InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Middenoorontsteking bij volwassenen, baby en kind

Middenoorontsteking bij volwassenen, baby en kind

Middenoorontsteking bij volwassenen, baby en kind Middenoorontsteking komt zowel bij volwassenen, kinderen als bij baby's voor. Voornamelijk kinderen hebben hier vaker last van. De voornaamste verschijnselen zijn oorpijn en doofheid. Ook koorts en hangerigheid komt voor. Soms gaat een middenoorontsteking onopgemerkte voorbij.

Wat is een middenoorontsteking?

Een middenoorontsteking, otitis media, wordt kortweg ook wel eens een oorontsteking genoemd. Een oorontsteking is echter onder te verdelen tussen een ontsteking aan het buitenoor en een middenoorontsteking. Bij een middenoorontsteking is de ruimte achter het trommelvlies ontstoken. Dit komt voornamelijk voor bij kinderen als reactie op een infectie.

Ontstaan van middenoorontsteking

Meestal is een infectie de veroorzaker van een middenoorontsteking. Te denken valt aan een infectieziekte als roodvonk of mazelen, of een infectie van de neusamandelen. Omdat kinderen vaker met deze "kinderziekten" te maken krijgen, is het ook logisch dat een middenoorontsteking vaker bij kinderen voorkomt. Bacteriën uit de keel bereiken tijdens een infectie makkelijk via de buis van Eustachius het middenoor.

Vooral bij kinderen tot een jaar of zes komt dit vaak voor. De reden hiervoor is het afweersysteem, dat bij jonge kinderen nog niet voldoende is ontwikkelt. Een middenoorontsteking ontstaat vaak nadat er een periode van slechte beluchting het het oor aanwezig is. Er vindt dan onvoldoende afvoer plaats, waardoor slijm en vocht zich ophoopt achter het trommelvlies. Dit veroorzaakt erge pijn in het middenoor.

Doofheid tijdens een middenoorontsteking wordt veroorzaakt doordat zich etter achter het trommelvlies ophoopt. Wanneer er zich teveel etter hierachter bevindt, kan het trommelvlies gaan scheuren. Er is dan sprake van een loopoor. Een loopoor verminderd de druk en de pijn aan het trommelvlies. Soms zit er wat bloed bij.

Hoeveel pijn doet deze oorontsteking?

Een middenoorontsteking doet erg veel pijn. Daarnaast komt er jeuk in het oor voor, oorsuizen en een verminderd gehoor. De pijn kan zo ernstig zijn, dat normaal functioneren niet meer mogelijk is. Meestal verdwijnt de pijn na een dag of twee/drie, maar kan vooral bij jonge kinderen wel een week aanhouden. Door het toedienen van pijnstilling in de vorm van paracetamol, kan de pijn verzacht worden.

Behandeling bij baby's

Een baby met een middenoorontsteking is huilerig, hangerig en drinkt slecht. Ook grijpen ze vaak naar hun pijnlijke oor. Het is belangrijk om erop toe te zien dat de baby voldoende vocht binnen krijgt. Een baby met middenoorontsteking krijgt veelal ook te maken met koorts. Bij diarree of braken is het belangrijk om het vocht weer aan te vullen. Een baby met middenoorontsteking mag in principe wel in bad, maar houdt het niet te lang met het hoofd onder water. De baby mag naar buiten, maar houdt hierbij de lichaamstemperatuur in de gaten. Wanneer de middenoorontsteking lang aanhoudt of er sprake is van hoge koorts, raadpleeg dan een arts.

Bij een beginnende middenoorontsteking kan het helpen om neusdruppels te gebruiken en te stomen. Dit maakt de buis van Eustachius vrij, waardoor ontstekingsvocht afgevoerd kan worden.

Wanneer naar een arts?

In een aantal gevallen is het beter om even langs een arts te gaan met een kind met middenoorontsteking. Kinderen jonger dan twee jaar die aan beiden oren een ontsteking hebben, kunnen beter door een arts gezien worden. ook hele jonge baby's, jonger dan zes maanden, moeten onder medisch toezicht staan. Een loopoor kan ontstaan tijdens een middenoorontsteking, maar mag nooit voorafgaande aan een middenoorontsteking plaats vinden. Ook moet een loopoor na 7 dagen eindigen. Zo niet, raadpleeg een arts. Een kind dat erg suf wordt en minder reageert op zijn omgeving, moet naar een arts.

Een langdurige ontsteking kan een perforatie van het trommelvlies veroorzaken. Deze perforatie is soms blijvend van aard. Er is dan sprake van een blijvend loopoor. Bij een ernstige middenoorontsteking kan de arts het trommelvlies insnijden of doorprikken, waardoor de etter afvloeit. Vaak wordt er ook antibiotica gegeven. Wanneer een ontsteking vaker terug komt, helpt het in sommige gevallen om de neusamandel te verwijderen.
Gerelateerde artikelen
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Een middenoorontsteking is een van de vervelendste soorten ontstekingen die je kunt hebben. Het doet pijn, en je kunt je…
Wat te doen bij een oorontsteking?Wat is een oorontsteking? Een oorontsteking is een ontstekingsreactie binnen in het middenoor. Een oorontsteking is makk…
Oorontsteking: middenoorOorontsteking: middenoorDe meest voorkomende vorm van oorontsteking is een oorontsteking van het middenoor. Bij kinderen komt een oorontsteking…
Middenoorontsteking (otitis media)Middenoorontsteking (otitis media)Middenoorontsteking (otitis media) is een ontsteking van het slijmvlies van het middenoor. Een otitis media komt veel vo…

Reageer op het artikel "Middenoorontsteking bij volwassenen, baby en kind"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 27-09-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!