InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Dysenterie

Infectieziekten bij kinderen Dysenterie

Als een kindje papperige diarree heeft, vaak met bloed- of slijmbijmenging en daarnaast ook last van buikpijn, koorts en een algemeen ziektegevoel heeft, kan het zijn dat het kindje Dysenterie heeft. Dit wordt ook wel de Shigella-infectie genoemd. Wat is het, wat zijn de oorzaken en wat zijn de gevolgen?

Dysenterie

Dysenterie is een ernstige vorm van diarree die wordt veroorzaakt door de Shingellabacterie. Deze infectie wordt voornamelijk opgelopen in het buitenland, onder omstandigheden waarbij goede hygiëne niet mogelijk is.

Verschijnselen en complicaties

Veel voorkomende verschijnselen bij Dysenterie zijn;
  • Papperige diarree, vaak met bloed- of slijmbijmenging,
  • Buikkrampen,
  • Koorts,
  • Algemeen ziektegevoel.

Besmetting en gevolgen

Dysenterie is zeer besmettelijk, de ontlasting van een besmet of ziek kindje bevat veel van deze bacteriën en een aantal is al voldoende om besmet te raken. Via handen en voorwerpen kan de bacterie ook in de mond komen. Dysenterie wordt ook veroorzaakt door het eten van besmet voedsel.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Bij bloederige diarree wordt een kindje sowieso geweerd. Er wordt dan onderzoek gedaan en als daar uit komt dat een kind Dysenterie heeft moet de wering worden voortgezet. Ook eventuele broertjes en zusjes worden geweerd uit deze instellingen en er vindt overleg met de GGD plaats wanneer de kinderen weer welkom zijn.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Een arts die de diagnose Dysenterie gesteld heeft is verplicht dit te melden.
Gerelateerde artikelen
Bloedonderzoek bij zwangerschap: infectieziektenBloedonderzoek bij zwangerschap: infectieziektenAls je zwanger bent wordt je bloed in de derde maand onderzocht op een aantal infectieziekten. Dit wordt gedaan om ziekt…
InfectieziektenDe meeste ziekten die voorkomen, zijn infectieziekten. Deze worden veroorzaakt door micro-organismen. Deze zijn onder te…
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Dysenterie"

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!