InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beauty: Haaruitval bij vrouwen

Beauty: Haaruitval bij vrouwen

Beauty: Haaruitval bij vrouwen Haaruitval is lastig en vervelend en zeker bij vrouwen is een kaal hoofd nog even los van het feit of je het als mooi ervaart of niet nog steeds niet echt geaccepteerd.

Verschil mannen of vrouwen

Ook bij mannen heeft het even geduurd voordat het kale hoofd als oké en zelfs als mooi ervaren werd, maar bij vrouwen lijkt er nog steeds een taboe op te rusten. Deels of geheel kale vrouwen zullen dus sneller met een doekje of haarwerk door het leven gaan.

Man

Als mannen kalend worden en er dreigt alleen nog een rand om het hoofd over te blijven, dan nemen mannen tegenwoordig nogal eens het scheerapparaat erbij en scheren het hoofd volledig kaal. Niet iedere man heeft een mooie schedel die er zich voor leent, maar over het algemeen zal niemand daar iets van zeggen. Het kale hoofd van de man is inmiddels geaccepteerd en soms zelfs sexy.

Vrouw

Bij vrouwen ligt dit anders, vrouwen worden normaal gesproken ook niet kaal, hooguit wordt het haar wat dunner in de loop der jaren. Maar als je bijvoorbeeld alopecia areata hebt, ontkom je er niet aan dat je haar enig moment in plekken of volledig uitvalt. Het kan ook zomaar weer aangroeien, maar er wordt hoe dan ook vaak vreemd op gereageerd.
Het kale hoofd van de vrouw wordt nogal eens geassocieerd met chemokuren die de haaruitval kunnen bewerkstelligen.

Oorzaken en behandelingen

Telogeen defluvium is het dunner worden van haar in die mate dat je de hoofdhuid gaat zien.
Door sterke hormoonschommelingen, stress of ongezonde voeding kan het haar uitvallen. Vrouwen kunnen ook de mannelijke vorm van kaalheid krijgen, dit heet alopecia androgenetica. Er zijn wel wat middelen voor, maar er moet snel gehandeld worden anders is het effect er niet meer. Voor vrouwen die zwanger willen worden, wordt het middel afgeraden.
Als je alopecia areata hebt dan kunnen in de levenscyclus meerdere keren deels of geheel je haren uitvallen en na verloop van tijd weer gaan groeien.
Strikt genomen ontstaat er een ontsteking rondom de haarwortel. Deze haar wordt dan belemmerd te groeien. Er kan een misvormde en dunne haar terug komen of na verloop van tijd komt er helemaal geen haar meer terug. Oorzaak van alopecia areata is niet bekend, maar het lijkt wel een erfelijke factor te hebben, want iemand met deze ziekte heeft meestal nog wel iemand in de familie zitten die het heeft.

De haaruitval ten gevolge van stress of slechte voeding kan normaal gesproken weer goed komen op het moment dat de veroorzaker weg is. Maar aan alopecia areata is eigenlijk niets te doen. Er zijn wel haargroeimiddelen, maar deze hebben over het algemeen nauwelijks effect. Middelen als corticosteroïden op de kale plekken gedaan of wordt er fotochemotherapie toegepast. Maar als deze middelen al werken dan zolang je het toepast. Zodra je stopt vallen de haren meestal weer uit.

Hulpmiddelen

Als je uitgeprobeerd bent en de keuze voor sjaaltjes of haarwerken gemaakt hebt, zijn de mogelijkheden eindeloos. Sjaaltjes zijn er al vanaf zon E 3,- tot hele dure van zon E 150,-. Voor haarwerken geldt een ander prijskaartje. Een synthetisch haarwerk kost als snel E 600,- en gaat zon 6 tot 7 maanden mee. Echt haar is maatwerk en kost al snel E 1500,- en kan oplopen tot zon E 2500,-. Echt haar gaat zeker een jaar mee.
De verzekering vergoedt niet echt veel, zo kleine E 300,-. Afhankelijk van je aanvullende verzekering kan hier nog een bedrag bijkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij haaruitval?Wat te doen bij haaruitval?Iedere dag verliezen alle mensen haren. Maar je kan ook hebben dat je meer haar verliest dan wat normaal is. Maar wat mo…
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Haaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval de oorzaken en hoe het te voorkomenHaaruitval is iets, waar de meeste mensen niet aan moeten denken. Voor het grootste deel komt haaruitval, vooral bij man…
Natuurlijke haarverzorging: HaaruitvalKaal worden komt opmerkelijk genoeg voornamelijk voor onder blanken. Geleerden zijn het er niet over eens of dit gevrees…
Verschillende vormen van haaruitvalEen vervelende maar veel voorkomende aandoening waar zowel mannen als vrouwen mee te maken kunnen krijgen, haaruitval! T…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Haaruitval bij vrouwen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichaamshaar
Medische informatie…
Schrijf mee!