InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Weer tijd voor de griepprik

Weer tijd voor de griepprik

Weer tijd voor de griepprik Het is weer tijd voor de griepprik. De periode half oktober tot half november is dé tijd om de griepprik te halen. Maar wat is de griepprik nu eigenlijk? Waarom zou ik een griepprik gaan halen? Is de griepprik voor iedereen bedoeld? En waar kan ik terecht voor een griepprik? De antwoorden op deze vragen zullen hier beantwoord worden.

Wat is een griepprik?

De griepprik is een vaccinatie die beschermt tegen het influenzavirus. Influenza is een acute infectie van de luchtwagen, die veroorzaakt word door een virus. Mensen die last hebben van influenza kunnen flink ziek worden. Koorts, koude rillingen, hoofdpijn, spierpijn en een droge hoest zijn bekende symptomen die wijzen op influenza. De griepprik is een injectie die in de bovenarm wordt gezet. Let er wel op dat je geen kippeneiallergie hebt, want voor het prepareren van het vaccin worden bebroede kippeneieren gebruikt.

Waarom een griepprik halen?

De griepprik beschermt je tegen de griep. Omdat het influenzavirus ieder jaar anders is, moet je ieder jaar opnieuw een griepprik halen om je afweersysteem up-to-date te houden. Wetenschapper zijn bezig met onderzoek om een eenmalige griepprik te ontwikken, maar zo ver is het nog niet. Het is bekend dat de griepprik de ziektegevallen met 70% tot 80% heeft teruggedrongen. De griepprik goed voor je afweersysteem en het is de enige manier om je tegen de griep te wapenen. Daarnaast zal de griepprik er ook voor zorgen dat je minder snel ziek wordt door andere virussen. Van de vaccinatie zelf wordt je niet ziek

Is de griepprik voor iedereen bedoeld?

De griepprik is voor iedereen beschikbaar. Maar mensen die gezond en fit zijn lopen weinig risico om last te krijgen van ernstige complicaties. Maar er bestaat wel een risicogroep, die gevoeliger is voor influenza. Voor de mensen die tot de risicogroep behoren, kan het van levensbelang zijn om een griepprik te halen. De volgende mensen behoren tot de risico groep:
  • bewoners van tehuizen en instellingen (vergroot besmettingsgevaar)
  • 60-plussers
  • mensen met longziekten
  • mensen met hartziekten
  • mensen met nierziekten
  • mensen met diabetes
  • mensen die gevoelig zijn voor steenpuisten
  • mensen met een verstoord afweersysteem

De mensen die binnen deze risicogroep vallen kunnen een gratis griepprik krijgen. Maar ook mensen buiten de risicogroep, die beschermd willen zijn tegen het influenzavirus kunnen een griepprik halen. Je kunt hiervoor terecht bij je huisarts. Mensen die hier niet binnen vallen, moeten de griepprik zelf betalen. De kosten zullen tussen de 25, - en de 40, - liggen. Maar het kan soms ook voorkomen dat de zorgverzekeraar de kosten vergoed. En in sommige gevallen bieden werkgevers hun werknemers aan om een griepprik te gaan halen.

Wanneer de griepprik halen?

De griepprik kan je het beste in oktober of november halen. Normaalgesproken speelt de griep in december en de daaropvolgende maanden op. Als je de griepprik in oktober of november gaat halen, dan heeft je lichaam voldoende tijd om de juiste antistoffen aan te maken en zul je niet ziek worden.
© 2008 - 2018 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Weer tijd voor de griepprik"

Reactie

Jan, 05-12-2018 17:06 #1
Mijn tante en oom zijn 82 en 85 jaar, de huisarts komt elk jaar in november bij hun thuis de griep spuit zetten, dit jaar is hij nog niet geweest, had geen spuiten meer, vandaag even contact gehad met assistente, spuiten waren besteld, griepspuit kun je zetten tot in februari? Vertelde ze me?

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 04-11-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!