InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een longontsteking?

Wat te doen bij een longontsteking?

Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Een longontsteking is makkelijk te herkennen aan een aantal symptomen. Wanneer je een longontsteking op hebt gelopen is het aangeraden direct naar de huisarts te gaan. Verder zijn er ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verzachten en het herstelproces te stimuleren. Meer hierover in het onderstaande artikel.

Wat is een longontsteking?

Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Dit wordt vaak veroorzaakt door een virus van buitenaf. Wanneer de patiënt geen goede weerstand heeft is hij vatbaarder voor virussen. Het virus kan dan gemakkelijk binnendringen in het lichaam en zo een longontsteking veroorzaken. Rokers, ouderen en adolescenten met de ziekte van pfeiffer hebben een verhoogde kans op een longontsteking. Een longontsteking is te herkennen aan een aantal symptomen.

Symptomen

  • Hoge Koorts
  • Problemen met ademhaling
  • Benauwd
  • Verkoudheid
  • Bloed ophoesten (zeldzaam)
  • Hoofdpijn
  • Veel zweten

Wat te doen tegen een longontsteking?

Een longontsteking kan een ernstige aandoening zijn. Wanneer iemand lijdt aan een longontsteking is het daarom altijd aangeraden om even langs de huisarts te gaan. Mocht je acuut een longontsteking krijgen zijn er een aantal dingen die je zelf al kunt doen om het herstelproces te versnellen en de pijn te verzachten.

Wat kun je zelf doen?

  • Veel water drinken
  • Paracetamol innemen
  • Koud kompres op voorhoofd
  • Hoestdrank innemen

Het is belangrijk veel water te drinken wanneer je een longontsteking hebt, dit brengt de koorts omlaag en helpt het lichaam om de afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Paracetamol verlaagt de pijn en is ontstekingsremmend. Een koud kompres kan pijn verlichtend zijn als er hoofdpijn optreedt. Verder kan het slijm uit de longen in de keel terecht komen en daar een keelontsteking veroorzaken. Het slijm gaat soms vastzitten, dan is het verstandig om een slokje hoestdrank te nemen.

Wat kan de huisarts doen?

  • Pijnstillers voorschrijven
  • Ontstekingsremmers voorschrijven
  • Antibiotica voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn. De huisarts kan ook ontstekingsremmers voor schrijven, deze hebben bijna dezelfde werking als antibiotica maar veroorzaken meestal geen resistentie bij het virus of de bacterie. Sinds een longontsteking snel kan veranderen in een levensgevaarlijke ziekte zal de huisarts meestal direct antibiotica voorschrijven. De antibiotica zal de longontsteking binnen 14 dagen moeten verhelpen. In sommige gevallen kun je doorverwezen worden naar het ziekenhuis, dit gebeurt wanneer je een zeer hoge koorts hebt of bloed ophoest.

Lees verder

© 2009 - 2018 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Longontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingLongontsteking of pneumonie: symptomen, behandelingEen veel voorkomende longaandoening is longontsteking, ook wel pneumonie genoemd. De ontsteking van de longblaasjes kan…
Wat te doen bij een oogontsteking?Wat is een oogontsteking? Een oogontsteking is een ontstekingsreactie binnen in of rond om het oog. Een oogontsteking is…
Longontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaLongontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaDe meeste mensen weten dat een longontsteking een serieuze ziekte is en behandeld moet worden met antibiotica. Normalite…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een longontsteking?"

Reacties

M. Tulp, 10-12-2013 14:39 #9
Paracetamol is NIET ontstekingsremmend. Daarvoor dient u bv een NSAID (bv ibuprofen) te nemen.

Smk, 14-03-2013 19:43 #8
Ik kreeg eerst klachten als bloed ophoesten en bloedneuzen. Ik had altijd het gevoel dat ik door moest gaan en geen rust kon nemen. uiteindelijk ben in in de vakantie helemaal in elkaar gestort. ik had een longontsteking en hoge koorts. gelukkig ben ik snel weer hersteld. Ik heb wel soms nog pijnaanvallen in mijn borst maar dat is normaal. heeft iemand ervaring met een longontsteking en weet hij of zij hoe lang de pijnaanvallen nog aanhouden? Reactie infoteur, 15-03-2013
Ik raad je aan daarvoor even naar een huisarts te gaan, toekomende pijn is nooit goed.

Mrt, 19-02-2013 11:28 #7
Ik weet niet wat ik heb maar ik heb echt last van me rechter long. ik kan geen diepe adems halen en doet behoorlijk pijn

Mag ik advies? Reactie infoteur, 20-02-2013
Hallo :)

Ga even naar de huisarts, je longen zijn erg belangrijk dus laat er even een arts naar kijken.

Beterschap!

Ardy Swinkels, 09-02-2013 13:04 #6
Ik tob al jaren met gezondheid en nu blijkt een subcategorie v n Auto-immuunziekte de boosdoener. Al jaren Sinusitis en nu Longontsteking. Afweersysteem werd na 50e steeds slechter door Stress! Vicieuze cirkel geworden en snak naar rust en verzorging voor n paar weken. Ik ben volledig uitgeput emotioneel/fysiek. Ik val blijkbaar tussen Wal en Schip voor opname in n verblijf. Is er een advies, suggestie of info die iem. met mij wil delen?

M., 08-02-2013 13:14 #5
Ik vermoed dat ik een longontsteking heb, maar nu ga ik volgende week op wintersportvakantie. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 09-02-2013
Hallo Mandy,

Ga eerst even langs de huisarts. Die kan je meer vertellen ;)!

Beterschap!

Sarah, 05-07-2012 23:33 #4
Ik heb een vraag. Ik denk dat ik longontsteking heb, maar aan 1 long de rechterkant. Ik krijg geen koorts, maar hoest af en toe. Als ik wakker word in de ochtend hoor ik dat mijn rechterlong piept? 1 keer per jaar hoest ik een beetje bloed op. In de luchtpijp ben ik vaker schor. En heb vaker last van mijn stem. 's Avonds heb ik daar meer last van, van de luchtpijp. En keel problemen, wat kan ik daar aan doen? Soms geef ik op.

Sita, 23-10-2011 12:14 #3
Ik heb een lichte longontsteking en heb van de huisarts een kuur doxy disp 100 pch gekregen. Mag je bij een longontsteking alles gewoon blijven doen, b.v. naar buiten en op ziekenbezoek in een ziekenhuis? Een vriendin vertelde mij dat je niet naar buiten mag en thuis rust moet nemen.

E. Grabijn, 03-08-2011 16:43 #2
Me zoontje heeft longontsteking mag hij wel naar buiten? en mag ik dan wel leuke dingen met hem doen? (vanwege vakantie) met vriendelijk groet mvr grabijn Reactie infoteur, 03-08-2011
Beste Grabijn,

Ik zou zeker eerst even langs de huisarts gaan voor een professioneel advies! Een longontsteking is zeker bij jonge kinderen een ernstige aandoening!

Dick, 13-06-2011 12:37 #1
Ik heb vermoedelijk longontsteking heb ontstekingremmers gekregen maar heb geen koorts en wacht longfoto's af.hoest wel heel erg en me longen ruizen. Vraag kan ik gewoon blijven werken? Reactie infoteur, 13-06-2011
Beste Dick,

Wanneer het vermoeden bestaat dat je een longontsteking hebt, moet je zeker niet gaan werken! Het is belangrijk om veel te rusten, en buiten dat is er ook het risico dat je collega's besmet. Lekker thuis blijven dus! Beterschap!

Infoteur: VMusic
Laatste update: 16-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!