InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vaccineren en reizen

Vaccineren en reizen

Vaccineren en reizen Als je op reis gaat naar een subtropisch land, dan loop je soms het risico op een ziekte. Het is dan verstandig om jezelf hiertegen te beschermen en je te laten inenten. Je kunt je laten inenten bij een vaccinatiebureau, de huisarts of de GGD. Ook kan je hier weer advies inwinnen over de inentingen die echt nodig zijn.

Ziekten en landen

Het is verstandig om jezelf te laten inenten als je op reis gaat naar de volgende landen: China, Cuba, Egypte, India, Indonesië, Kenia, Kroatië, Maleisië, Mexico, Suriname, Tunesië, Thailand, Turkije, Vietnam en Zuid-Afrika. Ziekten die in deze tropische landen kunnen voorkomen zijn onder meer malaria, legionella, de ziekte van Lyme, dysenterie, knokkelkoorts, worminfectieziekte, geslachtsziekten en hepatitis A.

Op tijd inenten

Wanneer je op reis gaat naar een land met een verhoogd risico op een ziekte, dan is het belangrijk dat je ruim van tevoren, voordat je vertrekt, al contact opneemt met de GGD, het vaccinatiebureau of je huisarts. Je kunt dan een afspraak maken om jezelf te laten inenten. Sommige vaccinaties hebben namelijk een incubatietijd. Het duurt dan een paar maanden voordat ze ingewerkt zijn.

Bewijs van inentingen

Als je bent ingeënt en je gaat op reis, dan is het een aanrader om altijd je bewijs van de inentingen mee te nemen. Dit bespaart je een hoop problemen. Het kan namelijk zo zijn dat je, zonder het bewijs, in het land opnieuw moet worden ingeënt.

Met kinderen

Als je met je kind(eren) op reis gaat naar een tropisch land, dan kan je bij je arts om informatie vragen over de inentingen die nodig zijn. Misschien is het mogelijk dat je kind(eren) bepaalde vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma eerder dan gebruikelijk krijgen.

De GGD

De GGD staat voor Gemeentelijk of Gemeenschappelijk Gezondheidsdienst. Bij de GGD wordt er onder meer voor gezorgd dat besmettelijke ziekten worden voorkomen en bestreden. Om deze reden is er bij elk kantoor van de GGD een vaccinatiebureau te vinden.

Medicijnen en de Opiumwet

Naast de nodige inentingen, kan het ook zijn dat je medicijnen moet meenemen op reis. Als je medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet vallen, dan kan je deze niet meenemen naar het buitenland. In heel veel landen is het gebruik hiervan verboden. Hierbij kan je al denken aan sterke pijnstillers. Als je dus medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet vallen, dan heb je hiervoor een speciale verklaring nodig voor op reis. Als je deze verklaring niet meeneemt, dan loop je het risico dat je wordt gestraft. Medicijnen die onder de Opiumwet vallen zijn sterke pijnstillen, medicinale cannabis en ADHD-medicijnen, zoals Concerta of Ritalin.

Schengenverklaring

Wanneer je medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet vallen en je reist hiermee naar een Schengenland, dan heb je hiervoor een Schengenverklaring nodig. Deze verklaring moet je door je huisarts laten ondertekenen en moet worden goedgekeurd door de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Deze verklaring is dertig dagen geldig. Ben je langer onderweg? Laat dan twee Schengenverklaringen invullen, waarbij de data op elkaar aansluiten.

Engelstalige medische verklaring

Als je medicatie gebruikt die onder de Opiumwet valt en je reist naar een land dat buiten het Schengengebied valt, dan heb je een Engelstalige medische verklaring nodig. Deze verklaring is dan een jaar geldig. Deze verklaring kan je laten opstellen en ondertekenen door je arts. Daarna stuur je deze verklaring naar Farmatec. Hier wordt deze gelegaliseerd en krijg je hem weer teruggestuurd.
Gerelateerde artikelen
Vaccinaties bij baby's en kinderenVaccinaties bij baby's en kinderenVia het Nederlandse Rijksvaccinatieprogramma worden al sinds 50 jaar bijna alle kinderen in Nederland voorzien van een a…
Reisvaccinaties aan huis. Snel, makkelijk én vaak vergoedReisvaccinaties aan huis. Snel, makkelijk én vaak vergoedOp reis? Heerlijk! Alleen die reisvaccinaties... Gedoe, vrij nemen van het werk en dan ook nog eens in zo'n klinische om…
Inentingen op reis: voortaan staat je 'gele boekje' onlineInentingen op reis: voortaan staat je 'gele boekje' onlineWanneer heb je nou die vaccinatie tegen DTP gehaald? Welke vaccinaties moeten er nog worden gedaan voor je reis naar Tur…
Inenten of vaccineren en voor wie bedoeldInenten of vaccineren is een stof in een lichaam spuiten als bescherming tegen bepaalde ziekten. Vaccineren komt tegenwo…
Vaccineren van frettenVaccineren van frettenDit artikel behandelt het vaccineren van fretten. Fretten zijn erg gevoelig voor parvo (hondenziekte), om parvo te voork…
Bronnen en referenties
  • Liever Vaccineren (.nl)

Reageer op het artikel "Vaccineren en reizen"

Reactie

Melanie van Oort, 25-01-2013 16:29 #1
Ik las dat je veel ziektes kan krijgen moet je, je dan voor elke ziekte inenten. En hoeveel prikken krijg je dan. Ik denk niet dat er in één prik al die tegengiffen zitten. Ik hoop snel op een antwoord. Reactie infoteur, 28-01-2013
Beste Melanie,

je kunt inderdaad veel verschillende ziekten oplopen in het buitenland. De vaccinatie die je nodig hebt, moet je zelf aanvragen. Deze kun je dan ophalen bij de apotheek en door de huisarts (assistent) laten prikken, of deze wordt al aan je huisarts geleverd, zodat je deze niet zelf op hoeft te halen. Vaak krijg je een cocktail. Dat wil zeggen dat er meerdere stoffen in een enkele injectie zitten die je beschermen tegen meerdere aandoeningen. De hoeveelheid vaccinatie die je krijgt is per land afhankelijk, omdat de gezondheidsrisico's per land ook sterk verschillen. Je vraagt een vaccinatie aan op basis van het land (en eventueel de plaats) waar je naartoe reist. op basis van die gegevens wordt er een passende vaccinatie voor je gemaakt.

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 15-02-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!