InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorpijn, hoe komt het en wat doe je eraan?

Oorpijn, hoe komt het en wat doe je eraan?

Meestal als iemand last heeft van oorpijn gaat dit samen met een ontsteking. Bij kinderen komt vaak een ontsteking in het middenoor voor. Terwijl dit bij volwassen juist aan de buitenste gehoorgang is. Ook kan je erg last van je oren hebben als je een griepje hebt of verkouden bent. Belangrijker is natuurlijk wat doe je tegen oorpijn?

Klachten

Meestal zijn de klachten bij oorpijn , pijn, tijdelijk gehoorverlies, suizing en jeuk. Soms kunnen er verschijnselen als braken, koorts, pus en diarree gepaard gaan. Niet alle vormen van oorpijn zullen deze symptomen tonen.

Oorzaak

Er zijn twee soorten ontstekingen aan het oor, namelijk een uitwendige ontsteking en een ontsteking in het middenoor.

Uitwendige ontsteking

Een uitwendige oorontsteking is een ontsteking aan het gedeelte voor het trommelvlies. Deze ontstaat meestal door vocht. Omdat in het vocht bacteriën en schimmels zich kunnen ontwikkelen. Het kan ook ontstaan door peuteren of te veel reinigen, want hierbij kunnen irritaties ontstaan.

Middenoorontsteking

Een middenoorontsteking kan vaak ontstaan met een verkoudheid. Daarbij zwelt namelijk slijmvlies op. Dan kan het gebeuren dat de verbinding naar het middenoor dichtgaat. Het middenoor word dan afgesloten. Virussen hebben dan de mogelijkheid om te gaan vermenigvuldigen. Deze ontsteking gaat vaak samen met koorts. Door ophoping van vocht kan er ook druk komen te staan op het trommelvlies, dit kan zorgen voor pijn. Het kan ook gebeuren dat het trommelvlies dan open knapt, het vocht zal dan via het oor naar buiten lopen. Deze ontsteking kan je op elke leeftijd krijgen, maar komt vooral voor bij kinderen.

Oorpijn kan soms ook ontstaan door een infectie in bijvoorbeeld de neus, keel mond of kaken.

Voorkomen

Bij kinderen komt vaak een verkoudheid of oorontsteking voor. De buis van Eustachius is namelijk kleiner en korter. Daarom is het belangrijk rekening te houden dat kinderen vaak een oorontsteking oplopen op het zwembad. Hier is namelijk een goede klimaat ontwikkeling voor bacteriën, deze kunnen een infectie veroorzaken via de mond en neus, oordoppen zullen dus niet voldoende beschermen.

Als je een buisje hebt of gaatjes in de trommelvliezen hebt, kan je pijn hebben bij zwemmen omdat dan het water in de oren loopt. Hiertegen helpt een oordopje wel.

Wat kan je zelf doen

Als uw kind last heeft van oorpijn is het verstandig het kind veel te laten drinken. Een paracetamol kan helpen de pijn te verzachten een neusdruppels kunnen een zwelling van slijmvlies tegen gaan. Oordruppels hebben echter geen zin, deze zullen het middenoor namelijk niet bereiken. Er kunnen propjes oorsmeer ontstaan, wat gevaarlijk is omdat hier water achter kan blijven zitten. U kunt deze zacht maken door te druppelen met olie, het beste is sla of amandel olie.

Schoonmaken

Als u dagelijks wast mag u allen de oorschelp wassen. Doe dit gewoon met een washandje, want zeepresten kunnen zorgen voor meer oorsmeer propjes. Ga niet met voorwerpen als een wattenstaafje in uw oor. Dit kan zorgen voor een beschadiging.

Nat het wassen of zwemmen is het belangrijk dat u de oren goed droogmaakt. Minder verstandig is het gebruik van watjes i de oren. Als u vaak oorpijn heeft is het verstandig om niet naar het zwembad te gaan.

Dokter?

Als uw kinderen jonger zijn dan twee jaar is het verstandig oorpijn altijd door de huisarts te laten behandelen. Bij oudere kinderen kunt u drie dagen zelf geneesmiddelen gebruiken, als er daarna nog last is moet u naar de huisarts. Ook als er hoge koorts is.

Geneesmiddelen

Bij kinderen met een middenoorontsteking kan er drie dagen paracetamol en neusspray gebruikt worden, als het daarna niet over is moet de huisarts worden ingeschakeld. Bij een ontsteking in de buitenste gehoorgang kunt u het beste oordruppels gebruiken, soms schrijft de dokter een antibiotica voor.
© 2010 - 2019 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oorontsteking: middenoorOorontsteking: middenoorDe meest voorkomende vorm van oorontsteking is een oorontsteking van het middenoor. Bij kinderen komt een oorontsteking…
Oorpijn bij kinderenOorpijn bij kinderenKinderen kunnen soms vrij vaak last hebben van oorpijn. De oorzaak is lang niet altijd ernstig en komt nog al eens voor…
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Als je last hebt van oorpijnAls je last hebt van oorpijnKinderen hebben vaak last van oorpijn, maar ook volwassenen kunnen hier last van hebben. Wat zijn de klachten bij oorpij…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Bronnen en referenties
  • Apothekersgids "Oorpijn" Wikipedia www.huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Oorpijn, hoe komt het en wat doe je eraan?"

Infoteur: Chrissie90
Gepubliceerd: 21-12-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!