InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Infectieziekten bij kinderen Middenoorontsteking (loopoor)

Infectieziekten bij kinderen Middenoorontsteking (loopoor)

Middenoorontsteking is een vervelende infectieziekte. Een kindje met Middenoorontsteking heeft vaak erge pijn aan dit oor. Is deze infectieziekte besmettelijk? En wat zijn de verschijnselen en complicaties?

Middenoorontsteking

Een Middenoorontsteking is een infectie van het middenoor. Dit is het gedeelte binnen in het oor, achter het trommelvlies. De ontsteking wordt veroorzaakt door verschillende bacteriën en virussen die ook verkoudheid en andere luchtweginfecties veroorzaken.

Verschijnselen en complicaties

Veel voorkomende verschijnselen bij een Middenoorontsteking zijn;
  • Grijpen naar het oor, vanwege erge pijn,
  • Huilen bij aanraking van het oor,
  • Koorts (dit komt met name bij zuigelingen voor),
  • Hangerigheid,
  • Vaak verkouden,
  • Soms spugen en/of diarree.

Voorkomende complicaties bij de Bof;
  • Loopoor; het trommelvlies is kapotgegaan en er komt pus uit het oor,
  • Chronische middenoorontsteking met gehoorverlies als gevolg,
  • Infectie van het bot achter het oor,
  • Hersenvliesontsteking.

Besmetting en gevolgen

Een Middenoorontsteking ontstaat meestal als complicatie van een verkoudheid of door een vergrote neusamandel. Sommige kinderen zijn er extra gevoelig voor in hun eerste levensjaren. Het ontstekingsvocht uit een loopoor bevat de bacteriën en virussen en is dan ook besmettelijk. De kans is echter klein dat iemand besmet wordt en zelf ook een middenoorontsteking krijgt. Meestal blijft het bij een verkoudheid of erge hoestklachten.

Wering uit kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school

Bij sommige infectieziekten is een kind even niet welkom op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of school, vanwege het hoge besmettingsgevaar. Hiervoor heeft de GGD (Gemeentelijke GezondheidsZorg) regels opgesteld. Kinderen met een Middenoorontsteking of loopoor hoeven niet geweerd te worden, net als kinderen met een gewone verkoudheid.

Melding bij de GGD

Bij sommige infectieziekten is een behandelend arts verplicht bij de GGD te melden dat een kind deze infectieziekte heeft. Middenoorontsteking en loopoor hoeven niet gemeld te worden bij de GGD.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Handboek Gezondheidsbevordering GGD Groningen

Reageer op het artikel "Infectieziekten bij kinderen Middenoorontsteking (loopoor)"

Reactie

Heidstra, 09-05-2010 10:57 #1
Middenoorontsteking is altijd erg vervelend, pijnlijk en komt ook vaak terug! Sinds kort is er een middel in Nederland verkrijgbaar wat op een volledig natuurlijke manier de middenoorontsteking kan verhelpen. Het product heet ActiMaris. Het is in vloeistof en in gel verkrijgbaar. Bij een middenoorontsteking wordt de gel gekozen. De gel wordt in het oor gespoten, als het ware "vol"gespoten. In het algemeen wordt de pijn dan na tien minuten tot een half uur minder. Omdat ActiMaris gel bestaat uit zeewater met geactiveerde zuurstof blijft na een half uurtje enkel wat zuiver zeezout achter. Het is een natuurlijke, veilige en effectieve aanpak!

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 25-10-2007
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!