InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatie is te slecht om er mee door te gaan

Relatie is te slecht om er mee door te gaan

Relatie is te slecht om er mee door te gaan Wat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emoties komen naar boven als je besluit een problematische relatie of huwelijk te beëindigen? Wat staat je te wachten na een scheiding? Hoe ziet de toekomst er uit als je besloten hebt uit elkaar te gaan?

Relationele twijfel over de relatie of huwelijk

Voordat iemand daadwerkelijk een beslissing heeft genomen om een problematische relatie of huwelijk te beeindigen, heeft er een lange periode van relationele twijfel plaats gevonden. De twijfel over de relatie, de twijfel over het huwelijk en de twijfel over de partner of echtgenoot/echtgenote. Blijven of scheiden? Een vraag die miljoenen mensen uit hun slaap houdt. Bij zeer problematische relaties kan schuldgevoel er voor zorgen dat je langer bij je partner blijft dan je aanvankelijk gedacht had.

Afscheid nemen van je partner of echtgenoot/echtgenote

Hoeveel problemen er binnen de relatie of huwelijk ook zijn, het is moeilijk om afscheid te nemen van iemand die (jaren) lang belangrijk is geweest in jouw leven.

Start van een nieuw leven

Weten dat je weg moet gaan, geeft na een lange relationele twijfel (Blijven? Uit elkaar gaan? Scheiden?) grote duidelijkheid: je kan starten met een nieuw leven!

Gelukkig zijn

Je relatie of je huwelijk en je partner of echtgenoot/echtgenote zijn beidde op een punt gekomen dat jij er niet meer gelukkig van wordt. De problemen binnen de relatie of huwelijk stapelen zich op en er lijkt zelfs geen uitweg meer te zijn binnen de problematische relatie. Geluk, levensgeluk, wat je binnen een relatie mag verwachten, hebben we allemaal verdiend.

Verdriet en droefheid

Het besluit om uit elkaar te gaan, het besluit om je relatie of huwelijk te verbreken, het besluit om je partner of echtgenoot/echtgenote te verlaten, kan behalve grote opluchting, ook gevoelens van verdriet en droefheid geven. Deze gevoelens kunnen zeer intens zijn en worden ook zeer intens beleefd.

Verdriet: kenmerk van relationele twijfel?

Als je eenmaal beseft dat je relatie of huwelijk geen enkele kans van slagen meer heeft, echt te slecht is om er mee door te gaan en scheiden de enige oplossing is, zijn gevoelens van verdriet, triestheid en droefheid normaal. Verdriet om een relatie of huwelijk dat niet werkt betekent niet dat je opnieuw moet gaan twijfelen over je relatie of huwelijk. Verdriet betekent niet dat je een verkeerd besluit genomen hebt! Ga niet opnieuw twijfelen nadat je besloten hebt de relatie te beëindigen.

Verdriet: een natuurlijke emotie op verlies

Verdrietig zijn betekent niet dat het een nieuwe informatie bevat over de vraag: Blijven of scheiden? Je weet immers al dat het beste is om uit elkaar te gaan. Dat je verdrietig bent en je triest voelt op de naderende breuk met je partner is normaal: het is een natuurlijke emotie op het komende verlies van je partner.

Relatiebreuk en scheiding: grote, intense gevoelens en emoties

Als je de beslissing hebt genomen om uit elkaar te gaan, omdat je weet dat je relatie of huwelijk echt te slecht is om er mee door te gaan, en je begint de eerste stappen te zetten om elkaar te verlaten, zal dit een periode zijn vol met emoties. Vele verschillende gevoelens kunnen rond de relatiebreuk door je heen stromen, zoals:
  • Schuldgevoelens,
  • Opluchting,
  • Bevrijding,
  • Woede,
  • Kwaadheid,
  • Teleurstelling,
  • Vreugde,
  • Verdriet,
  • Droefheid,
  • Triestheid.
Stuk voor stuk normale en gebruikelijke gevoelens en emoties tijdens en rond een relatiebreuk of scheiding. De gevoelens kunnen elkaar in een razend tempo afwisselen.

Scheiden en uit elkaar gaan? Zoek steun!

Emoties tijdens een scheiding en een relatiebreuk, kunnen af en toe overweldigend zijn! Heel normaal tijdens een scheiding, maar zorg dat je steun krijgt die je nodig hebt!

Toekomst na een relatiebreuk of scheiding

Je hebt een besluit genomen dat goed voor je is: jullie gaan uit elkaar. Je moet er op vertrouwen dat jouw toekomst nu in jouw eigen handen zal liggen. Jouw eigen toekomst zal vol hoop zijn, door alle hoopvolle verwachtingen zal je veel energie krijgen. Eindelijk kan je alle problemen met je partner en van je relatie of huwelijk achter je laten! Je kan je verheugen op een nieuw leven: jouw leven!

Toekomst na een scheiding: vrees en zorgen

Je toekomst na de relatiebreuk of scheiding zal je ook vrezen. Wat staat je te wachten nu je alleen bent? Zal de hel los breken nu je tegen je partner of echtgenoot/echtgenote hebt gezegd dat je wil scheiden en uit elkaar wil gaan? Ben je bang voor een toekomst zonder de vertrouwelijkheid van de aanwezigheid van je (ex) partner? De vrees en de zorgen over een toekomst na een scheiding of een relatiebreuk zijn normale gevoelens.

Scheiding: wat staat je te wachten?

Niemand die het antwoord weet of heeft, maar vrijwel iedereen vertelt het zelfde na de breuk of scheiding van een problematische relatie of huwelijk: “Het is moeilijk, in het begin zelfs heel moeilijk, maar het was het waard!”
Weggaan kan heel erg moeilijk zijn, maar vermoedelijk zal ook jij heel blij zijn dat je goed hebt gehandeld als je een problematische relatie of huwelijk met je partner of echtgenoot/echtgenote hebt gehad: namelijk door weg te gaan!
Gerelateerde artikelen
Huwelijk: aanwezigheid van je partner totaal uitsluitenHuwelijk: aanwezigheid van je partner totaal uitsluitenWat als je al in je hart besloten hebt om je partner te verlaten, maar dat eigenlijk nog niet beseft? Er zijn problemen…
Vreemdgaan ontdekt, wanneer blijf je bij elkaar?Vreemdgaan ontdekt, wanneer blijf je bij elkaar?Blijvende factoren kunnen doorslaggevend zijn voor de partners om bij elkaar te blijven na de ontdekking van het vreemdg…
Ontstaan van vijandigheid en frustratie in de relatieOntstaan van vijandigheid en frustratie in de relatieEmoties spelen een grote rol in de relatie. Problemen tussen de partners kunnen ontstaan door relationele gevoelens niet…
Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Tijdens de zoektocht naar het antwoord op de vraag: "Blijven? Uit elkaar gaan of scheiden?" is het belangrijk om te acht…
Bronnen en referenties
  • Blijven of scheiden - Too good to leave, too bad to stay - M. Kirschenbuam - Archipel - Amsterdam, Antwerpen

Reageer op het artikel "Relatie is te slecht om er mee door te gaan"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 01-12-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!