InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: volume in het haar

Beauty: volume in het haar

Beauty: volume in het haar Voor de mensen die van nature met een volle bos haar gezegend zijn, is het geen issue. Maar heb je die niet en wil je deze creëren, dan moet er even wat gebeuren voordat het zover is.

Krul of slag

Heb je een beetje slag van nature maar geen krullen, dan kom je een heel eind met de diffuser en volumeschuim of spray. Lengte vanaf ongeveer op de schouder tot lang. Spuit flink wat volumeschuim of spray in het haar. De kam moet er dan al doorheen gehaald zijn, want die is na deze actie ten strengste verboden. Ga vervolgens met je hoofd ondersteboven hangen en zet de diffuser op je haar. Het enige wat je continu moet doen is in de haar kneden. Niet kammen of borstelen en niet met je handen er doorheen gaan. Eventueel nog wat schuim of spray toevoegen tijdens het drogen.

Het haar moet goed droog zijn voordat je het naar achter kunt gooien. Als het droog is en je hebt de krullen of slag er goed in zitten kan er een haarlak overheen. Dit hoeft niet per se haarlak te zijn waar je haar hard van wordt en je mag voor wat extra glans ook een glansspray over de uiteinden sprayen.

Vaak is het bij stylen van haar dat je er wat handigheid in moet krijgen, maar een flauwe slag in het haar kan op deze wijze een flinke bos opleveren. Bij heel lang haar kan het bovendien helpen als in de onderste punten een klein beetje laagjes geknipt zijn. Als je gaat slapen is het het handigste je haar bovenop je hoofd met een haarfrot vast te zetten. Je slaapt dan op de onderste laag van het haar.

Stijl

Ook met stijl haar kan je volume creëren. Doe volumeschuim of spray in het haar, föhn het goed droog en maak het haar netjes stijl met de stijltang. De stijltang niet zonder een speciaal product op het haar zetten, dat kan het haar schade toebrengen. Er zijn producten op de markt om te gebruiken met de stijltang (beschermt tegen de hitte).

Als de stijltang zijn werk heeft gedaan, kan op de kruin wat getoupeerd worden. Neem niet de bovenste laag, maar leg deze opzij en pak de lag er onder. Toupeer deze ligt en leg de andere laag er overheen. Dit kan op meerdere plaatsen op het hoofd gebeuren, maar zorg dat er altijd een laag overheen gaat. Fixeer het met wat haarspray en eventueel was glansspray.

Ook hiervoor geldt dat voor het gebruik van de stijltang en het touperen enige oefening helpt.

Tenslotte

Heb je slap en futloos haar dan zin er speciale producten op de markt die ietwat volume kunnen geven, maar een grote bos haar zal het niet worden. De juiste coupe knippen kan – in combinatie met de juiste producten – wel een mooi en verzorgd haardos geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: volume in het haar"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-03-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Schrijf mee!