InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De griepprik en bijwerkingen

De griepprik en bijwerkingen

Tegenwoordig kunnen mensen die het risico lopen om ernstig ziek te worden door griep, een griepprik krijgen. Deze is gratis. Mensen die een griepprik krijgen zijn vaak zestig jaar en ouder of behoren tot een bepaalde risicogroep. Als je tot de risicogroep behoort, dan krijg je jaarlijks een uitnodiging van je huisarts voor de griepprik. Deze uitnodiging wordt altijd rond dezelfde tijd, in het najaar, verstuurd.

Zestigplussers en andere risicogroepen

Naast de zestigplussers, krijgt iedereen die tot een bepaalde risicogroep behoort een griepprik dit zijn mensen met een hart-, long-, of nierziekte. Ook kunnen het mensen zijn met diabetes of mensen die een beenmergtransplantatie hebben ondergaan. Daarnaast behoren mensen met een verminderd afweersysteem en mensen die met HIV zijn geïnfecteerd tot de risicogroep. Daarnaast omvat de risicogroep kinderen vanaf een half jaar tot achttien jaar die langdurig medicijnen, zoals aspirine gebruiken. Verder behoren ook verstandelijk gehandicapten die in een instelling voor verstandelijk gehandicapten wonen tot de risicogroep.

Werking griepprik

Als je de griepprik krijgt, dan reageert je lichaam hierop door afweerstoffen aan te maken tegen het griepvirus. De griepprik gaat na twee weken werken. Als je na deze twee weken weer in aanraking komt met een van de griepvirussen uit de griepprik, dan maken de afweerstoffen in je lichaam het griepvirus onschadelijk.

Minder last

Als je na de griepprik toch nog griep krijgt, dan heb je hier veel minder last van. Daarnaast is de kans op complicaties, zoals het krijgen van een longontsteking veel kleiner. Ook is door de griepprik de kans een stuk kleiner dat de ziekte die je al hebt, erger wordt door de griep.

Andere samenstelling

Geen enkel griepvirus is hetzelfde. Elk jaar is er weer een ander virus. Je kunt dan ook elk jaar weer opnieuw de griep krijgen. Om deze reden heeft de griepprik dan ook steeds een andere samenstelling. De samenstelling wordt afgestemd op de virussen waarvan wordt veracht dat deze de komende winter veel voorkomen. Het is dus nodig om elk jaar de griepprik te halen.

Bijwerkingen

Je kunt bijwerkingen krijgen van de griepprik, maar deze zijn vaak niet ernstig. Zo kun je de eerste dag wat pijn, roodheid of een lichte zwelling hebben op de plaats van de prik. Dit gaat na één tot twee dagen vanzelf weer over. Veel mensen denken dat je door de griepprik eerst ook griep krijgt. Dit is een fabeltje. Het kan voorkomen dat je jezelf na de inenting wat lusteloos voelt, of last hebt van hoofdpijn of een verhoging, maar dit is zeldzaam. Het komt vooral voor bij jonge kinderen die een griepprik hebben gehad, maar ook nog nooit in aanraking zijn gekomen met het griepvirus.

Toch een prik

Als je tot de risicogroep behoort, maar bijna nooit griep hebt, dan is het toch nodig om de griepprik jaarlijks te halen. Je loopt namelijk altijd het risico om toch een keer griep te krijgen. Gemiddeld krijgen 1 op de tien mensen jaarlijks griep. Dat jij het nog nooit hebt gehad hoeft niet altijd een oorzaak te hebben. Het kan namelijk ook gewoon puur geluk zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • RIVM

Reageer op het artikel "De griepprik en bijwerkingen"

Reactie

Marion Mulder, 23-10-2017 15:58 #1
Degene die in 2017 gaf, prikte een paar keer voordat ze de vloeistof inspoot. Het was zeer gevoelig, deed zelfs pijn, had dit nooit meegemaakt. Als bijwerkingen nu koorts, hoofdpijn en moeheid

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 15-02-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!