!