InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Hand-, voet- en mondziekte

Infectieziekten bij kinderen Hand-, voet- en mondziekte

Als een kindje pijnlijke blaasjes in de mond, uitslag op de handpalmen en voetzolen en daarnaast ook misselijk is en koorts heeft is de kans groot dat het de hand-, voet- en mondziekte heeft. Wat is dit, hoe krijg je het en wat zijn de verschijnselen?

Hand-, voet- en mondziekte

Hand-, voet- en mondziekte is een ziekte die erg veel lijkt op mond- en klauwzeer bij koeien. De ziekte wordt alleen veroorzaakt door een ander virus. De ziekte gaat na een paar dagen vanzelf weer over en een kindje kan het maar één keer krijgen, daarna is het immuun.

Incubatietijd

De incubatietijd is de tijd tussen de eigenlijke besmetting en de uiting van de eerste klachten. In deze tijd kan een infectieziekte al wel besmettelijk zijn. Bij hand-, voet- en mondziekte is de incubatietijd 3 tot 5 dagen.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij hand-, voet- en mondziekte zijn;
  • Pijnlijke blaasjes in de mond en uitslag op handpalmen en voetzolen,
  • Misselijkheid,
  • Koorts (niet altijd).

Besmetting en gevolgen

Het virus dat hand-, voet- en mondziekte veroorzaakt verspreidt zich door de lucht via vochtdruppeltjes die afkomstig zijn uit de mond van het zieke kind, door aanhoesten of via de ontlasting.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Een kindje met hand-, voet- en mondziekte mag gewoon in één van deze instellingen komen.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Hand-, voet- en mondziekte hoeft niet gemeld te worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen Vijfde ziekteStel; een kindje heeft grote en kleine rode vlekken die in het gezicht beginnen en zich verspreiden over het hele lichaa…
Infectieziekten bij kinderen DysenterieAls een kindje papperige diarree heeft, vaak met bloed- of slijmbijmenging en daarnaast ook last van buikpijn, koorts en…
Bloedonderzoek bij zwangerschap: infectieziektenBloedonderzoek bij zwangerschap: infectieziektenAls je zwanger bent wordt je bloed in de derde maand onderzocht op een aantal infectieziekten. Dit wordt gedaan om ziekt…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Hand-, voet- en mondziekte"

Reacties

Saskiaa, 03-07-2013 07:32 #4
Belachelijk dat kinderen gewoon naar school en crèche mogen. Als iets besmettelijk is en ze hebben koorts dan moeten ze lekker thuis blijven. Nee maar de werkende ouders dumpen hun zieke kind gewoon. Met gevaar voor de niet zieke kinderen. Echt belachelijk!

Frans Bruggink, 09-07-2012 22:32 #3
Kan een volwassene ook besmet woden, is dit gevaarlijk voor zwangere vrouwen?

William, 03-11-2010 10:46 #2
Deze informatie klopt niet, gezien er geen kruisimmuniteit is voor het coxsackievirus (= belangrijkste veroorzaker) kan je deze zieke meerdere keren krijgen. Ook volwassenen kunnen deze ziekte krijgen, het verschil ten opzichte van kinderen is dat dit bij volwassenen zelden of nooit ziekteverschijnselen zal veroorzaken.

Majella Van't Zant, 07-11-2008 02:04 #1
Ik werk in een kinderdagverblijf en BSO en wat ik me afvraag is of volwassenen deze ziekte ook nog kunnen krijgen.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!