InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een oorontsteking?

Wat te doen bij een oorontsteking?

Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makkelijk te herkennen aan een aantal symptomen. Wanneer je een oorontsteking op hebt gelopen zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verzachten en het herstelproces te stimuleren. Als er moeite met horen ontstaat is het aangeraden naar de huisarts te gaan. Meer hierover in het onderstaande artikel.

Wat is een oorontsteking?

Wat is een (midden)oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Dit wordt vaak veroorzaakt door een virus van buitenaf. Wanneer de patiënt geen goede weerstand heeft is hij vatbaarder voor virussen. Het virus kan dan gemakkelijk binnendringen in het lichaam en zo een oorontsteking veroorzaken. Kinderen zijn extra vatbaar voor een oorontsteking. Ook adolescenten met de ziekte van pfeiffer krijgen sneller een oorontsteking. Een oorontsteking is te herkennen aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Hoge Koorts
  • Oorpijn
  • Keelpijn
  • Verkoudheid
  • Drukverschillen in het oor
  • Vervormt horen
  • Oorsuizen
  • Problemen met evenwicht

Wat te doen tegen een (midden)oorontsteking?

Een oorontsteking is normaal gesproken geen ernstige aandoening. Het komt nauwelijks voor dat er gehoorschade optreedt na een oorontsteking. Om het herstelproces te versnellen en de pijn te verzachten zijn er een aantal ding die je zelf kunt doen.

Wat kun je zelf doen?

  • Veel water drinken
  • Paracetamol innemen
  • Klaren (alleen is dit pijnloos gaat)
  • Hoofd kantelen naar het ontstoken oor

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer je een oorontsteking hebt, dit brengt de koorts omlaag en helpt het lichaam om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Paracetamol verlaagt de pijn. Klaren kan de drukverschillen in je oor weer op "normaal" krijgen. Doe dit alleen als het niet pijnlijk is. Wanneer je op bed ligt is het verstandig om op het oor van de ontsteking te gaan liggen. Er loopt dan soms een beetje "troep" uit je oor naar buiten. Was de ochtend daarna wel je kussensloop even!

Wat kan de huisarts doen?

  • Pijnstillers voorschrijven
  • Ontstekingsremmers voorschrijven
  • Antibiotica voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn.
De huisarts kan ook ontstekingsremmers voor schrijven, deze hebben bijna dezelfde werking als antibiotica maar veroorzaken meestal resistentie bij het virus of de bacterie. Wanneer de oorontsteking veel pijn veroorzaakt of als er kans is op gehoorschade zal de huisarts antibiotica voorschrijven. De antibiotica zal de oorontsteking binnen 10 dagen moeten verhelpen. In sommige gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als je al langere tijd meer dan 40 graden koorts hebt. Dit gebeurt gelukkig zelden.

Lees verder

© 2009 - 2018 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorontsteking: middenoorOorontsteking: middenoorDe meest voorkomende vorm van oorontsteking is een oorontsteking van het middenoor. Bij kinderen komt een oorontsteking…
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Pijn in één oor of beide oren kan erg pijnlijk zijn. Kinderen worden vaak getroffen door oorpijn. Meestal wordt de pijn…
Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Een middenoorontsteking is een van de vervelendste soorten ontstekingen die je kunt hebben. Het doet pijn, en je kunt je…
Oorontsteking bij kind: oorzaken en behandelingOorontsteking bij kind: oorzaken en behandelingEen ontsteking van het middenoor of een oorontsteking bij een kind is een frequente ziekte. Vaak gaat het gepaard met pi…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/de-mexicaanse-griep/artikelen/1880/au-oorontsteking

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een oorontsteking?"

Reacties

Oscar, 19-01-2018 14:38 #8
Ik loop nu al 9 maanden met oorontsteking. verschillende antibiotica gehad. De specialist vertelt me nu al twee keer dat ik me vooral geen zorgen moet maken en er niks meer mee moet doen.
nog steeds verschil in druk en doofheid en piep in oren. weet iemand of er een volgende stap is?

George, 07-08-2015 14:19 #7
2 dagen geleden heb ik de oorpijn gekregen en heb der nu erge last van het probleem is ik ben op vakantie dus kan ik nii makkelijk naar me huisarts gaan. Het komt denk ik omdat ik heb gezwommen heb. Is er iets om de pijn te stoppen?

Lucas, 27-07-2015 09:41 #6
Ik heb sins gister avond hele erge oorpijn ik heb heel vaak oorpijn ( oorontsteking ) ik ben in Spanje en ik kan dus niet zo gemakkelijk naar een dokter gaan
Wat kan ik doen om de pijn te stoppen?

Cheyenne, 19-03-2014 11:14 #5
Ik heb al vanaf vorige week maandag ontzettende oorpijn, woensdag naar de dokter geweest en heeft mij antibiotica voorgeschreven gister is de kuur gestopt maar heb er nog steeds last van, wat moet ik doen?

Lisa, 25-05-2013 20:01 #4
Ik had eerst een verkoudheid en ik snoot men neus en opeens ging met oor dicht en ik kon slechter horen bij de dichte oor wat kan ik er aan doen?

en wat is oor kantelen Reactie infoteur, 27-05-2013
Hallo Lisa,

Je oren en neus zijn met elkaar verbonden d.m.v. slijmvliezen en holtes. Een verkoudheid zal invloed hebben op allebei. Met "je oor kantelen" bedoel ik op een ander oor gaan liggen. Zodat het vocht letterlijk de andere kant op gaat stromen.

Beterschap!

Tifa, 21-03-2013 00:07 #3
Ik had gisteren vreselijke oorpijn. Van een familielid van mij uit Marokko. Teentje knoflook aan een stokje boven een vuurtje even afkoelen zodat je niet verbrandt, op je oor doek eromheen. Binnen 10 minuten oorpijn verdwenen. Ik vond het wel stinken maar dat liever als het onverdraagelijke pijn groetjes Tifa

Benjamin, 13-03-2013 07:13 #2
Ik heb verschrikkelijke pijn aan mijn twee ontstoken oren. Ik kan ook mnu slechter horen, door deze pagina weet ik nu wat ik moet doen, alleen een probleem: Mijn huisarts schrijft voor mij niks op. Reactie infoteur, 13-03-2013
Hallo Benjamin,

Je kan altijd naar een andere huisarts toegaan en vragen om een second opinion! Als je twee ontstoken oren hebt zal ik dit zeker eventjes doen.

Momo, 10-01-2012 09:18 #1
Paracetamol is niet echt ontstekingsremmend, NSAID's zijn ontstekingsremmers, paracetamol hoort bij de groep antypiretica Reactie infoteur, 10-01-2012
Dank voor de toelichting!

Infoteur: VMusic
Laatste update: 16-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!