InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het menselijk skelet

Het menselijk skelet

Het skelet geeft jou lichaam stevigheid en de mogelijkheid om rechtop te staan. Ze ondersteunen de bewegingen van het lichaam en beschermen de inwendige organen. Het menselijk skelet bataat uit 206 botten. Bijna alle botten zijn door middel van gewrichten met elkaar verbonden. Een goed en stevig skelet is onmisbaar voor het menselijk lichaam. Deze 206 botten zijn verdeeld over drie delen. Deze drie delen zijn de schedel, het axiale skelet (de borstkast, de wervelkolom en het borstbeen), en het appendiculaire skelet (de ledematen). Om nou alle 206 botten te benoemen en te gaan omschrijven is een beetje te veel van het goede, maar hieronder staat welk deel uit hoeveel botten bestaat en waar ze voor dienen. Botten worden ook wel beenderen genoemd.

De schedel

De schedel is verreweg het stevigste bot wat we hebben. Het beschermt dan ook het belangrijkste orgaan, de hersenen. De schedel bestaat uit acht schedelbeenderen en veertien aangezichtsbeenderen. Dan zitten er nog een aantal kleine botjes verstopt in het oor en heb je nog het tongbeen. Goed voor bij elkaar 29 botten.

Het axiale skelet

Zoals al eerder gezegd bestaat het axiale skelet uit de borstkas, de wervelkolom en het borstbeen. De borstkas wordt gevormd door de ribben, borstbeen en het wervelkolom. In je borstkas liggen de meest vitale organen: je hart en de longen. De lever en de milt worden ook voor een gedeelte beschermd door je borstkas. Je borstbeen is een stevig stuk plat bot waaraan zeven van je ribben met kraakbeen aan zijn verbonden. De drie volgende ribben zijn valse ribben. Deze ribben zitten niet vast aan het borstbeen maar aan de rib die er boven ligt. De onderste twee ribben zijn de zwevende ribben. Deze ribben zitten alleen aan de achterkant, de wervelkolom, vast. De wervelkolom bestaat uit totaal 27 wervels verdeeld over 3 delen. Je hebt namelijk: zeven halswervels, twaalf borstwervels, vijf lendenwervels. Tot slot heb je nog de 2 heupbenen het heiligbeen en je staartbeen. Ook je wervelkolom heeft een belangrijke functie. Het beschermd het ruggenmerg (lopen je zenuwen door), zorgt er voor dat het lichaam rechtop staat, ondersteunt de schedel en het zorgt er voor dat je romp kan buigen. Bij elkaar opgeteld 57 botten voor het axiale skelet.

Het appendiculaire skelet

Het appendiculaire skelet bestaat uit totaal honderdtwintig botten. Zestig voor in de armen en zestig voor in de benen. Daarvan neemt de hand er maar liefst vierenvijftig van in beslag en je voet tweeënvijftig. Dan heb je nog zes botten in je arm en acht botten in je been.

Bij elkaar opgeteld zijn dit dus 206 botten.

Waar bestaan botten uit

In tegenstelling dat veel mensen denken zijn botten absoluut niet hol. Botten bestaan voor het grootste gedeelte uit calcium. In de groeiperiode is het daarom ook belangrijk om voldoende kalk tot je te nemen, om gezonde en sterke botten te krijgen. Dan hebben we ook nog het beenmerg. Beenmerg maakt de bloedcellen aan die door de aderen heen stroomt. Beenmerg maakt rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes.

Lees verder

© 2009 - 2019 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Maxi kaart van atlas editions

Reageer op het artikel "Het menselijk skelet"

Reactie

Celine, 17-12-2012 20:04 #1
Ik moet een werkblad maken, en ik moet weten wat voor 2 dingen je borstkast beschermt, kunt u mij helpen?
Groetjes, Reactie infoteur, 18-12-2012
Beste Celine,

Het zijn voornamelijk je ribben die je borstkas beschermen. Je ribben zitten aan je borstbeen en die beschermt dus ook je borstkas.

Groetjes Lautof (infoteur)

Infoteur: Lautof
Laatste update: 26-08-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Menselijk lichaam
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!