InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Buiktyfus

Infectieziekten bij kinderen Buiktyfus

Een kindje heeft al een tijd last van diarree en na een kleine week krijgt het er ook nog koorts bij. Het jengelt wat en ziet er gewoon ziekjes uit. De kans is groot dat het kindje buiktyfus heeft. Wat is dit, hoe krijg je het en wat zijn de verschijnselen?

Buiktyfus

Buiktyfus is een ernstige infectieziekte die vooral voorkomt in landen waar een goede hygiëne niet mogelijk is. Meestal hebben personen met deze infectieziekte dit in de (sub)tropen opgelopen, in Nederland komt deze ziekte weinig voor.

Verschijnselen

Veel voorkomende verschijnselen bij buiktyfus zijn;
  • In het begin diarree (niet altijd),
  • Na een week hoge koorts,
  • Een ernstig algemeen ziektegevoel.

Besmetting en gevolgen

Buiktyfus ontstaat dus door een slechte hygiëne, dit betekend dat je het ook kunt krijgen door het eten van besmet voedsel of door het drinken van besmet water. De ontlasting van een ziek kind bevat ook bacteriën die buiktyfus kunnen veroorzaken! Via de handen kunnen deze bacteriën weer op anderen overgedragen worden.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Kinderen met buiktyfus mogen niet op het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal of op school komen. Er wordt een laboratoriumonderzoek gedaan en tot de uitslag van dit onderzoek bekend is zijn eventuele broertjes of zusjes van het zieke kind ook niet welkom in de instelling.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Dit is bij buiktyfus ook het geval en de GGD houdt de kindercentra op de hoogte over de vorderingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Buiktyfus"

Reactie

Laila, 14-09-2014 18:53 #1
Wij zijn op vakantie in Marokko. En nu heeft onze kleine van anderhalf rode puistjes op haar lichaam. En daar komt ook nog eens koorts en diaree bij. Vroeg me af of dit hetzelfde is. Ze heeft ook geen eetlust meer.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!