InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Otoplastie, het corrigeren van flaporen

Otoplastie, het corrigeren van flaporen

Otoplastie, het corrigeren van flaporen Flaporen of afstaande oren zijn oren die ver van het hoofd staan. Dit komt door een misvorming in het kraakbeenweefsel van het oor. Vele mensen vinden dit esthetisch niet mooi. Ook worden kinderen regelmatig gepest voor het hebben van flaporen. Bij een otoplastie wordt het oor gecorrigeerd. Het kraakbeen wordt in normale vorm gebracht waardoor het oor dichter bij het hoofd staat.

Wat zijn flaporen?

Flaporen of afstaande oren zijn oren die verder van het hoofd staan. Ze worden gekenmerkt door een misvorming in het kraakbeenweefsel. Deze misvorming is al aanwezig bij de geboorte. Flaporen zijn vaak erfelijk bepaald. Zo zal je vaak zien dat in één familie verschillende mensen flaporen hebben of een correctie hebben laten uitvoeren. Flaporen zorgen niet voor een afwijking aan het gehoor. Dit wil zeggen dat een persoon met flaporen even goed hoort als een persoon die deze misvorming niet heeft.

Flaporen zien er wel anders uit dan de meeste oren. Dit zorgt er voor dat mensen met flaporen zich vaak ongemakkelijk voelen en de oren proberen te verstoppen. Daardoor is een flapoor meer een esthetisch probleem dan een functioneel probleem.

Vormen van flaporen

Flaporen uiten zich in drie verschillende vormen. Deze zijn:
  • Het lichaam van de oorschelp heeft zich veel verder ontwikkeld dan nodig. Daardoor is het lichaam van de oorschelp groter dan anders en staat het oor af. Deze vorm van flapoor komt af en toe voor.
  • De plooi in het kraakbeenskelet tussen de oorschelp en het lichaam van het oor is niet goed ontwikkeld. Daardoor komt de oorschelp verder van het hoofd te staan. Deze vorm komt het meeste voor.
  • Heel uitzonderlijk komt het voor dat de rand van het oor te kort is. Deze vorm is ook moeilijker om te corrigeren dan de vorige twee vormen.

Wat is een otoplastie?

Een otoplastie is een medische term voor een oorcorrectie. Elke oorcorrectie verloopt iets anders omdat er drie verschillende vormen zijn. Bij een algemene oorcorrectie wordt er een incisie achter het oor gemaakt. Via deze weg wordt het kraakbeen van het oor in een normale vorm gebracht. Deze operatie duurt ongeveer negentig minuten. Als de correctie klaar is wordt de incisie zorgvuldig gehecht en krijg je een groot verband over je oor. Dit verband moet de zwelling en druk tegenhouden waardoor het oor in de goede houding blijft zitten. Een otoplastie wordt meestal uitgevoerd onder lokale verdoving. Daarna mag de patiënt naar huis. Bij kleine kinderen wordt er meestal gekozen voor een algemene verdoving. In dat geval wordt het kind na de operatie een nacht in het ziekenhuis gehouden ter observatie.

Wanneer kan een otoplastie worden uitgevoerd?

Je kan als kind je oren al laten corrigeren. De meesten artsen kiezen er wel voor om te wachten met de operatie tot het kind ongeveer zeven jaar is. Dit omdat een kind volop in de groei is. Zo werd opgemerkt dat als je je kind voor de leeftijd van zes jaar laat opereren de kans bestaat dat door de groei opnieuw een flapoor kan ontstaan. Het kan zijn dat je kind dan op latere leeftijd opnieuw een otoplastie nodig heeft om opnieuw het oor te corrigeren.

Complicaties van een otoplastie

Heel uitzonderlijk kan er een complicatie ontstaan na een otoplastie. Zo kan je een bloeding krijgen na een otoplastie. Deze is meestal niet zo ernstig, maar dient wel gestelpt te worden. Ook kan er een infectie ontstaan. Verder kan het zijn dat door de groei het kraakbeen opnieuw vervormt. Dit komt voornamelijk voor bij zeer jonge kinderen. In dat geval wordt er met de arts overlegd of er een bijkomende ingreep noodzakelijk is.

Wat kan ik verwachten na een otoplastie?

Hou er rekening mee dat het ongeveer drie maanden duurt voordat je het definitieve resultaat van de operatie ziet. Daarvoor zijn de oren nog gezwollen en gevoelig waardoor het resultaat anders oogt. Verder is het heel belangrijk om in gedachten te houden dat je oren een normale stand zullen hebben, maar niet perfect zullen zijn. Ook is het niet mogelijk om de oren identiek te maken, al doet de arts wel zijn best om ze zo symmetrisch mogelijk te laten lijken. Bij iemand zonder flaporen zijn de oren ook niet identiek. Dit is normaal. Door de operatie zal er ook altijd een klein litteken achter de oorschelp zichtbaar zijn. Dit is in het begin nog rood, maar wordt na een tijdje huidkleurig.
© 2018 - 2019 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Otoplastie/Oorcorrectie: Een operatie bij flaporenOtoplastie/Oorcorrectie: Een operatie bij flaporenKinderen worden er vaak mee gepest: flaporen. Ook wanneer je ouder wordt zijn flaporen niet altijd even leuk. Waardoor k…
Afstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren, in de volksmond ook "flaporen" genoemd, is een veelvoorkomende oorzaak van complexen. Heel wat kinderen…
Flaporen bij kinderen: symptomen, oorzaken en corrigerenFlaporen bij kinderen: symptomen, oorzaken en corrigerenFlaporen worden ook wel 'zeiloren' genoemd. De medische benaming van flaporen is 'afstaande oren'. Flaporen komen veel v…
Flaporen corrigeren zonder operatieGeschat wordt dat zon vijf procent van de totale bevolking flaporen heeft in ernstige of mindere mate. Veel mensen vind…
Flaporen corrigeren met flapoorstickersFlaporen corrigeren met flapoorstickersCirca vier procent van de mensen wordt geboren met flaporen. Door ongewone spanning in het kraakbeen gaan de oren teveel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • https://neus-keel-oor.be/nl/nko/oor/behandelingen/otoplastie/
  • https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2678
  • https://www.uzleuven.be/nl/oorcorrectie

Reageer op het artikel "Otoplastie, het corrigeren van flaporen"

Infoteur: Leen0095
Laatste update: 18-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!