InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tips

Last van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tips

Last van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tips Wie al eens last heeft gehad van een stijve nek, weet dat je hoofd dan erg zwaar kan aanvoelen. Het draaien van de nek wordt moeilijk en kan erg pijnlijk zijn. Soms sta je 's ochtends op met een stijve nek, omdat je 's nachts een verkeerde slaaphouding hebt aangenomen. Maar vaak ligt ook een langdurige zithouding aan de basis van een spanning op de nekspieren. Het dragen van een nekbrace of het aanbrengen van spiergel op de getroffen plek kunnen verlichting van de klachten brengen. De nekspieren kunnen hierdoor soepeler worden en je nek in het geheel flexibeler maken. Ook het gebruik maken van een apparaat om de nek te masseren kan tot een goed resultaat leiden. Wat kan je doen tegen een stijve nek en welke oefeningen zijn goed voor het los maken van de nek?

Last van een stijve nek

Een stijf, verkrampt en ongemakkelijk gevoel in de nek: iedereen heeft er wel eens last van gehad. Een stijve nek voelt zwaar aan en maakt het bewegen van je hoofd moeilijk. De nek is stijf doordat er teveel spierspanning aanwezig is. Een stijve nek wordt ook wel torticollis of draaihals genoemd. Kenmerkend is dat je een zwaar hoofd hebt en je je nek niet normaal kan bewegen omdat hij pijnlijk is.

Oorzaken stijve nek

Langdurige zithouding

Bij de meeste mensen ontstaat een stijve nek voor dat ze er erg in hebben. Je hebt bijvoorbeeld lang aan de computer gewerkt of in dezelfde houding gezeten op kantoor. Onbewust gaat je lichaam een houding aannemen waarbij de spieren van je nek aangespannen worden. Dit doet je lichaam vanzelf om dezelfde activiteit lange tijd te kunnen volhouden.

Verkeerde slaaphouding

Maar soms worden mensen ook gewoon 's ochtends wakker met een stijve nek. Dit komt omdat je in je slaap een bepaalde slaaphouding hebt aangenomen waarbij teveel druk is terecht gekomen op je nekspieren. 's Morgens voel je dan dat die spieren pijnlijk zijn. Je nekspieren zijn zich gaan aanspannen terwijl je aan het slapen was, bijvoorbeeld omdat je hoofd niet voldoende comfortabel lag op je hoofdkussen.

Spanning

Stress zorgt ervoor dat het lichaam in een gespannen toestand komt te staan. Die spanning belast vaak de spieren, zoals bijvoorbeeld de buikspieren, waardoor ademhaling bemoeilijkt wordt. Maar ook de nek is een vaak voorkomende plaats waar spierspanning zich kan versterken door stress.

Tips bij stijve nek

Nekoefeningen

Werk je lang in dezelfde houding op kantoor, neem dan regelmatig de tijd om oefeningen te doen. Sta regelmatig op om de bloedsomloop te bevorderen en ontspan je schouders en nek. Haal letterlijk de schouders op en beweeg je nek van links naar rechts en terug. Maak een draaiende beweging met de nek, waarbij je je kin op je borst legt. Draai je hoofd dan naar achter tot je kin terug de borst raakt. Doe dit tien keer en herhaal de oefening dan in de andere richting. Deze oefeningen kunnen nuttig zijn voor het "los maken" van de nek.

Nekmassage

Massage is een goede manier om je spieren los te maken. Bovendien helpt een massage om het melkzuur (ontstaan door een langdurige spanning) van de spieren af te vloeien. Laat je daarom eens goed masseren om de spanning weg te werken. Een ontspannen nek zal fysiek soepeler worden waardoor je je ook mentaal beter voelt. Een andere optie is om gebruik te maken van een massageapparaat voor nek en schouders, wat je na verloop van tijd een flexibeler gevoel in de nek kan geven.
Enkele voorbeelden van dergelijke apparaten zijn:
  • Medisana Nekmassage apparaat
  • Homedics Nekmassager

Behandeling stijve nek

Pijnstiller

Soms kunnen massage of stimulerende oefeningen niet voor verlichting van nekpijn zorgen. Als je merkt dat je stijve nek na enkele dagen niet ophoudt, vraag dan advies aan je dokter. Eventueel kan je bij een langdurige stijve nek een pijnstiller als paracetamol nemen om de pijnklachten snel te bestrijden. Een andere optie is om te kiezen voor ibuprofen: deze pijnstiller werkt onstekingsremmend én pijnstillend. Is er sprake van een ontsteking van de nek dan kan ibuprofen dus tegelijk de ontsteking remmen en de pijn stillen.

Nekbrace

Om je pijnlijke nek te ondersteunen kan het aangeraden zijn om een nekbrace te dragen. Een nekbrace zorgt voor stabiliteit aan je nek zodat onverwachte of ondoordachte bewegingen minder pijnllijk zijn. Op die manier kunnen de spieren geleidelijk aan herstellen en zal de stijfheid van de nek stilaan verminderen.

Gel of warmtepleister

Warmte zorgt voor een snellere bloedcirculatie en een betere doorbloeding van de spieren. Dit zorgt ervoor dat je nek wat ontlast wordt en de verstijving vermindert. Daarom kan het aangeraden zijn om een warmtepleister of spiergel aan te brengen op de nek zodat deze warm wordt. Hierdoor kunnen de nekspieren ontspannen en zal de stijfheid van de nek verminderen. Wanneer je kiest voor een gel met diclofenac of ibuprofen heb je bovendien het voordeel dat deze zowel pijnstillend als ontstekingsremmend werken.
Enkele voorbeelden van dergelijke effectieve middeltjes om de nek warm te maken:
  • Pro Fit Ibuprofen Gel
  • Voltaren Warmtepleister (diclofenac)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnsyndroom fibromyalgie: oorzaken, symptomen & behandelingPijnsyndroom fibromyalgie: oorzaken, symptomen & behandelingFibromyalgie is een van die mysterieuze aandoeningen waar nog maar weinig over geweten is. De symptomen van fibromyalgie…
Spiergel voor sommige blessures, kneuzingen en pijnenSpiergel voor sommige blessures, kneuzingen en pijnenAl onze spieren, gewrichten en pezen maken deel uit van ons bewegingsapparaat. Het bewegingsapparaat is het orgaansystee…
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Stijve nek: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?Stijve nek: oorzaken en hoe kom je hier vanaf?Iedereen heeft wel eens last van een stijve nek. Vastzittende spieren kunnen ontstaan als gevolg van een verkeerde houdi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman Eu, Pixabay
  • http://www.stijvenek.net/oplossingen.php
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/208/212490/stijve-nek.html (bronnen geraadpleegd op 06/03/2016).

Reageer op het artikel "Last van een stijve nek? Oorzaken, behandeling & tips"

Reactie

R. Coenen, 28-08-2017 19:30 #1
Mag je ook Pferdesalbe gebruiken bij een stijve nek? Reactie infoteur, 30-08-2017
Beste,

Pferdesalfe is een spierwrijfmiddel dat je inderdaad kan smeren als je last hebt van een stijve of vastzittende nek. Door inwerking van de zalf wordt de bloedcirculatie bevorderd en kan de stijfheid verdwijnen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Krampen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!