InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandeling

Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandeling

Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandeling Een gebroken voet betekent dat één of meerdere van de voetwortelbeentjes en/of de middenvoetsbeentjes een breuk vertoond. In dit artikel bespreken we de oorzaak, symptomen en de behandeling van een gebroken voet.

Anatomie van de voet

De anatomie van een voet bestaat uit drie verschillende groepen (vanaf de enkel gezien):

  • De voetwortel (7 beentjes)
  • De middenvoet (5 beentjes)
  • De tenen

In dit artikel worden enkel de eerste twee groepen besproken. Gebroken tenen hebben meestal andere oorzaak en vergen een andere medische aanpak.

Oorzaken

Er zijn twee grove oorzaken te onderscheiden die leiden tot een gebroken voet:

Trauma: Er kan bevoorbeeld iets zwaars op de voet zijn gevallen of de voet raakt beklemt bij een ongeval. Ook als men verkeerd valt of schopt tegen een hard voorwerp kunnen er beentjes in de voet breken.

Overbelasting (marsfractuur): Deze oorzaak ziet men vaak bij sportevenementen waar verre afstanden worden gelopen of gewandeld (meerdaagse wandeltochten of marathons of miltaire tochten). Door de steeds herhaalde beweging komt de voet onder druk te staan. Eerst vormen zich kleine scheurtjes, en als men dan nog doorgaat kunnen de scheurtjes uitgroeien tot een echte breuk.

Symptomen

Symptomen die bij een gebroken voet kunnen voorkomen zijn:
  • Zwelling van de voet
  • Hevige pijn in de voet zowel in rust als in beweging
  • Bloeduitstorting rond de plaats waar de voet is gebroken
  • Soms verminderd gevoel in de voet en/of tenen
  • Pijn bij het bewegen van de tenen
  • Vervorming van de voet op de plaats van de breuk
  • Geen gewicht op de voet kunnen plaatsen

Diagnose

Na de standaard anamnese en het lichamelijk onderzoek zal de arts een reeds röntgenfoto's laten maken als hij/zij vermoed dat er breuk is van één of meerdere beentjes in de voet.
Met deze röntgenfoto's kan men vervolgens de plaats en soort fractuur diagnostiseren.

Complicaties

Complicaties zijn redelijk zeldzaam en komen vooral voor als er geen medische hulp word gezocht of een behandeling niet voldoende aanslaat:
  • Langdurige stijfheid van de voet
  • Schade aan de spieren en pezen van de voet
  • De beentjes groeien scheef of incorrect terug aan elkaar
  • Bewegingsproblemen van de voet

Behandeling

De behandeling hangt af van de ernst en de plaats van de breuk(en). Dit kan de arts zien op de röntgenfoto's.

Steunverbanden, brace of gips

Eén van deze of een combinatie hiervan wordt gebruikt om de gebroken beentjes stil te houden zodat ze de kans hebben om weer goed aan elkaar te groeien. Als er gips wordt gebruikt is dit meestal tot onder de knie.
De gemiddelde genezing een gebroken voet duurt zes tot acht weken. Dan wordt de breuk opnieuw bekeken door de arts.
Het kan voorkomen dat de patiënt een (gedeelte van) deze tijd niet mag steunen op de gebroken voet.

Operatie

Als de breuk(en) te ernstig zijn of verplaatst zijn, dan kan de voet worden geopereerd. Hierbij worden de botjes doormiddel van schroeven en platen op de goede plaats gebracht en terug aan één gehecht. In sommige gevallen wordt het materiaal na de genezing er weer uitgehaald doormiddel van een kleine operatie.
Na de operatie word meestal een gipsverband aangelegd om de voet te immobiliseren.
Gerelateerde artikelen
Gebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenGebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenDoor een ongelukkige landing bij het springen kan een hielbeen fractuur worden veroorzaakt. Het gaat gepaard met zwellin…
Infectieziekten bij kinderen Hand-, voet- en mondziekteAls een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koo…
Middenvoetsbeen botbreuk, behandeling van JonesfractuurMiddenvoetsbeen botbreuk, behandeling van JonesfractuurEen ongelukkige beweging, je verstapt je of je komt met je voet ergens tussen. De voet is opgebouwd uit een fijnmazige b…
Gebroken been, wat nu?Gebroken been, wat nu?Gebroken been herkennen. Als je je been gebroken hebt, kun je er niet meer op staan. Vaak ligt het been in een vreemde s…
Gekneusde voet, behandeling en herstelGekneusde voet, behandeling en herstelEen gekneusde voet moet niet verward worden met het verstuiken van de enkel of een gebroken voet. Een kneuzing aan de vo…
Bronnen en referenties
  • Eerstehulpwiki.nl
  • www.fitvoet.nl
  • www.gebroken.com

Reageer op het artikel "Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandeling"

Reacties

Roel Hendrickx, 01-07-2018 17:08 #2
Kwaliteit! Nu weet ik zeer duidelijk wat ik moet zeggen en vragen aan mijn huisarts en dus zeker een RX-foto laten nemen!

Ilse, 15-03-2014 14:35 #1
Beste mensen,

ik ben 3 dagen geleden gevallen. was erg pijnlijk maar ging later al wat beter. gister ben ik van de trap gevallen en het doet nog zeerder alleen is de pijn wat opgeschoven naar een ander stuk van mijn voet. ( nog wel zelfde kant) mijn ouders willen er niet mee naar de dokter omdat ze denken dat hij gekneust is. hoe kan ik hun bewijzen dat ik er veel pijn aan heb en wat kan ik er tegen doen?

Infoteur: Chuck
Laatste update: 26-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!