InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaak

Lente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaak

Lente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaak Lente-oren of juvenile spring eruption is een niet veel voorkomende, onder invloed van de zon veroorzaakte huidaandoening, waarbij rode jeukende kleine blaasjes en bultjes aan de buitenrand van beide oorschelpen verschijnen. Het komt vooral bij jongens in de leeftijd van 4 tot 12 jaar voor in de vroege lentemaanden na blootstelling aan zonlicht. Bij meisjes wordt het nauwelijks aangetroffen. Het is een terugkerende vorm van polymorfe lichteruptie (PMLE), de meest voorkomende vorm van zonne-allergie. Een erfelijke component lijkt aanwezig.

Lente-oren

Lente-oren of juvenile spring eruption

Lente-oren of juvenile spring eruption (afgekort JSE), is een relatief zeldzame door de zon veroorzaakte huidaandoening die zich manifesteert op de oorranden. Het is een terugkerende vorm van polymorfe lichteruptie (PMLE), de meest voorkomende vorm van zonneallergie. Het wordt vooral aangetroffen bij jongens tussen 4 en 12 jaar. Het treedt typisch in het vroege voorjaar op; vandaar de naam 'lente-oren'. Bij meisjes wordt het zelden gezien.

Symptomen lente-oren

Lente-oren komt vooral voor bij jongens tussen 4 en 12 jaar en nauwelijks bij meisjes. Dit komt omdat jongens meestal korter haar hebben waarbij de oren zijn vrijgehouden en niet bedekt zijn met haar, zoals bij meisjes vaker het geval is. Patiënten bij wie de oren uitsteken, zijn meer vatbaar voor het ontwikkelen van lente-oren. De aandoening manifesteert zich meestal in de lente, Het presenteert zich met rode jeukende kleine blaasjes en bultjes aan de buitenrand van beide oorschelpen. Dit kan gepaard gaan met lichte zwelling. Soms is er sprake van confluerende blaasjes die evolueren tot blaren, waar korstjes opkomen en vervolgens genezen, vaak zonder achterlating van een litteken. In sommige gevallen zijn de lymfeklieren in de hals opgezet. De uitslag openbaart zich 8-24 uur na blootstelling aan de zon en geneest in ongeveer twee weken, hetgeen enigszins bespoedigd kan worden met behandeling. Recidief is niet uitgesloten.

Oorzaak lente-oren

Juvenile spring eruption is naar men vermoed een gelokaliseerde vorm van polymorfe lichteruptie (PMLE). Het is een vroege uiting van zonovergevoeligheid. Sommige patiënten met lente-oren, hebben ook PMLE. De precieze ontstaanswijze is (nog) onbekend. Soms komt de aandoening in de familie voor.

Diagnose lente-oren

Op grond van het klinisch beeld wordt de diagnose gesteld. Aanvullend onderzoek is niet nodig. De differentiaaldiagnose omvat fotodermatosen, zoals:
  • polymorfe lichteruptie (meest voorkomende vorm van zonneallergie);
  • prurigo solaris; en
  • hidroa vacciniforme.

Behandeling lente-oren

De oren moeten worden beschermd tegen blootstelling aan de zon. Het gebruik van zonnebrandmiddelen met een hoge beschermingsfactor ter bescherming van de oren tegen de zon, wordt aanbevolen. Ook kunnen de oorranden worden bedekt door het haar iets langer te laten groeien. Het bedekken van de oren kan ook met een hoofddeksel.

Self-limiting

De aandoening is self-limiting. Na enkele weken verdwijnen de klachten - die vaak mild van aard zijn - vanzelf. Daarom is een behandeling in principe niet nodig. Bij jeuk kan een corticosteroïdenzalf (hormoonzalf) verlichting geven.

Prognose lente-oren

Gewoonlijk komen de klachten gedurende enkele jaren elk voorjaar terug, om daarna volledig te verdwijnen zonder achterlating van littekens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat vertellen de oren van een paard u?Wat vertellen de oren van een paard u?De oren van een paard kunnen, in tegenstelling tot de oren van een mens, ons een hoop duidelijk maken door ze te bewegen…
Dumbo Octopus (Grimpoteuthis)Met zijn opvallende flaporen lijkt de Grimpoteuthis bijzonder sterk op Disney’s olifant Dumbo, vandaar dat hij vaak dumb…
Afstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren, in de volksmond ook "flaporen" genoemd, is een veelvoorkomende oorzaak van complexen. Heel wat kinderen…
Verstopt oor; oorzaak en behandelingVerstopt oor; oorzaak en behandelingEen verstopt oor is lastig, je hoort bijna niets meer en de geluiden van binnenuit, zoals je hartslag en je eigen stem z…
Het voorkomen van pijn in oren bij vliegenHet voorkomen van pijn in oren bij vliegenVliegen is voor veel mensen geen pretje. Dat komt, omdat veel mensen last hebben van pijn in hun oren wanneer het vliegt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Roelof van Ewijk en Chris H. Marees. ‘Lente-oren’ (‘juvenile spring eruption’). Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:A2417

Reageer op het artikel "Lente-oren (juvenile spring eruption): symptomen en oorzaak"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zon-gerelateerde aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!