InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > De relatie of huwelijk in therapie

De relatie of huwelijk in therapie

De relatie of huwelijk in therapie Mensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden door een therapeut, counsellor of coach. Miljoenen mensen hebben slapeloze nachten door deze relationele twijfel over de relatie of huwelijk. Relatietherapie kan verhelderende inzichten geven in het leven van de partners en echtgenoten, waardoor ze beter in staat zijn om te kiezen wat ze werkelijk willen: Blijven? Of uit elkaar gaan?

Relatie therapie

Als je relatie te slecht wordt om door te gaan, kan jij alleen of samen met je partner in therapie gaan of een coach bezoeken. Relatie therapie als laatste redmiddel om de relatie of huwelijk nog een kans te geven.

Waarom relatie therapie?

Het kan zijn dat je partner een probleem heeft of een verslaving kent, waardoor de relatie onder druk komt te staan. Om positieve veranderingen door te voeren ten behoeve van de relatie kan jij geëist hebben van je partner, dat er veranderingen moeten komen. Het succes van de therapie hangt af van de bereidheid van de partner om mee te willen werken.

Waarom ga je in relatie therapie?

Jij, of je partner, loopt met relationele twijfels rond: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of scheiden?” Een vraag die je misschien al jaren ´s nachts wakker houdt. Is je relatie te goed om uit elkaar te gaan, maar te slecht om te blijven? Dan kan relatie therapie bijzonder nuttig zijn.

Welke vormen van relatie therapie zijn er?

Afhankelijk van het probleem binnen de relatie of huwelijk, kan er gedacht worden aan:
  • Psycholoog,
  • Counsellor,
  • Relatie counsellor,
  • Coach,
  • Life coach,
  • Seksuoloog.

Hoe kies je een goede relatie therapeut?

Als jij graag raad en advies wil hebben over je relatie, of jij en je partner hebben samen besloten om in relatie therapie te gaan, hoe kies je een goede relatie therapeut?
  • Navraag doen bij vrienden, familie, kennissen en collega´s,
  • Aanbevelingen van anderen,
  • De naam van de relatie therapeut “googlen”

Kenmerken goede relatie therapie

  • Als de therapeut , counsellor of coach veranderingen binnen jullie relatie weet te bewerkstelligen, dat jullie samen zonder diens hulp niet gelukt was,
  • Als iemand die je goed kent de therapeut, counsellor of coach aanbeveelt omdat er op een zeer praktische manier een soortgelijk relatie probleem verholpen is,
  • Dat de therapeut, counsellor of coach je helpt jouw eigen gestelde doel binnen het probleem van je relatie, te bereiken dmv een gericht actieplan op te stellen, dat je voorstelt hoe het plan jou kan helpen jouw gestelde doel te bereiken.
  • Als jij elke keer het gevoel krijgt na contact gehad te hebben met de therapeut, counsellor of coach, dat jij je veel beter voelt dan voorheen en dat je je eigen leven veel beter aan kan dan voorheen.

Kenmerken slechte relatie therapie

Redenen waarom relatietherapie niet werkt, hoeft niet altijd aan de therapeut, counsellor of coach te liggen. Je partner kan bijvoorbeeld geen enkele behoefte voelen om te werken aan de problemen binnen de relatie. Jij, of je partner, voelt zich niet op zijn/haar gemak bij de therapeut, counsellor of coach. Richtlijnen van een slechte therapie kunnen verder zijn:
  • Als je na vier sessies bij de therapeut, counsellor of coach nog geen enkel positief resultaat hebt weten te boeken, er geen enkele verandering heeft plaats gevonden in je gevoelens en in je leven en je zelfs het gevoel hebt dat het slechter gaat,
  • De therapeut, counsellor of coach lijkt amper in jouw geïnteresseerd te zijn,
  • De therapeut, counsellor of coach lijkt amper geïnteresseerd te zijn in de omstandigheden van jouw leven,
  • De therapeut, counsellor of coach richt zich niet op jouw verlangens en wensen,
  • De therapeut, counsellor of coach richt zich niet op jouw mogelijkheden,
  • Je partner of echtgenoot is niet bereid mee te werken aan de relatie problemen.
Gerelateerde artikelen
Relatietherapie, helpt het?Als je in je relatie tegen problemen aan loopt waar jullie beide niet meer uit kunnen komen is relatietherapie een mogel…
Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Welke vaardigheden bezit een goede life coach?Een persoonlijke levenscoach, of life coach, is tegenwoordig "in". Contacten onderhouden met de coach kan telefonish, pe…
Vreemdgaan versus de trouwe partnerVreemdgaan versus de trouwe partnerJe partner gaat vreemd. Je weet het of je vermoed het. Het is vernederend om binnen een vaste huwelijks relatie te moete…
Bronnen en referenties
  • Blijven of scheiden (Too good to leave, too bad to stay) - Mira Kirshenbaum - Archipel - Amsterdam, Antwerpen

Reageer op het artikel "De relatie of huwelijk in therapie"

Reactie

Daniella, 18-12-2014 22:21 #1
In het verleden heb ik met mijn man relatie therapie gehad en kwam erachter dat de psycholoog die ons hiermee hielp de relatie slechter maakte ipv beter. Het is heel belangrijk om iemand te vinden waar jij en je partner zich goed bij voelen. Uiteindelijk zijn wij via een vriendin van mij bij een mediator / relatie therapeut terechtgekomen waar het wel werkte. Dit waren een man, Eric, en een vrouw, Colette, samen een koppel die al heel wat jaartjes getrouwd zijn en die de relatietherapie gaven. Ik voelde mij heel erg genegeerd door mijn man en de mannelijke relatie therapeut kon dat erg goed verwoorden naar mijn man. Wij hebben gekozen voor een zogezegd speed relatietherapie 3 weken intensief met elkaar praten en oplossingen zoeken. Na de therapie ging het een stuk beter met onze relatie en weten wij elkaar weer te waarderen. Wij wilden niet te snel opgeven zoals veel stellen wel doen, we hebben twee kinderen en het was de moeite waard.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 01-12-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!