InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Otoplastie/Oorcorrectie: Een operatie bij flaporen

Otoplastie/Oorcorrectie: Een operatie bij flaporen

Otoplastie/Oorcorrectie: Een operatie bij flaporen Kinderen worden er vaak mee gepest: flaporen. Ook wanneer je ouder wordt zijn flaporen niet altijd even leuk. Waardoor komen flaporen eigenlijk? Wil je een operatie ondergaan? Hoe gaat een otoplastie of een oorcorrectie in zijn werk? Wordt zo’n operatie vergoed door je verzekering? Alles over flaporen.

Wat zijn flaporen?

Zoals de naam al een beetje aangeeft zijn flaporen oren die ver van het hoofd afstaan. Flaporen worden daarom ook wel ‘zeiloren’ genoemd. Het zijn als het ware net twee zeilen die de geluiden opvangen. Vaak worden er fabels verteld dat flaporen ontstaan door het slapen op je zij als kind. Of dat flaporen ontstaan doordat je vaak een draai om je oren gekregen hebt. Hier is echter niets van waar. Flaporen ontstaan al als een baby in de baarmoeder. Wanneer de foetus zich ontwikkeld, kan het zijn dat sommige delen van het lichaam, zoals de oren, minder snel ontwikkelen dan andere delen. Het kraakbeenskelet kan dan gaan vervormen. De oren zijn dan later volgroeid dan de rest van het lichaam waardoor ze kunnen gaan uitsteken in plaats van plat tegen het hoofd aan te liggen.
Vaak zitten flaporen ook in de genen. Wanneer de vader of moeder afstaande oren hebben, heeft het kind ook meer kans op flaporen.

Mensen met flaporen hebben verder geen medische afwijking en plastische chirurgie is niet noodzakelijk om medische redenen. Iemand met flaporen kan namelijk uitstekend horen. Toch ondergaan veel mensen met flaporen een operatie. Dit heeft dan vaak cosmetische redenen. Flaporen worden in de hedendaagse samenleving beschouwd als ‘niet mooi’ en vaak worden kinderen of zelfs volwassenen ermee gepest. Een kind kan daardoor snel emotioneel beschadigd worden. Wanneer je eigen kind flaporen heeft, is het belangrijk om goed op te letten als het kind geaccepteerd wordt op school en niet gepest wordt. Wanneer dit wel zo is, kan het soms beter zijn stappen te ondernemen. Een vorm van plastische chirurgie, een oorcorrectie oftewel een otoplastie is dan een goede optie.

Oorcorrectie, otoplastie

Een oorcorrectie wordt een otoplastie genoemd. Door middel van plastische chirurgie worden de oren dan gecorrigeerd. Dit kan al bij kinderen vanaf 5, 6 of 7 jaar oud. Dit wordt meestal niet eerder gedaan omdat het kind dan nog te veel groeit. Het loopt dan het risico dat de oren nog meer gaan vervormen. Wanneer het kind ernstige flaporen heeft en een operatie al vaststaat, is het verstandig dit zo vroeg mogelijk te doen. Op deze manier loopt het kind het minste emotionele schade op. Veel volwassen ondergaan op latere leeftijd ook nog een oorcorrectie.

Hoe werkt een otoplastie?

Een otoplastie is in feite een simpele ingreep. De chirurg maakt een klein sneetje achter het oor en vormt het kraakbeen naar de gewenste vorm. Hierna wordt het sneetje weer dichtgemaakt en is de plastische ingreep achter de rug. Deze operatie duurt ongeveer anderhalf uur. Soms kan de operatie wat langer duren. De oorcorrectie vindt plaats onder plaatselijke verdoving. Na de oorcorrectie wordt er verband om de oren gedaan. Na ongeveer een week kan het verband verwijderd worden door de plastische chirurg om het resultaat te bekijken. Na de operatie moet nog enkele weken een zwachtel om de oren gedragen worden. De operatie geeft meestal weinig klachten en weinig tot geen pijn. Het litteken achter oor zal nauwelijks zichtbaar zijn.

Vergoed door de verzekering?

Soms wordt een oorcorrectie van flaporen niet vergoed door de verzekering, soms wel. Meestal wordt het wel vergoed voor kinderen tot 13 jaar, omdat deze groep volgens de verzekering vaak emotionele schade ondervindt van flaporen. Bij oudere kinderen of volwassenen moet soms een psychologisch rapport bijgevoegd worden. Het is afhankelijk van het type verzekering en de voorwaarden van de verzekering of een otoplastie wel of niet vergoed wordt. Dit kunt u makkelijk navragen bij de verzekering.
© 2009 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Otoplastie/Oorcorrectie: Een operatie bij flaporen"

Reactie

Herman, 18-03-2014 12:20 #1

Infoteur: Papillon
Laatste update: 28-04-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!