InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Manuele therapie, kosten en vergoeding

Manuele therapie, kosten en vergoeding

Manuele therapie, kosten en vergoeding Manuele therapie is een alternatieve geneeswijze. Dit is een geneeswijze waarvan geen wetenschappelijk bewijs van effectiviteit is. Toch werkt manuele therapie bij veel mensen prima. Het wordt soms ook wel eens een bottenkraker genoemd. In sommige gevallen kan manuele therapie gevaarlijk zijn. Wat zijn de kosten en vergoeding voor deze vorm van therapie?

Wat is manuele therapie?

Manuele therapie wordt gerekend tot de alternatieve geneeswijze: dit houdt in dat er "geen wetenschappelijk bewijs van geneeskundige effectiviteit is". Dit betekent echter niet dat een alternatieve geneeswijze niet werkt: veel van de alternatieve geneeswijzen werken prima. Manuele therapie is een therapie die meestal door fysiotherapeuten wordt uitgevoerd. Het is een toepassing van therapeutische handgrepen op het lichaam. Het doel is om gewrichten beweeglijk te krijgen. Hierdoor neemt de pijn af en kan het gewricht beter gebruikt worden.

Manuele therapie wordt voornamelijk toegepast bij de volgende klachten:
  • Nekklachten zoals pijn, slecht kunnen bewegen van de nek of stijfheid van de nek
  • Hoofdpijn in combinatie met nek-of rugklachten
  • Rugklachten zoals pijn, stijfheid of vastzitten van de rug
  • Heupklachten zoals pijn, stijfheid, beperkte beweeglijkheid of ontstaan door een zwangerschap (bekkenpijn)
  • Kaakklachten waarbij pijn of vastzitten van de kaak optreedt
  • KISS syndroom bij kinderen

Manueel therapeuten zijn niet zeldzaam: in bijna iedere stad of dorp is er wel een te vinden, of anders dicht in de buurt. Meestal is een manueel therapeut tevens fysiotherapeut, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Botten kraken: gevaarlijk of niet?

Een manueel therapeut noemt het liever niet 'botten kraken'. Er worden verschillende methodes toegepast tijdens de therapie. Een daarvan is de directe methode: de botten aan weerszijde van een gewricht worden vastgepakt en ten opzichte van elkaar bewogen. Een andere manier is de indirecte methode, waarbij de therapeut de patiënt in verschillende houdingen en bewegingen helpt zodat de gewrichten beweeglijker worden. Stijve gewrichten worden middels langzaam bewegen en rekken of middels een snelle beweging gemobiliseerd. Dot kan soms een knak opleveren (het welbekende krakende geluid). Het krakende geluid komt ook voor bij gezonde gewrichten en is dus geen teken dat de patiënt genezen is. Het geluid wordt veroorzaakt door gas dat tussen de gewrichten ontsnapt.

Na het 'kraken' kan er hoofdpijn, moeheid of spierpijn ontstaan die in de meeste gevallen vanzelf verdwijnt. Een behandeling door een erkend manueel therapeut is in de meeste gevallen ongevaarlijk. In het slechtste geval kan de klacht juist verergeren. Soms wordt de pijn veroorzaakt door ernstige aandoeningen zoals botontkalking. Wanneer de botten dan 'gekraakt' worden, ontstaat er meer schade aan de gewrichten dan al het geval was. Ook bij een hernia is deze behandeling niet aan te raden.

Kosten en vergoeding

Sinds 2006 is een doorverwijzing van de huisarts niet meer noodzakelijk. Manuele therapie valt onder de fysiotherapie/ oefentherapie. De meeste verzekeraars vergoeden een gedeelte van de behandelingen. Een en ander hangt af van het type zorgverzekeraar. Vaak moet de te behandelen aandoening in een lijst voorkomen die door de overheid is vastgesteld. Bij de zorgverzekeraar CZ worden de eerste 20 behandelingen alleen vanuit de aanvullende verzekering vergoedt. vanaf de 21e behandeling wordt 75 tot 100% vergoed, afhankelijk van het feit of de therapeut een contract heeft met CZ.

Bij Menzis worden de eerste 20 behandeling ook vanuit de aanvullende verzekering vergoed, daarna 7 tot 12 behandelingen vanuit de basisverzekering. Overige verzekeraars bieden een soortgelijke vergoeding.

De kosten voor bewegingstherapie verschillen nogal: fysiotherapie kost rond de 29 euro per behandeling, manuele therapie rond de 39 euro per behandeling. Deze bedragen kunnen naar boven of naar beneden afwijken. Een manueel therapeut heeft een opleiding van drie jaar afgerond nadat deze het diploma voor fysiotherapeut, arts of een vergelijkbare opleiding heeft behaald.

