InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Buiktyfus

Aandoening: Buiktyfus

Aandoening: Buiktyfus Buiktyfus is een levensbedreigende infectie aan de darmen. In Nederland komt er zelden buiktyfus voor. Wereldwijd zijn er 16.000.000 mensen besmet met deze darminfectie en sterven er 600.000 mensen per jaar.

Inhoud

Buiktyfus

Deze darminfectie wordt veroorzaakt door de Salmonella Typhi bacterie. Deze infectieziekte komt het meest voor in derde wereld landen en bij Nederlanders die in het buitenland op vakantie zijn geweest. De buiktyfus bestaat pas na 1 tot 2 weken nadat je in het buitenland bent geweest. De buiktyfus krijg je door slechte hygiëne. Dus dit kan zijn door ongewassen handen, besmet eten of drinken en door ontlasting van mensen (dit worden via de handen overgedragen op anderen).

Symptomen

  • Hoge koorts
  • Buikpijn
  • Hoofdpijn
  • Diarree
  • Hoesten
  • Verstopte darmen

Vaccinatie

Voor mensen die naar het buitenland gaan voor korter dan 2 weken is de vaccinatie niet nodig. Als ze langer willen gaan dan is de vaccinatie wel nodig. Voor ongeveer 70% van de mensen die de vaccinatie hebben gekregen is beschermd tegen deze ziekte. Als je de vaccin hebt gekregen ben je voor 3 jaar beschermd. Deze vaccinatie is vanaf de leeftijd 2 jaar. De inenting is ongeveer 35,- per persoon.

Risicogebieden

De risicogebieden zijn Azië, Afrika en Latijns Amerika. Als je hier heen gaat is het zeer verstandig om je te laten inenten.

Soorten vaccin

Soort vaccinVanaf welke leeftijd?Dosis
Typherix2 jaar1 dosis
Typhim2 jaar1 dosis
ViATIM16 jaar1 dosis
Vivotif3 jaar3 dosissen

Behandeling

Je krijgt een antibiotica kuur. Deze behandelmethode duurt ongeveer 18 dagen en slik je zo'n 60 tabletten. Ongeveer 2 tot 5% blijft de bacterie bij zich dragen na deze kuur. Dit komt eruit bij de ontlasting en komt vaker voor bij vrouwen als bij mannen. Soms na de kuur kan je een terugval hebben maar dit komt niet vaak voor. Als dit wel gebeurd dan is de nieuwe antibiotica kuur een goede behandeling geweest. Naast de antibiotica kuur is bedrust ook heel belangrijk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vaccinatiesopreis.nl/buiktyfus-inenting/
  • http://books.google.nl/books?id=zvsovNiYnlQC&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • http://www.crucell.nl/Typhoid_fever
  • http://www.spmsd.nl/416/Buiktyfus.html

Reageer op het artikel "Aandoening: Buiktyfus"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 26-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!