InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomen

Tyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomen

Tyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomen Tyfus is een ziekte die je kunt oplopen in gebieden met slechte hygiëne en slechte sanitaire voorzieningen. Tyfus wordt veroorzaakt door salmonella typhi. Je krijgt de ziekteverwekker binnen door eten of water, dat is besmet met ontlasting van een persoon die al door de ziekteverwekker besmet is geraakt. In de darmen vermenigvuldigen de bacteriën zich en verspreiden zich naar het bloed en organen als milt, lever en galblaas.

Symptomen tyfus

De klachten treden 1 à 2 weken na besmetting op;
  • Hoge koorts
  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Constipatie, soms gevolgd door diarree
  • Roze/rode vlekken op rug, buik en borst

Zonder behandeling kunnen er inwendige bloedingen optreden en soms een darmperforatie optreden.

Hoe kan de diagnose worden gesteld?

Allereerst zal een arts willen weten of je onlangs in een gebied bent geweest waar tyfus heerst. Er wordt een lichamelijk onderzoek gedaan, waarbij de vlekken en een vergroting van de milt duidelijke aanwijzingen kunnen zijn voor het hebben van een besmetting met tyfus. Er moet bloedonderzoek plaatsvinden, met o.a. een bloedkweek. Ook worden de ontlasting en urine onderzocht.

Wat kun je doen om besmetting zoveel mogelijk te voorkomen?

Als je naar een land gaat, waar de hygiënische toestanden niet erg goed zijn, kun je voor je op reis gaat je laten inenten tegen tyfus. Verder is het van belang dat je zorgt dat je geen besmet voedsel naar binnen krijgt, dus eet geen rauwe groenten en drink alleen gekookt of gezuiverd water.

Behandeling tyfus

Tyfus wordt behandeld met antibiotica. Salmonella typhi wordt echter steeds meer resistent tegen veel soorten antibiotica. Als de besmette persoon erg ziek is, wordt de behandeling in het ziekenhuis gegeven, waarna de patiënt meestal na een maand wel weer genezen is. De ziekte blijft echter tot drie maanden na het herstel overdraagbaar. Sommige mensen blijven zelfs hun hele leven drager van de bacterie. Met behandeling overlijdt minder dan 1% van de patiënten in de westerse landen. Zonder behandeling is het sterftepercentage tussen de 10 en 25 %, dit ten gevolge van de complicaties die dan optreden, als darmperforatie, osteomyellitis, meningitis en inwendige bloedingen.

Het is dus van belang om bij de GGD na te gaan of een inenting noodzakelijk is voor het land waar de reis naar toe gaat!
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties zijn belangrijkVaccinaties zijn een bescherming voor je lichaam. Vaccinaties helpen je lichaam immuun te maken voor bepaalde ziektes. D…
Labyrintitis; ontsteking van het evenwichtsorgaanLabyrintitis is een ontsteking aan het evenwichtsorgaan, waarvan de oorzaak grotendeels nog onbekend is.
DDT effectief maar verboden bestrijdingsmiddelDDT (DichloorDifenylTrichloorethaan) is een moeilijk afbreekbare insecticide. Een insecticide is een bestrijdingsmiddel…
Waarom de levensverwachting een eeuw geleden lager wasWaarom de levensverwachting een eeuw geleden lager wasAfgelopen honderd jaar is er veel veranderd, zo ook de manier waarop mensen leven en hun gezondheid. Ondervoeding, ziekt…
Waarom ben ik misselijk? Hoe los ik dit op?Waarom ben ik misselijk? Hoe los ik dit op?Misselijkheid ontstaat onder andere door een ziekte of het eten van teveel voedsel. Deze natuurlijke reactie zorgt er so…
Bronnen en referenties
  • Boek Gezondheid & lifestyle ISBN 902153750 8
  • http://www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Tyfus: symptomen, diagnose, behandeling, voorkomen"

Reacties

Agatha, 09-04-2017 10:49 #3
Hallo,
Ik ga vanmiddag vliegen naar Jakarta en sinds gisteren hoorde ik dat m'n nicht tyfus heeft.
Is dit nog steeds besmettelijk? Kan ik daar wat voor innemen om niet ziek te worden? Wat kan ik het beste doen? Reactie infoteur, 10-04-2017
Neem contact op met een dokter.

Tratsaert Daniel, 18-04-2015 13:04 #2
Bij mijn vriendin die momenteel in Ghana verblijft werd tyfus vastgesteld. Ter behandeling kreeg zij het geneesmiddel Artesunate Amodiaquine Feroglobin voorgeschreven maar zij is daar erg duizelig van. Mijn vraag is of dit wel het geschikte medicijn is want volgens gegevens op het internet is dit een middel tegen malaria, of bestaat er een ander soort medicijn met geen duizeligheid tot gevolg.

Robert Nagtegaal, 16-02-2014 06:40 #1
Prima artikel echter de opmerking 'Het is dus van belang om bij de GGD na te gaan of een inenting noodzakelijk is voor het land waar de reis naar toe gaat!' is onzinnig daar er geen inenting mogelijk is. Dit lijdt tot verwarring! Reactie infoteur, 17-02-2014
Beste Robert,
zie http://www.vaccinatiesopreis.nl/buiktyfus-inenting/

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!