InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Paratyfus door Salmonella besmetting

Paratyfus door Salmonella besmetting

Paratyfus door Salmonella besmetting Paratyfus is een darminfectie dat wordt overgedragen door eten of drinken van besmet voedsel of water. Het gaat om een soort Salmonella bacterie dat via menselijke of dierlijke uitwerpselen voor besmetting zorgt. Door besmetting kun je buikpijn, misselijkheid, koorts en diarree krijgen. Gelukkig is deze aandoening goed te behandelen. Vooral reizigers uit de Westerse wereld naar Zuidoost-Azië, Afrika en andere armere landen moeten oppassen voor besmetting.

Wat paratyfus inhoudt

Paratyfus is een besmettelijke darminfectie met de bacterie “Salmonella paratyphi”. Deze ziekte wordt bijna alleen verspreid door het eten of drinken van voedsel of water dat besmet is met uitwerpselen van mensen of dieren die dragers zijn van deze bacterie. Deze ziekteverwekkers komen via de darmen het lichaam binnen en de bacteriën zullen de rest van het lichaam infecteren via de bloedbaan.

Verwant aan buiktyfus

Paratyfus is zeer verwant aan buiktyfus die veroorzaakt wordt door de bacterie “Salmonella typhi”. Paratyfus komt wat minder vaak voor dan buiktyfus. Het verloopt gelijksoortig aan buiktyfus, maar het verloop is minder ernstig en er zijn minder ernstige complicaties.

Waar komt het voor?

Paratyfus komt veel door als voedsel of drinkwater in contact komt met besmet rioolwater. Dit is met name in Zuidoost-Azië, het Verre Oosten, het Midden-Oosten, Afrika en Midden- en Zuid-Amerika. Deze ziekte is in deze gebieden wijd verspreid. Ook elders kan paratyfus voorkomen.

Oorzaak

Zoals al genoemd, treedt besmetting met deze bacterie vooral op via verontreinigd voedsel of water. Het is erg besmettelijk. Mensen kunnen besmet zijn en worden dragers genoemd. Zij kunnen gemakkelijk deze ziekte overbrengen op andere mensen. Er zijn ook dragers met de bacterie Salmonella paratyphi die zelf geen verschijnselen vertonen.

Symptomen

Ongeveer 8 tot 48 uur na de besmetting komen vaak de eerste ziekteverschijnselen. Deze bestaan uit: misselijkheid, braken, hevige buikpijn, koorts, koude rillingen, hoesten, keelpijn, spierpijn en diarree. Daarnaast kan er hoofdpijn ontstaan en een algemeen gevoel van ziek zijn en slapte. Naast diarree kan het ook voorkomen dat iemand juist verstopt raakt. Ook een langere periode van het uitbreken van de symptomen tot wel meer dan enkele weken is bekend. Tussen de zevende en twaalfde dag van de besmetting kan er op het bovenlichaam een huiduitslag van roze vlekjes ontstaan. Paratyfus kan gepaard gaan met een vergrote lever en milt.

Diagnose

Naar aanleiding van de klachten en lichamelijk onderzoek van de patiënt kan de diagnose paratyfus worden gesteld. De diagnose kan worden bevestigd door een onderzoek van ontlasting of een bloedkweek waarin de aanwezigheid van de Salmonella paratyphi wordt aangetoond.

Behandeling

Paratyfus wordt behandeld met antibiotica. De bloedkweken kunnen tot na dagen na begin van de behandeling nog een positieve uitslag geven. De koorts zal vaak pas na een week weer zakken. Meestal zal er na een week spontaan herstel optreden. Er kan ook langere tijd diarree aanwezig blijven die gepaard kan gaan met koorts. Naast antibiotica kan de arts een dieet voorschrijven.

Preventie

Als je afkomstig bent uit Westerse landen, loop je extra risico als je in eerder genoemde gebieden verblijft. Er is daar vaak sprake van slechte hygiënische omstandigheden. Drinkwater uit de kraan is er bijna altijd besmet. De lokale bewoners hebben weerstand opgebouwd tegen deze ziekte en kunnen daarom zelf wel van dit water drinken zonder er ziek van te worden. Rauw voedsel, zoals groente en fruit dat met kraanwater is afgespoeld, kan ook besmet zijn.

Complicaties

Als besmetting van de Salmonella paratyphi niet wordt behandeld, kan het complicaties met zich meebrengen. Dit kan onder andere een beschadiging zijn van de darmwand. Daardoor kunnen er hevige bloedingen of zelfs een darmperforatie optreden. Andere complicaties kunnen zijn: hersenvliesontsteking, longontsteking of een ontsteking van de lever. Dit laatste kan geelzucht veroorzaken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paratyfus, infectie van de darmenParatyfus, infectie van de darmenEen darminfectie wordt vaak opgelopen door besmet voedsel of besmet drinkwater. Paratyfus is een darminfectie die in Ned…
Infectieziekten bij kinderen – ParatyfusEen kindje heeft diarree, waar soms bloed- of slijmmenging bij zit. Het klaagt ook over buikpijn, heeft koorts en eigenl…
Aandoening: BuiktyfusAandoening: BuiktyfusBuiktyfus is een levensbedreigende infectie aan de darmen. In Nederland komt er zelden buiktyfus voor. Wereldwijd zijn e…
Tyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomenTyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomenTyfus is een ziekte die je kunt oplopen in gebieden met slechte hygiëne en slechte sanitaire voorzieningen. Tyfus wordt…
Infectieziekten bij kinderen – BuiktyfusEen kindje heeft al een tijd last van diarree en na een kleine week krijgt het er ook nog koorts bij. Het jengelt wat en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Paratyfus door Salmonella besmetting"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 31-10-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!