InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Afstaande oren of flaporen laten corrigeren

Afstaande oren of flaporen laten corrigeren

Afstaande oren of flaporen laten corrigeren Afstaande oren, in de volksmond ook "flaporen" genoemd, is een veelvoorkomende oorzaak van complexen. Heel wat kinderen worden ermee gepest, maar ook volwassenen kunnen hinder ondervinden van flaporen. Otoplastie, ofwel een chirurgische ingreep aan de oren, kan het probleem verhelpen.

Flaporen

Kinderen met afstaande oren of flaporen worden vaak bespot of uitgelachen. Scheldwooren als Flappie, Dumbo of Olifant worden hen vaak toegeworpen en kunnen bij het kind ernstige complexen veroorzaken. Ook volwassenen met ietwat afstaande oren kunnen zich hier slecht door voelen. Otoplastie, een chirurgische ingreep waarbij de oren dichterbij het hoofd geplaatst worden, kunnen een einde maken aan deze negatieve gedachten.

Operatie

Afstaande oren zijn meestal het gevolg van een misvorming van het kraakbeenskelet van de oorschelp. Er zijn verschillende soorten afwijkingen: het 'lichaam' van de oorschelp kan te sterk ontwikkeld zijn waardoor het gehele oor ver afsteekt van het hoofd, maar het kan ook zijn dat de plooi die centraal in de oorschelp ligt onderontwikkeld is en dan is enkel de oorschelp afstaand. In zeldzame gevallen is de rand van het oor te kort. Deze afwijking is moeilijker te corrigeren.

De meeste esthetische ingrepen worden enkel uitgevoerd bij volwassenen, nadat het lichaam volgroeid is. De behandeling van flaporen is een van de weinige ingrepen die ook al bij kinderen kan worden uitgevoerd. Meestal kan de operatie plaatsvinden vanaf een leeftijd van 6 jaar. Zo kan het probleem verholpen worden bij het begin van de lagere school, zodat het kind niet uitgelachen of gepest zal worden.

De operatie is vrij eenvoudig. Aan de achterkant van de oorschelp wordt een sneetje gemaakt, waarna de dokter het kraakbeen in een normale vorm brengt. De incisie wordt gehecht en er wordt een speciaal verband aangebracht om de zwelling zo minimaal mogelijk te houden en de oren in de juist positie te houden. Meestal kan de ingreep onder plaatselijke verdoving gebeuren. Bij zeer kleine kinderen verkiest men echter algehele verdoving.

Na een oorcorrectie herstelt de patiënt meestal vrij snel. Toch is het aangewezen om de twee weken nadat het drukverband verwijderd werd, een haarband te dragen tijdens de nacht. Het wordt aangeraden om gedurende 3 weken niet aan sport te doen. De oren kunnen nog een tijdje gezwollen en gevoelig blijven, maar dit ebt snel weg. Het uiteindelijke resultaat is na 3 maand volledig bereikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Afstaande oren of flaporen laten corrigeren"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 13-06-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!