InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorontsteking van het middenoor, symptomen

Oorontsteking van het middenoor, symptomen

Oorontsteking van het middenoor, symptomen De symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op het trommelvlies staat. Een ontsteking van het middenoor zit achter het trommelvlies. Er hoopt zich vocht op dat pijn veroorzaakt. Het behandelen van deze vorm van oorontsteking gaat met medicijnen. Als dat niet helpt kan een trommelvliesbuisje worden geplaatst. Een middenoorontsteking komt vaak voor bij kinderen.

Oorontsteking, gehoorgang of middenoor

Een oorontsteking kan in de gehoorgang zitten of in het middenoor. Dit zijn twee verschillende plaatsen in het oor. De eerste bevindt zich voor het trommelvlies, een ontsteking van het middenoor niet. Deze laatste zit achter het trommelvlies. Een ontsteking van het middenoor komt meestal voor bij kinderen. Dit komt door een onvoldoende werking van de buis van Eustachius. Deze buis vormt de verbinding tussen het oor en de neus. Een gehoorgang ontsteking komt echter weer vaker voor bij volwassenen dan bij kinderen.

Oorontsteking middenoor

Bij een ontsteking van het middenoor is de ruimte achter het trommelvlies aangetast. De gehoorgang is dus niet aangetast, want deze bevindt zich voor het trommelvlies. Doordat bij kinderen de buis van Eustachius nog wel eens onvoldoende wil werken krijgen zij vaker last van een middenoor ontsteking dan volwassenen. Bij een middenoorontsteking ontstaat er onderdruk in het middenoor. Door de onderdruk raakt het slijmvlies geïrriteerd waardoor het vocht afscheidt. Het middenoor loopt langzaam vol met dit vocht. Dit kan erg pijnlijk zijn.

Symptomen en oorzaken van een oorontsteking

Een oorontsteking van het middenoor komt in twee vormen voor. Er kan sprake zijn van een acute middenoorontsteking en een chronische middenoorontsteking. Bij een acute oorontsteking van het middenoor heb je last van oorpijn en hoge koorts. Na enkele dagen kan het trommelvlies knappen en heb je last van een loopoor. Een loopoor is een term die wordt gebruikt voor vocht dat spontaan uit een oor loopt. In het geval van een middenoorontsteking is dat het vocht dat zich heeft opgehoopt achter het trommelvlies. Als je een loopoor krijgt dan gaat de pijn meestal gelijk over. Dit komt omdat de druk op het middenoor is verdwenen.

De chronische vorm van een middenoorontsteking uit zich in slechthorendheid. Je hebt dan vaak geen pijn of koorts, maar hoort slechter.

Een ontsteking van het middenoor wordt met name veroorzaakt doordat bacteriën via de buis van Eustachius vanuit de keel naar het oor kruipen. Dit gebeurt meestal na een verkoudheid of infectieziekten zoals de mazelen of roodvonk.

Behandeling ontsteking middenoor

Als je een ontsteking van het middenoor hebt, en deze is pijnlijk, dan moet je zo snel mogelijk in actie komen. Meestal gaat een oorontsteking uit zichzelf over, maar soms ook niet. Een middenoorontsteking kan op meerdere manieren worden behandeld:
  • met medicijnen
  • een trommelvliesbuisje
  • een ooroperatie

Behandeling met medicijnen

Een behandeling van de ontsteking met medicijnen gebeurt vrijwel altijd met neusdruppels. Dit is omdat de neus een grote rol speelt in het veroorzaken van een middenoorontsteking. De neusdruppels die worden voorgeschreven bevatten fysiologisch zout of xylometazoline. Als kinderen onder een jaar last krijgen van een middenoorontsteking dan worden geen neusdruppels toegepast maar antibiotica.

Behandeling met een trommelvliesbuisje

Als na het gebruik van medicijnen de oorontsteking nog steeds aanhoudt dan kan het plaatsen van een trommelvliesbuisje een oplossing zijn. Een trommelvliesbuisje wordt zodanig geplaatst dat er een open verbinding komt tussen het middenoor en de gehoorgang. Een trommelvliesbuisje vervangt in feite de buis van Eustachius.

Behandeling met een ooroperatie

Als ook een trommelvliesbuisje niet werkt om de ontsteking tegen te gaan dan kan als laatste nog een ooroperatie plaatsvinden. Deze operatie vindt onder narcose plaats. Tijdens de operatie wordt het ontstekingsweefsel van het rotsbeen in het middenoor gehaald.

Preventie van oorontsteking

Een middenoorontsteking voorkomen is lastiger dan het voorkomen van een gehoorgang ontsteking. Snuit altijd goed je neus en houd je mond van binnen schoon, zodat er zo min mogelijk bacteriën een kans krijgen om een infectie te veroorzaken. Een goede hygiëne is belangrijk!
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Oorontsteking: middenoorOorontsteking: middenoorDe meest voorkomende vorm van oorontsteking is een oorontsteking van het middenoor. Bij kinderen komt een oorontsteking…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Oorpijn, hoe komt het en wat doe je eraan?Meestal als iemand last heeft van oorpijn gaat dit samen met een ontsteking. Bij kinderen komt vaak een ontsteking in he…
TrommelvliesbuisjesOngeveer 20% van de kinderen tot 6 jaar krijgt trommelvliesbuisjes. Dit is één van de meest voorkomende chirurgische ing…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oorontsteking van het middenoor, symptomen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 13-07-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!