Wanneer manuele therapie niet werkt

In ruim 40 procent van de gevallen zijn klachten na zes tot acht behandelingen verholpen. Binnen zeven weken zou er effect verwacht kunnen worden van de behandelingen. Wanneer dit niet het geval is, zal de therapie waarschijnlijk niet gaan werken. Wanneer manuele therapie niet werkt, zal er verder gezocht moeten worden naar een oplossing van het probleem. Een (nieuw) onderzoek door een arts is dan aan te raden. Wanneer de manueel therapeut de behandeling besluit te stoppen, wordt deze ook niet langer vergoedt door de zorgverzekeraar. In sommige gevallen informeert de zorgverzekeraar zelf bij de manueel therapeut naar het effect van de behandelingen.
Gerelateerde artikelen
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Wat is een manueel therapeut?Wat is een manueel therapeut?Manuele therapie wordt toegepast wanneer er problemen zijn opgetreden aan de gewrichten, of wanneer iemand een slechte h…
De osteopaat en de chiropractorWat is het verschil tussen een osteopaat en chiropractor? Welke therapie past het best bij jou klachten?
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Kosten en vergoeding IVF en PGD behandelingenKosten en vergoeding IVF en PGD behandelingenIVF (In-vitrofertilisatie) is een veel gebruikte voortplantingstechniek bij vrouwen die via de natuurlijke weg niet zwan…
Bronnen en referenties
  • http://www.nvmt.nl/

Reageer op het artikel "Manuele therapie, kosten en vergoeding"

Reacties

Herman, 01-04-2016 08:52 #3
In December 2015 kreeg ik last van ischias, ben daarna naar een manuele therapie geweest, de behandeling ging eerst goed. In begin maart 2016 was ik pijnvrij, daarna ging ik voor 3 daagjes naar Barcelona. Toen ik terugkwam had ik weer een beetje zeurende pijn in bil en been, waarschijnlijk iets teveel gelopen. Daarna weer naar de manuele therapeut geweest deze heeft mij toen gekraakt, de andere dag had ik veel pijn, kon ook niet werken. Ben naar de huisarts geweest en deze constateerde een hernia. Gebruik nu diclofenac en valium, volgens de huisarts had er niet gekraakt mogen worden, over een week moet ik een mri scan laten maken en daarna naar de neuroloog. Ben benieuwd wat eruit komt. Kan ook niet werken nu en ben zzp er dus geen inkomsten. Kun je de therapeut aansprakelijk stellen in dit geval? Herman.

Peter, 06-06-2014 21:39 #2
Hoi,
Ik kreeg ischias, en in de 3e week was het bijna over, maar mijn bedrijfsarts ( op woensdag ) wou toch graag dat ik naar een manuele therapeut ging. Ik keek hem aan van " is dat echt nodig? " en hij zei: " 9 op de 10 gevallen helpt het! "
Toen ik die vrijdag naar de manuele therapeut ging, had ik eigenlijk geen last meer, maar omdat ik wel vaker last van de rug heb, ongeveer 1 keer per jaar, dacht ik van, laat me toch maar even langs gaan. Hij zag dat mijn Si-Gewrichten niet helemaal gelijk waren, niet ernstig of zo. Dus hij wat aan mijn benen buigen en 20 minuten later naar mijn ouders toe op visite, en daar voelde ik al een rare pijn in mijn heupen, en een half uur later kwam de ischias weer helemaal terug, die dag er op, nog veel meer pijn, zowel mijn heupen en ischias, weer een dag later zoveel pijn, dat ik bijna flauw viel, schreeuwend van de pijn bij mijn ouders achter in de auto liggen naar het ziekenhuis, morfine er bij gekregen ( 10 mg ), ik gebruikte al diclofinac van 75 mg 4 x per dag, voorschrift was eigenlijk 2 keer per dag en in de avond een diapizam van 5 mg voor het slapen.
Ik vernam gewoon, wanneer de diclofinac uitgewerkt was, dus ik gebruikte daarom 4 per dag, en ik gebruikte 4 x morfine van 10 mg, slikte daarbij 4x 2 pillen paracetamol van 250 mg en een diapizam samen in de nacht, kon toen nog niet slapen van de pijn. 2 dagen niet geslapen van de pijn.
Ik was zo kwaad, en had zo'n spijt van die beslissing om toch maar naar die manuele therapeut te gaan, maar het kwaad was al geschied. nu is het 6 weken later, pijn is een stuk minder, en ben ook weer aan het werk, ik ben ploegchef, dus ik loop veel, en doe vooral geen zwaar werk ( tillen ) maar aan het einde van de werkdag, krijg ik toch meer pijn en nu nu begint mijn rechter bil ook al ischias te vertonen, het is er nog niet ingeschoten, maar ik voel het wel al wat, ook prikkels in die voet en mijn linker arm begint ook zeer te doen, pols, handpalm. ben vandaag nog naar de dokter geweest, misschien heb ik op het werk toch iets gedaan wat te zwaar was. zou kunnen misschien.
Als het over 2 maanden niet over is, ga ik weer naar een neuroloog, en die maakt dan een MRI scan van me. maar ik weet zeker dat die manuele therapeut mijn si-gewrichten te ver heeft gedraaid, hij denkt het misschien zelf ook, hij zei, dat ie het nog nooit had meegemaakt. Maar omdat ik nog onder de pijnstilling zat, vernam ik er niets van, dat ie te ver ging.

Maar eerst volgende week een visvakantie naar Noorwegen, maar ik denk niet dat het vissen wordt voor mij, dan maar er gewoon zijn, ook heel prachtig daar. Ik houd jullie op de hoogte!

Marianne, 19-04-2014 11:43 #1
Wie heeft er ook heftige reacties op een manuele behandeling?
Ik ben voor mijn vastzittende si gewrichten behandeld en ben wel 5 dagen beroerd geweest, duizelig, hoofdpijn, misselijk, extra spierpijn.

Wie herkent dit?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 23-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!