InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen bij een bijholteontsteking?

Wat te doen bij een bijholteontsteking?

Wat te doen bij een bijholteontsteking? Wat te doen bij een bijholteontsteking? Een bijholteontsteking is een nare aandoening die regelmatig voorkomt bij een zware verkoudheid. Een bijholteontsteking is gemakkelijk te herkennen aan een aantal symptomen. Wilt u weten wat u zelf kunt doen tegen een bijholteontsteking of wilt u weten wat uw huisarts voor u kan doen? Lees dan dit artikel over "Wat te doen bij een bijholteontsteking?"

Wat is een bijholteontsteking?

Wat is een bijholteontsteking? Een bijholteontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de bijholtes, vaak gaat het dan om de holtes bij de jukbeenderen en het voorhoofd. Doorgaans worden bijholteontstekingen veroorzaakt door een virus. Vaak gaat een fixe verkoudheid vooraf aan een bijholteontsteking. Iemand die lijdt aan de ziekte van pfeiffer is extra vatbaar voor de virussen die bijholteontstekingen veroorzaken. Bij hoge uitzondering kan een bijholteontsteking worden veroorzaakt door een bacteriële infectie. Een bijholteontsteking is te herkennen aan een aantal symptomen.

Symptomen bijholteontsteking

  • Koorts
  • Verstopte luchtwegen
  • Geel snot
  • Opgezwollen halsklieren
  • Hoofdpijn
  • Drukkend gevoel in het gezicht

Wat te doen tegen een bijholteontsteking?

Een bijholteontsteking is in principe niet anders dan bijvoorbeeld een keelontsteking. Het is belangrijk om een bijholteontsteking conseqent te behandelen om zo blijvende schade te voorkomen (tinitus, chronische verkoudheid etc.). Wanneer u last heeft van een bijholteontsteking is het aangeraden even langs de huisarts te gaan. Gelukkig zijn er ook een aantal dingen die u zelf kunt doen tegen een bijholteontsteking.

Wat kan men zelf doen tegen een bijholteontsteking?

  • Paracetamol
  • Veel drinken
  • Stomen
  • Neusspray
  • Neusdouche

Het is verstandig om paracetamol te gebruiken. Dit zal de pijn verlichten en de eventuele koorts onderdrukken. Veel drinken zal het lichaam helpen om het virus kwijt te raken. Verder helpt drinken ook tegen de koorts. Stomen kan enige verlichting bieden, maar let wel, het toevoegen van menthol of kamille heeft geen nut. Ook de gebruikte neussprays van de drogist kunnen verlichting bieden en helpen de luchtwegen weer open te krijgen. Als laatste kan men met behulp van een neusdouche de neusbijholtes spoelen. Gebruik hiervoor 150 - 250 ml zout water. Wanneer u last heeft van een bijholteontsteking is het sowieso verstandig even de huisarts raad te plegen. De huisarts kan dan meerdere dingen voor u doen.

Wat kan de huisarts tegen een bijholteontsteking doen?

  • Pijnstillers voorschrijven
  • Antibiotica voorschrijven
  • Doorverwijzen naar ziekenhuis

Pijnstillers spreken voor zich, deze verlichten de pijn. Pas hier wel mee op! Wanneer u minder last heeft van uw bijholteontsteking kunt u te actief worden en zodoende het lichaam niet de benodigde rust gunnen. Dit kan het herstelproces vertragen! De huisarts kan ook antibiotica voorschrijven. In sommige gevallen kunt u doorverwezen worden naar het ziekenhuis. Dit gebeurt slechts zelden en alleen bij langdurige extreem hoge koorts. Ga bij twijfel altijd naar de huisarts!

Lees verder

© 2011 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheid.nl/dossiers/bijholteontsteking/354/index.html

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een bijholteontsteking?"

Reactie

Erika, 14-01-2013 13:52 #1
Ik ben inmiddels bijna 4! weken ziek geweest. Een zware bijholte ontsteking. Nu ginge het een paar dagen steeds een klein beetje beter maar sinds gisteravond weer heel erg verkoudenů Betekent dat dat de ontsteking op het punt staat terug te komen? En wat kan ik doen?

Infoteur: VMusic
Laatste update: 18-03-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontstekingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!