InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?

Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?

Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen? Dit artikel legt uit wat manuele therapie precies is, welke klachten het behandelt, wat een behandeling inhoudt, en of het in het basispakket zit. Alles wat je wilt weten over manuele therapie.

Manuele therapie

Manuele therapie is lichamelijke therapie wat gericht is op het verbeteren van de houding en bewegingen van een persoon en het verbeteren van het functioneren van de gewrichten.

Waar is manuele therapie goed voor?

Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in gewrichten kunnen positief worden behandeld door een manueel therapeut.

Voorbeelden van klachten die behandeld kunnen worden door een manueel therapeut:
  • Hoofdpijn en nekpijn, vaak in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom
  • Nekklachten en schouderklachten, met uitstraling naar de armen
  • Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met pijn in de ribben of borst
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
  • Duizeligheid bij het bewegen van de nek
  • Kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekpijn
  • Heupklachten
  • Huilbaby’s

Als je wilt weten of manuele therapie uitkomst kan bieden voor jouw specifieke klachten, zul je een afspraak moeten maken voor een intake gesprek en onderzoek bij een manueeltherapeut. Dan weet je of manueel therapie geschikt voor je is.

Manuele therapie – intake & behandeling

Een behandeling bij een manueel therapeut bestaat meestal eerst uit een intake en dan de therapie zelf.

De intake:

Wat kun je verwachten in een intake? Vaak wordt aan de hand van een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek duidelijk wat de oorzaken en de aard van de klachten zijn. Vervolgens wordt dan een besluit gemaakt of behandeling door een manueel therapeut zinvol is. Zo ja, dan wordt een afspraak gemaakt voor de behandeling, of die volgt meteen.

De behandeling:

Een manuele therapiebehandeling bestaat uit het verbeteren van het functioneren van de gewrichten, waarbij de therapeut meestal gebruik maakt van de volgende technieken:
  • Passieve mobiliserende bewegingen: De beweeglijkheid van vastzittende gewrichten kan snel worden vergroot door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen. De pijn zal afnemen en de beweging van de gewrichten zal verbeteren. Meestal is het voldoende om zacht tegen de lichaamsdelen te duwen of trekken.
  • Gedoseerde impulstechnieken: Hierbij worden de gewrichten wat sneller bewogen. Soms kun je een knappend of krakend geluid horen maar dit is niets om je zorgen over te maken.

Het gevolg

Vaak zijn de effecten van manuele therapie direct merkbaar – de pijn zal afgenomen zijn en je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid.

Naast het toepassen van deze technieken bestaat het behandelprogramma van een manueel therapeut verder ook uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Voor wie is manuele therapie?

In principe is manuele therapie voor iedereen geschikt, ongeacht de leeftijd. De intake zal duidelijk maken of manuele therapie een oplossing kan bieden voor jouw specifieke klachten. Zie het overzicht bovenaan dit artikel voor de algemene klachten die een manuele therapeut het vaakst behandelt.

Wat is een manueel therapeut precies?

Een manueel therapeut is niet zomaar iemand. Het is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapie een opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Daarmee heeft de therapeut extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam, en vooral van de wervelkolom. Door deze gespecialiseerde opleiding is een manueel therapeut uitstekend in staat om de oorzaak van je klachten te beoordelen, vooral als die te maken hebben met je wervelkolom. Voor elk lichaam kan de manueel therapeut een oplossing op maat voorstellen.

Wat kost manuele therapie?

Voor personen tot 18 jaar zit manuele therapie in Nederland in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 jaar is een aanvullende verzekering nodig om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Vraag hiernaar bij je eigen verzekeringsmaatschappij. Het is sinds begin 2006 mogelijk om een manueel therapeut te bezoeken zonder een verwijzing van je huisarts.
© 2009 - 2019 Contentwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is een manueel therapeut?Wat is een manueel therapeut?Manuele therapie wordt toegepast wanneer er problemen zijn opgetreden aan de gewrichten, of wanneer iemand een slechte h…
Manuele therapie, kosten en vergoedingManuele therapie, kosten en vergoedingManuele therapie is een alternatieve geneeswijze. Dit is een geneeswijze waarvan geen wetenschappelijk bewijs van effect…
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Gestalt therapie, ervaren in plaats van pratenGestalt therapie, ervaren in plaats van pratenGestalttherapie is ontstaan na onvrede van Fritz en Laura Perls over psychoanalyse. Fritz was zelf psychiater en vond da…
Uitwendige correctie scheef staand stuitje (os coccygis)Uitwendige correctie scheef staand stuitje (os coccygis)Wie zich met pijn in het stuitje naar de huisarts wendt krijgt vaak het advies het nog even aan te kijken met paracetamo…

Reageer op het artikel "Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?"

Infoteur: Contentwriter
Laatste update: 13-08-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!