InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Als de relatie te goed is om te gaan scheiden

Als de relatie te goed is om te gaan scheiden

Als de relatie te goed is om te gaan scheiden Na jaren van relationele twijfel - blijven of scheiden - kan je met gemengde gevoelens achterblijven als je je realiseert dat je huwelijk of relatie te goed is om te gaan scheiden, te goed is om je partner of echtgenoot (echtgenote) te verlaten. Hoe kan je jouw relatie of huwelijk verbeteren na lange relationele twijfel? Een overzicht:

Werken aan je relatie of huwelijk

Vertwijfelt realiseer je dat je opnieuw moet gaan werken aan je relatie of huwelijk en moet gaan werken aan de verhouding met je partner of echtgenoot (echtgenote). Werken aan een relatie waarvan je tot voor kort grote vraagtekens bij zette of je er nog mee door moest gaan.

Opgelucht

Misschien voel je je enorm opgelucht, na een lange periode van relationele twijfel - scheiden of blijven? – dat je tot de conclusie bent gekomen dat je relatie of huwelijk goed genoeg is om te blijven en dat er geen scheiding gaat plaats vinden.

Angst

Angstige gevoelens kunnen opspelen omdat je misschien bang bent om je weer voor de volle 100% te geven aan je relatie of huwelijk dat overduidelijk onbevredigend genoeg was om jou zo lang in relationele twijfel te doen rondlopen. Deze angstige gevoelens zijn normale en natuurlijke gevoelens na een periode van relationele twijfel. Zodra jullie samen elkaar de aandacht geven die jullie samen verdienen en bovendien samen aan de relationele problemen gaan werken, die tenslotte de aanleiding waren dat jij ging twijfelen over de relatie of huwelijk, komt alles weer goed. Langzaak zullen alle bange en angstige gevoelens verdwijnen en plaats maken voor liefde voor je partner.

Hoe kan je jouw relatie of huwelijk verbeteren?

Nu je de twijfel, de relationele twijfel, hebt laten varen, zal je snel genoeg opmerken dat je relatie of huwelijk sneller dan verwacht verbetert. Alle energie die je lang in de relationele twijfel hebt gestoken, komt nu vrij om je relatie of huwelijk te verbeteren. Je aandacht richt zich weer op je partner, niet op de twijfel. Je staat weer open voor je partner, terwijl je voorheen totaal afgesloten was omdat je de aandacht enkel en alleen richtte op de twijfel.

Kenmerk van relationele twijfel: problemen binnen de relatie of huwelijk

Dat je twijfelde aan je relatie of huwelijk kan maar 1 ding betekenen: er waren (zijn) problemen binnen de relatie of huwelijk en misschien ook met je partner of echtgenoot (echtgenote). Je bent tot de conclusie gekomen dat deze problemen binnen de relatie niet groter zijn dan bij gemiddelde relaties en dat jij en je partner aan deze problemen kunnen werken.

Je besluit niet te gaan scheiden

Na lange relationele twijfel, realiseer je dat je relatie of huwelijk te goed is om te gaan scheiden. Je wil blijven. De problemen binnen de relatie of huwelijk – die de oorzaak waren van jouw relationele twijfel – moeten nu aangepakt en opgelost gaan worden. De problemen kan je rustig samen gaan bespreken met je partner of jullie zoeken samen professionele hulp in de vorm van een relatiecounselor, psycholoog of coach.

Een nieuwe toekomst

Eindelijk ben je verlost van je twijfel en zet je je volledig in voor je relatie of huwelijk. Eindelijk ben je weer in staat om liefde te geven. Eindelijk is dit het begin van een nieuwe toekomst met je partner of echtgenoot/echtgenote.
Gerelateerde artikelen
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Tijdens de zoektocht naar het antwoord op de vraag: "Blijven? Uit elkaar gaan of scheiden?" is het belangrijk om te acht…
Twijfel: Blijven? Uit elkaar gaan of gaan scheiden?Twijfel: Blijven? Uit elkaar gaan of gaan scheiden?Je relatie is te goed om uit elkaar te gaan, maar te slecht om te blijven. Scheiden of blijven? Een vraag die miljoenen…
De relatie of huwelijk in therapieDe relatie of huwelijk in therapieMensen met een relationele twijfel: “Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?” kunnen bijzonder goed geholpen worden…
Bang zijn voor veranderingen door scheidingBang zijn voor veranderingen door scheidingVeranderingen doorvoeren in het leven maakt ons bang. Mensen met een relationele twijfel – scheiden of blijven - voelen…
Bronnen en referenties
  • Scheiden of blijven (Too good to leave, too bad to stay) - Mira Kirshenbaum - Archipel - Amsterdam, Antwerpen

Reageer op het artikel "Als de relatie te goed is om te gaan scheiden"

Reactie

Watnu, 30-01-2013 13:35 #1
Na 15 jaar huwelijk heeft mijn man aangekondigd dat hij geen gevoelens meer heeft voor mij. Hij voelt geen fysieke aantrekkingskracht meer en zegt nu ook dat hij al jaren zich ergert aan bepaalde karaktereigenschappen in mij. Hij zegt dat hij gestopt is met me te praten, omdat ik toch niet luister. Ik ben daar echt heel erg door verrast. Ik dacht dat we een goede relatie hadden. Nu blijkt dat hij zich ergerde en gewoon zweeg, ipv zijn mening te geven. Ik was 10 kg te zwaar, hij zei wel eens dat ik 'moest opletten' op mijn gewicht. Ik heb ook echt geprobeerd die kilo's kwijt te raken, maar het lukte maar niet. Nu zegt hij dat hij me gevraagd heeft ze kwijt te geraken, en dat ik dat niet gedaan heb. Hij legt daar de oorzaak van het stoppen van de aantrekkingskracht (nu ben ik ze dus wel kwijt: puur verdriet - maar hij ziet het zelfs niet)… sinds november heeft hij een relatie met een collega die 14 jaar jonger is (hij is 40). De relatie zijn vooral tientallen sms'jes per dag. Hij heeft me al gezegd dat het niet de liefde van zijn leven is, maar bij haar kan hij zich ontspannen. Hij denkt na of hij nog verder met mij wil of alleen verder wil. Volgens hem komt de twijfel door de kinderen en ook omdat er veel mooie momenten samen geweest zijn in het verleden. Hij zit ook vast in zijn leven: hij weet niet meer wie hij zelf is, heeft het gevoel dat hij alle beslissingen nam ifv de anderen maar niet voor zichzelf. Hij wil verandering, vindt het leven saai en een sleur maar uiteindelijk verandert hij weinig. Ik wil hem niet verliezen, ook al is alle contact nu doordrongen van pijn en verdriet. Wat kan ik doen? Hoe me opstellen?

Infoteur: Roberta
Laatste update: 01-12-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!