InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Negatieve gevolgen van een zittend leven aan de computer

Negatieve gevolgen van een zittend leven aan de computer

Negatieve gevolgen van een zittend leven aan de computer De computer is niet meer weg te denken uit de moderne samenleving. Als je sociaal wilt meetellen, dan heb je een emailadres nodig. Voor de jongere generatie kan je dit zelfs uitbreiden naar een profiel op een sociaal netwerk zoals Facebook of Twitter. Veel mensen brengen dan ook een groot deel van hun tijd door aan hun pc, zowel voor hun werk als privé. Een zittend leven achter de computer kan nochtans heelwat negatieve gevolgen voor de gezondheid veroorzaken, zoals ogen die snel moe worden. Ook een stijve nek en rugproblemen kunnen optreden bij langdurig computergebruik. Welke negatieve gevolgen voor de gezondheid heeft het gebruik van de pc en wat doe je ertegen?

Elektronica in de moderne maatschappij

Elektronische toestellen zijn in de hedendaagse samenleving heel vanzelfsprekend geworden. De meeste mensen hebben wel een computer in huis waarop ze gebruik maken van het internet. Bovendien zitten veel mensen ook op het werk het grootste deel van de dag achter de computer. Een aanzienlijk deel van de menselijke communicatie verloopt tegenwoordig via email. Er lijkt geen weg terug: de mens is sinds het begin van de eenentwintigste eeuw heel afhankelijk geworden van elektronica. Als je sociaal wilt meetellen, dan heb je een emailadres nodig. Hetzelfde geldt min of meer voor het gebruik maken van een profiel op sociale netwerken als Facebook of Twitter.

Computergebruik: negatieve gevolgen

Naast de vele voordelen kan het gebruik van elektronische toestellen echter ook tal van nadelen met zich meebrengen voor de gezondheid. De invloed van toestellen zoals computer en mobiele telefoon mag niet onderschat worden. Veel mensen leiden door al deze makkelijk te hanteren toestellen een passief, zittend leven. Dit gebruik van computer, smartphone en tablet brengt behoorlijk wat negatieve gevolgen met zich mee, waaronder erg hinderlijke gezondheidsklachten.

Pijn aan pols en elleboog

Als je aan de computer zit dan maak je gebruik van de muis. Zonder dat je er erg in hebt, zit je vaak uren na mekaar in dezelfde positie. Je pols en je elleboog bevinden zich lang in dezelfde houding, waardoor ze onder druk staan. Je pols en elleboog kunnen sneller vermoeid en overbelast geraken en dit kan leiden tot pijn en verstijving van deze ledematen, vooral aan de rechterpols en rechterelleboog. Belangrijk is om op tijd je pols en elleboog te ontspannen en bijvoorbeeld 'los te gooien'. Ook kan je een gewrichtsgel voor pols en/of elleboog aanbrengen of een polsbrace dragen. Ook een elleboogbrace kan helpen om de arm beter te ondersteunen bij het "computeren".

Rugklachten

Constant in dezelfde positie aan het scherm zitten om je werk uit te voeren of om te surfen, kan negatief zijn voor de rug. De rug die zich lang in dezelfde houding bevindt wordt zwaar belast en er komen dan ook meer en meer rugklachten voor bij de werkende bevolking. Het gevaar bestaat ook dat de omliggende spieren verzwakken doordat ze weinig gebruikt worden. Daardoor kan de rug zelf minder goed ondersteund worden. Verander dan ook regelmatig van positie, sta af en toe eens op en ontspan je rug. Eventueel kan je een massagekussen achter de rug plaatsen zodat de kans op rugklachten kleiner wordt.

Nekpijn

Heb je bij computergebruik vaak last van een stijve nek? Dan werk je allicht in een te gespannen zithouding waarbij de nek onder druk staat. Probeer je nek regelmatig te ontspannen waardoor je dit vermijdt. Een bijkomende oplossing is om een beschermende nekbrace te dragen. Ook zijn er kussens op de markt in de stijl van de nekkussens die sommige mensen dragen in vliegtuigen; dit is om de nek beter te ondersteunen en je algemene zithouding te vergemakkelijken.

Zwaarlijvigheid

Lang blijven zitten aan de computer zorgt er voor dat je lichaamsbeweging beperkt wordt. Als je dan ook nog eens de gewoonte hebt om aan de pc te eten, dan dreigen er kilo's bij te komen. Je lichaamsgewicht gaat verhogen doordat je calorieën tot je neemt en je te weinig beweegt om ze te verbranden. Dit kan op lange termijn leiden tot zwaarlijvigheid of obesitas.

Hart-en vaatziekten

Een zittend leven en beperkte lichaamsbeweging verminderen je fysieke conditie. Om problemen zoals cardiovasculaire aandoeningen te vermijden, moet je regelmatig in beweging blijven. Hart- en vaatziekten maken minder kans als je op tijd en stond zorgt voor lichaamsbeweging. Een zittend leven zorgt dus voor een verhoogde kans op hartproblemen en problemen van de bloedsomloop.

Oogproblemen

Lang achter een computerscherm zitten is enorm belastend voor de ogen en kan op lange termijn leiden tot oogproblemen of oogaandoeningen. Een vaak voorkomend fenomeen bij computergebruik is het last hebben van vermoeide ogen. Ook hoofdpijn en concentratieproblemen zijn veel gehoorde klachten van mensen die een groot deel van de dag aan de pc doorbrengen, voor hun werk of privé. Denk eraan om je ogen op tijd de nodige rust te geven. Aanvullend kunnen oogdruppels tegen vermoeide ogen of tegen zogenaamde 'computerogen' verlichting van de klachten brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
"Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppels"Computerogen" behandelen met een computerbril & oogdruppelsHeb je ook last van prikkende, branderige "computerogen" als je lang aan de pc hebt gewerkt? Dan kan een computerbril de…
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Veelvoorkomende sportblessuresVeelvoorkomende sportblessuresSporten is gezond, maar zeker niet zonder risico's. Veel sporters hebben wel eens een verstuikte enkel, gebroken pols, o…
Mogelijke aandoeningen die ontstaan ten gevolge van je baanMogelijke aandoeningen die ontstaan ten gevolge van je baanWerklozen zijn maar al te blij als ze eindelijk eens werk gevonden hebben. Een baan hebben betekent sociale status en ee…
Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!Vermoeide ogen? Wazig zicht? Misschien hebt u computerogen!Door het gebruik van nieuwe moderne technieken, krijgen mensen ook nieuwe lichamelijke klachten. Een goed voorbeeld hier…

Reageer op het artikel "Negatieve gevolgen van een zittend leven aan de computer"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Moderne media
Medische informatie…
Schrijf mee!