Jezelf snijden verzacht

Een behoorlijk onderschat probleem onder jongeren is het jezelf snijden. Meer aandacht vanuit familie, vrienden en hulpverleners is geen overbodige luxe. Zo’n 5% van de jongeren heeft zichzelf wel eens gesneden.

De basis

De oorzaak dat jongeren zichzelf snijden heeft te maken met een slecht gevoel wat men ergens over heeft, wat uiteraard een dieper liggen probleem is, en het snijden geeft dan een ‘warm’ gevoel. Het komt vaak voor uit onmacht over de situatie. Ook al weet men dat het van korte duur is, het zelf stoppen lukt over het algemeen niet goed.

Begeleiding

Belangrijk dat de omgeving er goed op reageert en dan is zeggen dat iemand niet meer mag snijden, geen oplossing. De kans dat iemand dan het onderliggende probleem niet uitspreekt is groot, immers de persoon voelt zich niet begrepen. Professionele hulp, hulp die openstaat voor het onderliggende probleem, is belangrijk in de begeleiding (de nabije omgeving kan eerder al een rol gespeeld hebben in het herkennen). Het praten over mogelijke angsten of gevoelens (schuld bijv.) kan helpen in het proces. Straf nooit af wat iemand gedaan heeft.

Enkele ‘snijders’ aan het woord

Marie José (16 jr. ) snijdt zichzelf al enkele jaren en kan ze in een stabiele omgeving inmiddels redelijk onder controle houden. Recentelijk gaf haar vriendje aan verliefd te zijn geworden op een ander meisje. De impact op Marie José was erg groot en kon het niet verwerken. Haar commentaar: “Hans vertelde het me zonder dat ik iets had zien aankomen en hoewel hij het rustig probeerde te brengen kon ik er niet mee omgaan. Ik heb met weggestuurd, heb me opgesloten en het mes op mijn arm gezet. Ik realiseerde me nog dat ik hard moest snijden of zelfs duwen. Het warme gevoel wat het gevolg was, voelde even goed. Inmiddels weet ik dat ik er niets mee opschiet, de pijn over het uitgaan van mijn relatie voelt ook vandaag net zo hard. Ik kon me echter niet inhouden, ik had er geen controle over. Ik ben bang dat ik het vandaag weer doe.”

Brenda (14 jr.) snijdt zichzelf zeer regelmatig. Ze vindt niet de aansluiting bij de jongeren van haar leeftijd, op school is ze alleen en voelt zich eenzaam. Over haar gevoelens praten lukt niet en snijden geeft haar een bepaalde veiligheid.
“Vandaag heb ik me weer gesneden. Ik stond voor enkele belangrijke testen en hoewel ik goed geleerd had, wist ik enkele zaken niet. Ik werd onzeker en dacht dat ik niets meer zou weten. Voor ik aan de test begon heb ik me gesneden en de druk viel van me af. Uiteindelijk heb ik de testen goed gemaakt en de eerste gedachten waren dat het door het snijden kwam. Het prettige gevoel heeft me er doorheen getrokken. Ik realiseer me nu dat het onzin is, maar als de druk stijgt en ik kan er met niemand over praten, weet ik dat het weer gebeurt. Ik moet het mijn moeder vertellen, maar ze is als alleenstaande moeder zo druk en kan dit er vast niet bij hebben.”

Herkenbaar?

Om mogelijk – anoniem – hulp te zoeken is er op internet de mogelijkheid op blogsites dat te zeggen wat je wilt zeggen. Jongeren met hetzelfde probleem. Zoek onder “jezelf snijden” en je komt verschillende sites tegen waar je je verhaal kwijt kunt en desgewenst hulp geboden wordt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Jezelf snijden verzacht"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 11-06-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!