InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vaccinaties zijn belangrijk

Vaccinaties zijn belangrijk

Vaccinaties zijn een bescherming voor je lichaam. Vaccinaties helpen je lichaam immuun te maken voor bepaalde ziektes. Door deze vaccinaties komen een aantal ziektes niet meer voor en komen kinderziektes veel minder voor. Momenteel zijn specialisten vaccins aan het ontwikkelen tegen kanker en aids, maar zo een ontwikkeling is een lang proces en het wil niet altijd zeggen dat zo een vaccin echt gaat bestaan.

Wat is een vaccinatie

Met een vaccinatie wordt een vaccin toegediend. Dit vaccin bevat een of meerdere ziektekiemen die al minder actief zijn of al helemaal dood zijn. Jouw immuunsysteem reageert op deze ziekteverwekkers door heel veel antistoffen aan te gaan maken. Deze antistoffen vallen de ziekteverwekkers aan. Doordat jouw immuunsysteem een geheugen heeft, kan het indringen van dezelfde ziektekiemen, direct de juiste antistoffen aanmaken. Zo wordt er voorkomen dat je ziek kan worden van bepaalde ziektes.

Soorten vaccins

Er bestaan verschillende soorten vaccins, deze worden hieronder beschreven.
  • Antigenen: Deze bevatten allen de bestanddelen van de ziekteverwekker. Voor vaccinatie van hepatitis B worden alleen de eiwitten gebruikt. Dit eiwit is een ongevaarlijk deeltje van de ziekteverwekker. In de toekomst zal deze techniek steeds vaker worden gebruikt.
  • Dode of verzwakte kiemen: Deze inenting moet steeds worden herhaald om de immuniteit in stand te houden. Het zijn vooral inentingen tegen griep en kinkhoest.
  • Verzwakte levende kiemen: Een inenting is hiervan voldoende. Het is een inenting tegen Polio, tuberculose en BMR(bof, mazelen en rode hond).
  • Toxoïden: De gifstof van de ziekteverwekker wordt hier gebruikt als inenting. Er zijn hier vel meerdere injecties voor nodig. Voorbeelden van Toxoïden zijn tetanus en difterie.

Hoe lang werkt een vaccinatie

Niet alle vaccinaties werken even lang. Een nieuwe injectie, ook wel boosterinjectie genaamd, is dan nodig om de immuniteit langer te maken.
  • griepvaccinatie, 1 jaar
  • hersenvliesontsteking of tyfus, 3 jaar
  • tetanus, difterie of kinkhoest, 10 tot 20 jaar
  • de bof, rode hond en hepatitis B, 30 tot 50 jaar

Waar kan je tegen worden ingeënt

Je kunt enkele vaccins en combinatie vaccins krijgen. Enkele vaccins zijn: gele koorts, tyfus, griep, pneumokokken, meningokokken, hepatitis A, hepatitis B en BCG. Combinatievaccins heb je in verschillende soorten:
  • Bivalente vaccins (twee): DT(difterie en tetanus), hepatitis A en B
  • Trivalente vaccins (drie): DTP (difterie, tetanus en polio), BMR (bof, mazelen en rode hond)
  • Tetravalente vaccins (vier): DTP en kinkhoest
  • Hexavalente vaccins (zes): DKTP en hepatitis B en Haemophilus influenza type B (hersenvliesontsteking)
De combinatievaccins worden ook wel cocktails genoemd.

Bijwerkingen

Als je een vaccinatie hebt gehad, heb je kans op bijwerkingen. Deze bijwerkingen zijn niet ernstig. De plek waar geprikt is kan gevoelig en branderig aanvoelen. Een lichte verhoging kan ook het resultaat zijn van de vaccinatie. Een enkele keer kan er een heftige reactie plaats vinden. Meestal is dit dan een allergie aanval. Dit komt omdat er in sommige vaccins aluminium is verwerkt om het vaccin te stabiliseren.

Vakantie en vaccinatie

Als je op vakantie gaat naar het buitenland, heb je kans dat er een inentingsadvies of zelfs een verplichte inenting is tegen bepaalde ziektes. Als je bijvoorbeeld naar Egypte gaat zijn inentingen als DTP en hepatitis A verplicht. Kijk op www.lcr.nl of je vaccinaties voor bepaalde landen nodig hebt. Deze vaccinaties kan op afspraak halen bij je huisarts of bij een vaccinatiebureau zoals op schiphol. De vaccinatie die je dan krijgt is meestal goed voor 1 jaar. Haal je binnen 1 jaar een herhalingsvaccinatie, dan ben je voor 10 jaar beschermd. Deze vaccinaties worden meestal vergoed door het ziekenfonds.

Lees verder

© 2009 - 2019 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties bij baby's en kinderenVaccinaties bij baby's en kinderenVia het Nederlandse Rijksvaccinatieprogramma worden al sinds 50 jaar bijna alle kinderen in Nederland voorzien van een a…
Vaccineren en reizenVaccineren en reizenAls je op reis gaat naar een subtropisch land, dan loop je soms het risico op een ziekte. Het is dan verstandig om jezel…
Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand staat bij toeristen van overal ter wereld bekend als een niet te missen bestemming, zowel wat betreft natuur al…
Inentingen op reis: voortaan staat je 'gele boekje' onlineInentingen op reis: voortaan staat je 'gele boekje' onlineWanneer heb je nou die vaccinatie tegen DTP gehaald? Welke vaccinaties moeten er nog worden gedaan voor je reis naar Tur…
Het consultatiebureauIn ons land worden baby's en peuters ongeveer veertien keer gevraagd om naar het consultatiebureau te komen. Het is erg…
Bronnen en referenties
  • Maxi kaart van atlas editions www.lcr.nl

Reageer op het artikel "Vaccinaties zijn belangrijk"

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 11-06-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Menselijk lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!